شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ Saturday 18 May 2024

معاون شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان خبر داد؛

اتمام عملیات لایروبی و ترمیم دایک کانال کنترل سیلاب سد انحرافی رامشیر

معاون شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان از اتمام عملیات اجرایی لایروبی و ترمیم دایک کانال کنترل سیلاب سد انحرافی رامشیر، محدوده آن سد انحرافی و محدوده شهر رامشیر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری رکن۴ به نقل از شبکه خبر ی سازمان آب و برق خوزستان، “آرش محجوبی”، با بیان این که کانال کنترل سیلاب در ساحل راست رودخانه جراحی منتهی الیه سمت راست شبکه قرار دارد، افزود: کانال کنترل سیلاب از محل سرریز سد انحرافی رامشیر شروع و نهایتا در کیلومتر ۵۰۰+۲۳ در شمال غربی روستای بستین به اراضی پست و باتلاقی منتهی می شود. در سمت راست کانال کنترل سیلاب، دشت خلف آباد واقع شده که تقریباً لم یزرع بوده و مناطق مسکونی مهمی در آن قرار ندارند. روستاهای نزدیک کانال واقع در سمت راست آن مشتمل بر چم اسحاق سفلی و علیا، سبع اگتاع، بویرده و رشیده می باشند.

محجوبی، ادامه داد: طراحی کانال کنترل سیلاب، بر اساس انتقال و تخلیه مطمئن سیلابهای رودخانه جراحی با دوره برگشت ۲۵ ساله با احتساب وجود سد مخزنی مارون و تخلیه کننده های سد انحرافی خلف آباد به تالابهای شادگان معادل ۱۴۰۰ متر مکعب در ثانیه انجام پذیرفته است. این عملیات در بازه زمانی ۶ ماهه به اتمام رسید.

محجوبی با بیان این که کانال کنترل سیلاب در مسیر خود در کیلومتر ۷۰۰+۴ جاده ارتباطی آسفالته موجود در سمت چپ و راست کانال کنترل سیلاب را قطع می نماید، افزود: به منظور ارتباط دو طرف کانال در این قسمت با استفاده از یک آبنما دو قسمت به هم متصل می گردند. هرساله رسوبات زیادی از رودخانه جراحی وارد کانال کنترل سیلاب می شود و در اثر سیلاب فروردین ۹۸ رسوبات زیادی وارد این کانال گردیده که باعث رشد درختان زیادی در طول مسیر شده است و همچنین بروز سیلاب باعث تخریب بدنه دایک ساحل سمت چپ کانال کنترل سیلاب شده که جهت جلوگیری از اختلال در امر بهره برداری و آبگرفتگی مسیر تردد و روستاهای مجاور، که موجب تبعات اجتماعی در منطقه می باشد تصمیم به لایروبی و ساماندهی مقطع کانال مذکور گردید.

معاون شبکه های آبیاری و زهکشی افزود: این عملیات با پیگیری دفتر نظارت بر تعمیرات و بهینه سازی تاسیسات آب از محل اعتبارات سیلاب و در قالب عملیات لایروبی و ترمیم دایک کانال کنترل سیلاب سد انحرافی رامشیر ، با اعتباری افزون بر ۵۵ میلیارد ریال به مرحله اجرا رسیده است.

” بهنام صادقی ” مدیریت تعمیرات شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان نیز ضمن اعلان حساسیت موضوع لایروبی کانال کنترل سیلاب سد انحرافی رامشیر، دفع نی ها، قطع درخت ها، رفع موانع موجود در مسیر کانال، ترمیم دایک سمت چپ کانال، کنترل سیلاب جهت تردد آسان بهره برداران و گروه های تعمیراتی جهت نگهداری بهتر و به موقع از تاسیسات را بسیار حایز اهمیت دانست.

وی ادامه داد: با توجه به توانایی پیمانکار و همچنین پی گیری مستمر و برنامه ریزی انجام شده ، عملیات طبق برنامه زمانبندی به اتمام رسید.

“مهرداد جنانی” نماینده کارفرما و رییس گروه نظارت بر نگهداری و تعمیرات سازه در اجرای عملیات موضوع قرارداد گفت: موضوع عملیات لایروبی ، لجن برداری، بوته کنی و درخت کنی بخش میانی کانال کنترل سیلاب بعد از سد انحرافی تا پل آبنما بطول حدود ۴٫۷ کیلومتر با حجم ۲۸۰ هزار متر مکعب و احداث و ترمیم و بازسازی جاده سرویس دایک ساحل چپ و راست کانال کنترل سیلاب سد انحرافی رامشیر با حجم ۱۴۷ هزار متر مکعب و عملیات ترمیم دایک بعد از ایستگاه بستین با حجم بیش از ۴۰ هزار متر مکعب انجام شد.

گفتنی است با اجرای این عملیات، بحران در تامین آب کشاورزان و روستائیان و همچنین محدودیت تردد کشاورزان در مسیر کانال در زمینهای سیلابی کاهش پیدا کرده و گام موثری در کاهش تنش های احتمالی در منطقه و خروج آب از کانال کنترل سیلاب خواهد بود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of