جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ Friday 29 March 2024

پرونده تخلف هواپیمای مسافری و درختکاری ساحلی در اهواز به مراجع قضایی رفت

مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان با انتقاد از تعرض‌ متعدد به رودخانه کارون در اهواز، گفت: بابت تخلفات اخیر در زمینه استقرار هواپیمای مسافری فرسوده در بستر رودخانه کارون و پروژه درختکاری در پارک ساحلی مالیات در اهواز به مراجع قضایی اعلام شکایت شده است.

سید ابراهیم حسینی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: یک هواپیمای مسافری فرسوده چندی پیش، بدون مجوز در بستر رودخانه کارون نصب شد که این امر تخلف است و در مکاتبه‌ای با دادستانی درخواست اقامه دعوی علیه متولیان این اقدام شده است.

وی با تاکید بر لزوم هماهنگی برای هرگونه فعالیت در بستر رودخانه‌ها افزود: ۲ سال پیش مجوزی برای یک رستوران هواپیمایی صادر کردیم اما اقدامی برای فعالیت آن صورت نگرفت؛ اکنون این هواپیما بدون مجوز در بستر رودخانه نصب شده که تخلف به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، بامداد هفتم فروردین یک فروند هواپیمای مسافری فرسوده از نوع فوکر ۵۰، متعلق به شرکت هواپیمایی کارون (نفت سابق) با هدف به نمایش گذاشتن قدمت هواپیمایی نفت در شهر اهواز در محل مجتمع تفریحی تجاری پارک سنتر (هایپر استار) مستقر شده است.

حسینی همچنین گفت: علیه شهرداری اهواز به دلیل اجرای پروژه درختکاری در پارک ساحلی مالیات که در بستر رودخانه قرار دارد، نیز به مراجع قضایی شکایت شده است زیرا درختکاری در بستر رودخانه غیرمجاز است.

وی با بیان اینکه طبق قوانین، درخت به عنوان اعیانی به شمار می‌رود، افزود: شهرداری اهواز معمولا برای احداث فضای سبز (چمنکاری و گل‌کاری) در بستر رودخانه مجوز می‌گیرد اما شبانه اقدام به درختکاری می‌کند که این امر یک تخلف است، به تازگی نیز اقدام به درختکاری در پارک مالیات و مجاور پل سوم اهواز کرده بود که محل مجاور پل سوم جمع‌آوری شده است.

حسینی با اشاره به تخلف شهرداری اهواز برای واگذاری پارک سیاحتی سابق (ریتاج)، ادامه داد: این محل که در بستر رودخانه قرار دارد نیز بدون مجوز و بدون هماهنگی به صورت مجتمع گردشگری ساخته شده که تخلف به شمار می‌رود و ساخت و سازهایی که در این محل صورت گرفته باید بررسی شود.

وی گفت: امور آب منطقه مرکز در این زمینه برای شهرداری اهواز اخطاریه صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، شهرداری اهواز پروژه درختکاری در پارک ساحلی مالیات را با عنوان جشن بزرگ درختکاری، ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ به مناسبت هفته درختکاری و با تبلیغات وسیع آغاز کرده است.

مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با اشاره به ادامه ساخت و سازهای مسکونی غیرمجاز در بستر رودخانه کارون، گفت: هم اکنون ساخت و ساز مسکونی غیرمجاز در محله‌های سیدخلف، کوی ملت، کوی معین‌زاده و شهرک اندیشه اهواز در جریان است و با وجود شکایت هنوز دستور تخریب آنها صادر نشده است.

وی افزود: اگر شهرداری و ادارات آب و برق و گاز خدمات رسانی به افراد متخلفی که در بستر رودخانه ساخت و ساز می‌کنند، را ممنوع کنند، می‌توان جلوی این تخلفات را گرفت.

حسینی همچنین گفت: بیش از ۷۰ درصد تابلوهای حریم و بستر که در سواحل رودخانه‌های خوزستان نصب شده بود به سرقت رفته است.

به گفته وی، بیشتر این تابلوها در اهواز، دشت آزادگان و گتوند قرار داشته و جایگزینی این تابلوها با انواعی که قابلیت سرقت نداشته باشد، در دستورکار است.

حسینی ادامه داد: برای حفاظت از رودخانه‌ها در مجموعه وزارت نیرو هم نیاز به تلاش بیشتری داریم اما با توجه به گستردگی حوزه رودخانه و نیاز به کمک سایر دستگاه‌ها وجود دارد.

بر اساس این گزارش، وزارت نیرو آزادسازی سواحل را از پارسال آغاز کرده است. پارسال ۲۶۸ هکتار از سواحل رودخانه‌های خوزستان رفع تصرف شده که عمده آن در سواحل شهرستان‌های دزفول، بهبهان، شوشتر، اهواز و آبادان و بخش‌هایی نیز در شهرستان‌های شوش، امیدیه، ایذه، باغملک، رامهرمز و اندیمشک بود که شامل ویلاسازی، زمین‌ کشاورزی، مزارع پرورش ماهی، آلاچیق، رستوران، کافی شاپ و اماکن تفریحی و دامداری بود.

تعرض به رودخانه کارون و ساخت و ساز غیرمجاز، نیز از تهدیدات این رودخانه به ویژه در اهواز به شمار می‌رود. ساخت چهار رستوران ساحلی در بستر رودخانه کارون در سال‌های گذشته نیز مخالفت فعالان محیط زیست را به دنبال داشته است.

مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان پیش از این درباره این رستوران‌ها گفته بود: پرونده این چهار رستوران در اهواز که به صورت غیرمجاز در بستر رودخانه کارون ساخته شده اند در سال ۹۸ به شورای حفظ حقوق بیت‌المال ارجاع شد و قرار بود رییس قوه قضاییه درباره آنها تصمیم‌گیری کند اما هنوز این پرونده تعیین تکلیف نشده است.

به گفته وی، فروشگاه رفاه، کتابخانه مرکزی، موزه دفاع مقدس، یک ساختمان مربوط به اداره حفاظت محیط زیست در پارک شهروند و پارک بانوان در اهواز همگی در بستر رودخانه کارون و بدون مجوز ساخته شده‌اند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of