پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ Thursday 28 March 2024

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:

اعلام آمار استانی کرونا تنها باعث اضطراب می‌شد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه اعلام آمار ابتلا به کرونا تا پیش از این با هدف بازدارندگی انجام می‌شد، گفت: تذکرات و ارائه آمار باعث نمی‌شود افرادی که پروتکل‎های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند دست از این کار بردارند و اعلام آمار کرونا تنها باعث ایجاد اضطراب در افرادی می‌شود که پروتکل‎های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان با اشاره به توقف اعلام آمار استانی مبتلایان به کروناویروس، اظهار کرد: قطعا مصلحت‌هایی در جامعه وجود دارد و وزارت بهداشت مجبور است برخی مسائل را محدود کند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: ما تابع سیاست‌های اعلامی شورای اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت هستیم و پس از اینکه این شورا عدم اعلام آمار را به استان‌ها ابلاغ کرد، ما نیز اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر کردیم.

ابول‌نژادیان گفت: در یک بازه زمانی، اعلام آمار ابتلا برای این بود که نقش بازدارندگی داشته باشد اما مشاهده کردیم که چنین نقشی نداشت.

وی بیان کرد: کمتر از ۲۰ درصد مردم پروتکل‎‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و حدود ۸۰ درصد از مردم دستورالعمل‎‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند بنابراین دیدیم تذکرات و ارائه آمار نیز باعث نمی‌شود افرادی که پروتکل‎های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند دست از این کار بردارند و اعلام آمار کرونا تنها باعث ایجاد اضطراب در افرادی می‌شود که پروتکل‎های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به استرس ناشی از اعلام بالا رفتن آمار کرونا، تصریح کرد: حتما در توقف اعلام آمار استانی، مصالحی بوده است و آنچه برای ما اهمیت دارد سلامت روحی، روانی و جسمانی جامعه است بنابراین چنین تصمیمی گرفته شد و ما تابع تصمیمات هستیم و امیدواریم مردم نیز دستورات بهداشتی را رعایت کنند.

وی در مورد وضعیت شیوع کرونا در خوزستان گفت: روند موارد بستری در حد ثابت و با شیب ملایم رو به پایین بوده و آمار موارد سرپایی نیز مانند روزهای گذشته است.

ابول‌نژادیان تصریح کرد: مردم باید بدانند استفاده از ماسک برای کنترل شیوع کرونا حتی بیشتر از قرنطینه شهرها اثرگذار است بنابراین همه افراد در زمان مراجعه به سازمان‌ها، ادارات و اجتماعات باید از ماسک استفاده کنند اما باید یادشان باشد که استفاده از ماسک، جایگزینی برای شست‌وشوی دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری نیست.

وی که شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: استفاده از دستکش نیز برای عموم مردم نیاز نیست و تنها برای پرسنل درمانی توصیه می‌شود زیرا استفاده از دستکش اطمینان کاذبی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود مردم بیشتر به سطوح دست بزنند و احتمال آلودگی بالا می‌رود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: حدود ۲۰ هزار مورد ابتلا به کرونا در خوزستان وجود دارد که این افراد پس از بهبودی می‌توانند به شکرانه سلامت‌شان، به سازمان انتقال خون مراجعه کنند و خون اهدا کنند زیرا می‌توانیم آنتی‌بادی موجود در پلاسمای خون آنها را به بیماران بستری در بخش آی‌سی‌یو تزریق کنیم که کمک زیادی به بهبودی این بیماران می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم رعایت قرنطینه خانگی گفت: بیمارانی که تست‌شان مثبت تشخیص داده می‌شوند و قرنطینه خانگی می‌شوند، باید به اصول اخلاقی و علمی پایبند باشند و از منزل خارج نشوند اما طبق بررسی‌ها، ۱۰ تا ۱۵ درصد این افراد علیرغم تعهدی که به ما می‌دهند، به دلایل مختلف از منزل خارج می‌شوند و در جامعه تردد می‌کنند.

ابول‌نژادیان افزود: همچنان از سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای می‌خواهیم که از منزل خارج نشوند.

وی گفت: با توجه به اینکه کروناویروس بین انسان و دام منتقل می‌شود، اگر فردی حیوان خانگی دارد نیز باید نکات بهداشتی را مدنظر قرار دهد.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of