یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ Sunday 19 May 2024

برداشت از رودخانه کرخه منطقه را با مشکل جدی روبرو می کند

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در حاشیه همایش مدیریت خشکسالی که عصر شنبه با حضور مدیران و مسئولان، کشاورزان، شیوخ و عشایر در سالن همایش های سازمان برگزار شد گفت: در همه حوضه ها کاهش معنی دار بارندگی را شاهد بوده ایم اما در حوضه آبریز کرخه این خشکسالی بسیار بیشتر بوده و رقمی معادل ۴۵ درصد، کاهش آورد رودخانه را در میانگین بلند مدت شاهد بوده ایم.

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان؛ علی شهبازی: مجموع ورودی سدهای استان ۳۹ درصد کمتر از میانگین دراز مدت سالهای گذشته بوده است اما به تنهایی ۶۳ درصد در ورودی آب به سد کرخه با کاهش مواجه هستیم که متاسفانه در سال جاری نتوانستیم هیچ ذخیره ای داشته باشیم. امسال سال دوم این خشکسالی است.

وی ادامه داد: در طول ۵۸ سال آماری، ورودی سد کرخه، رتبه ۸ ام خشکسالی را پشت سر می گذارد. در سد کرخه سال آبی با مخزنی تقریبا خالی شروع شد که تقریبا در سایر سدها نیز مشاهده می شود به شکلی که خروجی سد کرخه از تخلیه کننده های تحتانی صورت می گیرد.

معاونت مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: شرایط کشت پاییز امسال با کمترین موجودی آب صورت گرفت و اکنون با ۴۱۷ میلیون متر مکعب کاهش حجم آب پشت سد کرخه مواجه ایم.

شهبازی گفت: بر اساس ذخایر موجود در سد کرخه و برآرود بارش های آینده، باید متوسط خروجی سد ۳۵ مترمکعب باشد و در مسیر رودخانه ۶۶۴ کیلومتری تا انتهای هورالعظیم برسد و از شهرستان های مختلفی عبور می کند.

وی اذعان کرد: در طول مسیر سد بیش از ۱۰۰۰ موتور پمپ قرار دارد و نیز به صورت پراکنده ۴۰ هزار راس دام در این مسیر توسط کشاورزان نگهداری می شوند و با جریان کم آب رودخانه کرخه اگر مدیریت صحیح صورت نگیرد با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

شهبازی در انتها گفت: با همکاری شرکت آب و فاضلاب تمامی روستاهای پایین دست در حال اتصال به آب پایدار غدیر هستند و برای تامین آب مورد نیار دام ها هم برنامه هایی دقیق در نظر گرفته شده است.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of