جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ Friday 17 May 2024

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان:

شیوع مواد مخدر در محیط‌های کارگری نگران کننده است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، شیوع مواد مخدر را در محیط‌های کارگری خوزستان رو به افزایش و نگران کننده دانست و تصریح کرد: باید به‌صورت عملی در این زمینه ورود کرد.

ارسلان غمگین در جلسه هماهنگی پیشگیری از شیوع مواد مخدر در محیط‌های کارگری خوزستان و در حضور سرهنگ صفری مشاور استاندار خوزستان و رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، نمایندگان و کارشناسان واحدهای بزرگ ‌تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی اظهار کرد: قطعاً دغدغه ما در محیط‌های کارگری مساله پیشگیری از شیوع مواد مخدر است و متأسفانه در خوزستان شیوع بیشتری پیداکرده و نگران کننده است و باید به‌صورت عملی در این زمینه ورود کرد.
وی در این جلسه – که به ریاست داریوش مرادی شلالی به عنوان رییس کمیته پیشگیری از اعتیاد در محیط های کاری و کارکنان خوزستان، در محل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برگزار شد- افزود: از ابتدای سال ۹۸ تا کنون، ۱۹ کلاس آمادگی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های تشکل‌های کارگری، کارفرمایی، تعاونی‌ها و بانوان برگزار کرده‌ایم. همچنین تفاهم نامه‌ای با نیروی انتظامی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی آمادگی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی منعقد کرده‌ایم.
غمگین تصریح کرد: اجرای کلاس‌های آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در شرکت‌ها بر اساس سامانه و اجرای فاز دوم طرح کاج در نیمه دوم سال جاری و همچنین برگزاری نشست‌های متعدد با جامعه هدف در این زمینه از دیگر اقدامات ما در مقابله با این آسیب اجتماعی است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان عنوان کرد: درباره این آسیب مهم و تأثیرگذار در حوزه تولید، علاوه بر این نشست‌های تئوریک باید به سمت نشست‌های عملی در جامعه، کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی حرکت کنیم و به‌منظور افزایش تأثیرگذاری در همان مکان جلسات را برگزار کنیم.
در ادامه این جلسه، مشاور استاندار خوزستان و رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، اظهار کرد: شاخص کشوری شیوع اعتیاد به مواد مخدر در حوزه کارگری ۲۲ درصد و در خوزستان ۳۴/۵ درصد است که بسیار بالا و نگران کننده است.
صفری افزود: شب‌کاری‌ها، نوبت‌کاری‌ها و خدمات اقماری بخشی از علل این شیوع است. همچنین باوجود مقابله و برخوردهای سلبی در حوزه‌های مختلف با توزیع مواد مخدر، متأسفانه نرخ استفاده از مواد مخدر در حال افزایش و سن استفاده از این مواد در حال کاهش است.
وی افزایش ۶۰ درصدی تولید شیشه را در کشور افغانستان، بر روی کشور تأثیرگذار دانست و گفت: کشفیات مواد مخدر سنتی در حال کاهش و کشفیات مواد مخدر صنعتی در حال افزایش است. تولید یک کیلو شیشه در آشپزخانه‌ی خانگی با هزینه کم انجام‌ می‌شود و با مبالغ خوبی به فروش می‌رسد. در نتیجه روی‌آوری به سمت تولید مواد مخدر صنعتی به دلیل منافع مالی، بیشتر است.
رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با تأکید بر توجه ویژه به مساله شیوع مواد مخدر در محیط‌های کارگری، بیان کرد: حدود ۷۰ درصد درآمد ناشی از مواد مخدر در حوزه‌های پایین‌دستی مصرف می‌شود. از پنج جُرم، کاشت، تولید، ترانزیت و عرصه و تقاضا، بیشترین درآمد در حوزه عرضه و تقاضا است.
وی در پایان، تأکید کرد: طبق قانون، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید نسبت به تأمین هزینه درمان معتادان بی‌بضاعت و بیمه آن‌ها اقدام کند. امیدواریم در این باره پیگیری‌های لازم مبذول شود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of