شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ Saturday 18 May 2024

توجه به ایجاد فضاهای باز و سبز یکی از الزامات شرکت‌های صنعتی است

با توسعه کارخانجات و مناطق صنعتی در جهان و ایران یکی از الزامی‌ترین مسائل و نیازهایی که خود را نشان می‌دهد، توجه به ایجاد فضاهای باز و سبز در این مناطق است. از طرفی با توجه به مسائل زیست محیطی، حفظ منابع طبیعی، ایجاد فضاهایی سبز جهت کارکردهای گوناگون اعم از اکولوژیک، فراغتی، فضاهای جداکننده، ایجاد محیط‌های سبز پیرامونی و ایجاد حصار و محدوده با فضای سبز، ایجاد سلسله مراتب و بدنه سبز در معابر، توجه به مولفه‌های اجتماعی و روان شناختی، زیبایی شناسی و پاسخگویی به نیازهای فراغتی و ایجاد محیط‌های مناسب و منظر زیبا پاره‌ای از دلایل دارای اهمیت در این حوزه هستند.

سعید سلامات سرپرست فضای سبز شرکت فولاد خوزستان در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی اظهار داشت: قسمت فضای سبز زیرمجموعه واحد بهسازی و فضای سبز از بخش خدمات و امور اجتماعی می‌باشد. در این قسمت، تعداد ۹ تن از کارکنان رسمی و قراردادی و همچنین ۲۵۰ تن از نیروی پیمانکار با هدف حفاظت و نگهداری فضای سبز مشغول‌ به فعالیت می‌باشند.

سلامات در توضیح عملکرد پروژه‌های فضای سبز گفت: محوطه کارخانجات از جمله فضاهایی هستند که بدلیل شرایط نامساعد محیطی از قبیل خاک، آب و هوای نامطلوب که گاهی آلوده نیز می‌باشد، امکان ایجاد و گسترش فضای سبز در آنها با مشکلاتی مواجه می‌شود. در این مکان‌ها اغلب نمی‌توان گونه‌های گیاهی را غرس نمود که به راحتی در فضای سبز شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از جمله پروژه‌های واحد فضای سبز، شامل بازسازی و ترمیم اصولی زمین فوتبال شماره ۲ تربیت بدنی به همراه احداث ایستگاه پمپ و نصب سیستم آبیاری مکانیزه نوین جهت استفاده کارکنان و بازنشستگان انجام گرفت. زمین چمن مصنوعی شهید فخری زاده نیز با هدف ارتقای سطح آمادگی جسمی و روحی کارکنان زحمتکش واحد آتش‌نشانی احداث گردید.

وی در ادامه افزود: آماده‌سازی و کاشت ۲۰ هزار اصله نهال از گیاهان مثمر و گلدار در زمینی به مساحت تقریبی ۷ هکتار از اراضی ۲۴ هکتاری واقع در امور منازل که پیش از این محل دفع ضایعات صنعتی بوده است. طراحی، آماده‌سازی و احداث تپه گلکاری شده با الگوی ستاره‌ای با استفاده از ۱۰ هزار اصله گل با تنوع بالا در محوطه ۲۰۰ دستگاه که به منظور زیباسازی و ایجاد فضایی دلنشین و مفرّح انجام شده است. پلاک‌کوبی درختان به‌صورت الکترونیکی با هدف شناسایی، حفاظت، برنامه‌ریزی اصولی و نگهداری درختان شرکت که برای نخستین بار در سطح استان انجام گردید. طراحی و زیباسازی محوطه مهمانسرای نور با استفاده از فلاور باکس‌های متنوع به همرا سیستم مکانیزه آبیاری که چشم انداز زیبا و آرام بخشی ایجاد کرده است. آماده‌سازی و کاشت ۳۰ هزاراصله نهال درختی، درختچه‌ای و پوششی در فضای سبز سایت صنعتی، امور منازل، محوطه باشگاه شهدای فولاد خوزستان و پیرامون شرکت؛ طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های سیستم آبیاری قطره‌ای به منظور کاهش مصرف آب در مناطق مختلف فضای سبز نیز انجام شده است. تهیه گیاهان آپارتمانی و نصب دیوارهای سبز در ساختمان بخش‌های تولیدی و اداری با هدف زیباسازی و کاهش استرس کارکنان در سطح شرکت از دیگر موارد انجام شده است.

سلامات گفت: اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای در فضای سبز سایت صنعتی، ادامه تسطیح و کاشت اراضی ۲۴ هکتاری، سرزنی و هرس درختان با هدف زیبایی، جوانه‌‌سازی، انبوه شدن تاج درختان و جلوگیری از سقوط آن‌ها، چمن‌کاری، گلکاری و کاشت نهال در بخش‌های مختلف، پاکسازی کل مناطق فضای سبز و ادامه فازهای بعدی نصب پلاک‌های الکترونیکی از جمله پروژه‌های در حال اجرا می‌باشند.

سرپرست فضای سبز در رابطه با تمهیدات انجام شده در زمان تحریم و کرونا اظهار داشت: در شرایط تحریم، تامین تجهیزات و وسایل تخصصی مورد نیاز، نگهداری فضای سبز و زمین‌های چمن را دشوار نموده است اما پیش از این بسیاری از وسایل و تجهیزات ضروری تامین شده است، خوشبختانه کمبود زیادی در این زمینه وجود ندارد. در زمان شیوع بیماری کرونا نیز کاهش ساعات کاری بر اساس تصمیم کمیته عالی مقابله با کرونا در ابتدای مراحل شیوع، موجب عقب افتادگی در بعضی از برنامه‌های اجرایی گردید که با بکارگیری نفرات موقت این امر برطرف شد.

سلامات با اشاره به عوامل تاثیرگذار در تسریع عملکرد این واحد خاطر نشان کرد: تامین به موقع اقلام و مواد ضروری فضای سبز از جمله خاک نباتی، تامین نهال درختان، درختچه‌ها، تجهیزات و نیروهای مورد نیاز باعث سرعت بخشیدن به فعالیت‌ها می‌شود.

وی در پایان از حمایت‌های بی‌دریغ مدیرعامل شرکت، معاونت منابع انسانی و امور اجتماعی، مدیر خدمات و امور اجتماعی و تلاش‌های بی‌وقفه همکاران خود در واحد بهسازی محیط و فضای سبز تشکر نمود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of