شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ Saturday 18 May 2024

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در همایش ملی "سیلاب 98-97 اگر تکرار شود" :

هیچکدام از شهرهای در سیلاب۹۸_۹۷ دچار خسارت نشدند

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: خوشبختانه با اقدامات موفق و مدیریت واحد ستاد مدیریت بحران هیچ کدام از شهرهای خوزستان در سیلاب ۹۸-۹۷ دچار خسارت نشدند.

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان؛ “فرهاد ایزدجو” در “همایش ملی سیلاب ۹۸_۹۷ اگر تکرار شود” که امروز (۲۱آبان ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سیلاب ۹۸_۹۷ بسیار بزرگ بود که با مدیریت خوب و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی تبعات آن به حداقل ممکن کاهش یافت. با برگزاری همایش به دنبال آن هستیم تا عملکرد در مدیریت سیلاب‌های آینده را ارتقا دهیم .

وی ابراز امیدواری کرد این همایش بتواند به مدیریت بهتر سیلاب در پایین‌دست و خوزستان کمک کند.

ایزدجو افزود: سیلاب فروردین ۹۸ به گونه‌ای بود که در فروردین ماه ۱۸۶ میلی‌متر بارندگی رخ داد و ۱۵ میلیارد و ۲۲۳ میلیون مترمکعب جریانات سیلابی وارد سدهای خوزستان گردید .

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: مجموع حجم فعال سدهای استان خوزستان حدود ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است در حالی که در یک ماه بیش از حجم فعال‌ سدهای این استان، آب وارد مخازن سدهای خوزستان شد و مشکلاتی برای ما ایجاد کرد. این میزان حجم آب که کم نظیر می باشد در پایین‌دست در حوزه کرخه، دز و کارون موجب سیلاب گردیده و شهرهای زیادی را تهدید کرد.

ایزدجو تصریح کرد: خوشبختانه با اقدامات بسیار خوب و مدیریت واحد هیچکدام از شهرهای خوزستان، دچار خسارت نشدند و تنها روستاهایی که بیشتر در حریم رودخانه‌ها قرار داشتند، دچار مشکل شدند.

وی هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی را یکی از نکات بارز در زمان سیلاب عنوان کرد و گفت: سد کرخه برای اولین بار در ترازهای بالا (۲۲۴٫۶) متر آبگیری ‌شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: برای پایداری سد کرخه که ایمنی آن برای مناطق پایین‌دست بسیار حائز اهمیت بود، کارهای بسیاری بزرگی انجام شد.

ایزدجو با بیان اینکه وضعیت تاب‌آوری رودخانه‌های خوزستان مناسب نیست، تصریح کرد: در حال حاضر در رودخانه کرخه حداکثر دبی که می‌تواند عبور کند حدود ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه است و هر زمانی که خروجی رودخانه کرخه از این میزان بیشتر شود در بخش‌هایی دچار آبگرفتگی می‌شویم و بخشی از زمین‌های کشاورزی و روستاها دچار مشکل می‌شوند. اگر بارندگی امسال را نرمال در نظر بگیریم حدود ۱۰ درصد احتمال آبگرفتگی در پایین‌دست حوزه کرخه وجود دارد. بسیار حیاتی است که آبگذری و تاب آوری رودخانه کرخه حداقل تا ۱۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه افزایش یابد .

وی ادامه داد: در حوزه دز حداکثر ظرفیت عبوری حدود ۱۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه است اما اگر بیشتر از این میزان آب رهاسازی شود بخش‌هایی دچار مشکل می‌شوند. در یک سال نرمال احتمال وقوع دبی بالای ۱۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه حدود ۴۰ درصد است. یعنی امسال حدود ۴۰ درصد احتمال دارد که در پایین‌دست سد دز آبگرفتگی رخ دهد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: در صورتی که طرح‌های مقابله با سیلاب در حوزه‌های مختلف اجرا شود، چنین شرایطی نخواهیم داشت.

ایزدجو ادامه داد: طرح های ما برای مقابله با سیلاب، احداث کانال‌های انحراف سیلاب، تسطیح بازه‌های فرسایشی، لایروبی نقاط بحرانی، و احداث سیل‌بند هستند. در این راستا بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های مقابله با سیلاب در خوزستان مورد نیاز است که حدود یکهزار میلیارد تومان از این اعتبار برای احداث کانال‌های انحراف سیلاب اختصاص خواهد یافت.

ایزدجو بیان کرد: در حوزه دز، افزایش ارتفاع سد دز و احداث سد بختیاری می‌تواند اصلی‌ترین عامل کنترل‌کننده سیلاب در این حوزه باشند و تا قبل از اجرای این طرح‌ها باید روستاها به وسیله دایک‌های حفاظتی، محافظت شوند.

وی تصریح کرد: در حوزه کرخه نیز احداث کانال انحراف سیلاب خسرج از طرح‌های مهم است که باید در اولویت قرار گیرد. برای اجرای این طرح ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. در این زمینه پیگیری‌هایی در جهت تامین اعتبار انجام شده تا این کانال در دو فاز وارد مرحله اجرا شود. هر فاز این طرح با ۵۰ درصد ظرفیت اجرا خواهد شد تا ریسک و خطر سیل در پایین‌دست کاهش یابد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در بحث مدیریت مخازن سدها گفت: با توجه به اینکه ۳۰۰ ایستگاه پایش و اندازه گیری که حدود ۷۰ درصد آنها آنلاین و برخط هستند، می توان نسبت به کنترل سیلاب ها اقدام نمود. در بحث مدیریت مخازن هم کارهای بسیار خوبی انجام شده و میزان بارش روان‌آبها، اندازه گیری و متناسب با شرایط مدیریت مخازن، برنامه‌ریزی و کنترل می‌شوند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of