سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ Tuesday 16 April 2024

در ۶ ماه نخست امسال؛

۸۰۰ فروند شناور در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) پذیرش شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان اینکه ۸۰۰ فروند شناور در ۶ ماه نخست امسال درمنطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) پذیرش شد گفت: ۲۳ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در مجموع در این مدت در این بندر تخلیه و بارگیری شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، بهروز آقایی افزود: علاوه بر این در این بازه زمانی ترانزیت خارجی ۶۵ درصد، ترانشیب ۵۷ درصد و کابوتاژ ۲۷ درصد نسبت به مشابه پارسال رشد داشته که بیانگر همت و تلاش مضاعف همکاران این اداره کل و بخش خصوصی فعال در این حوزه است.

وی گفت: رویکرد بازار محور، توجه ویژه به موضوع مشتری‌مداری و تلاش در جهت بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های موجود دریایی و بندری، موجب رشد هفت درصدی ترافیک کشتی‌ها در مقایسه با مدت مشابه پارسال شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با تاکید بر ضرورت تامین و پایداری زنجیره‌ی امنیت غذایی کشور بیان کرد: با بهره‌گیری از تجهیزات پرقدرت و آماده به کاری حداکثری،در این مدت موفق به تخلیه بیش از هشت میلیون تن کالای اساسی از کشتی‌ها بوده‌ایم. بر این اساس با ایجاد تعامل با ارگان‌های مربوطه و اتخاذ راهکارهای مشترک، با تسهیل و تسریع خروج کالاهای اساسی از مجتمع بندری امام خمینی(ره) در ۶ ماه نخست ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی از طریق شبکه توزیع به مبادی مصرف در کشور ارسال شد.

آقایی ادامه داد: با توجه به اهمیت کالای استراتژیک گندم در زنجیره غذایی کشور، میزان تخلیه این کالا در این بندر از رشد ۹۸ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال برخوردار بوده است.

وی گفت: همچنین تمهیدات صورت گرفته برای ارتقای بهره‌وری موجب افزایش توان عملیاتی، تجهیزاتی، نیروی انسانی و امکان ارایه خدمات بهینه به شناورهای متردد با وجود محدودیت‌های موجود شده است.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد بازارهای جدید و تسهیل فرآیندهای جذب کالا و کشتی بیان کرد: با توجه به همجواری با صنایع نفتی و پتروشیمی و نیز بازار اقلیم کردستان عراق در پسکرانه منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) ، تخلیه و بارگیری عملیات نفتی در این مجتمع بندری از رشد ۵۱ درصدی برخوردار بوده که این امر به جهت ارتقای توان فنی و بهبود شاخص‌های عملیاتی در پایانه‌های اختصاصی فرآورده‌های نفتی صورت گرفته است.

آقایی افزود: همچنین علاوه بر رشد ۲۱ درصدی تخلیه و بارگیری موادمعدنی و شیمیایی در مجتمع بندری به دلیل برقراری تعامل با صاحبان کالا، مشتری‌مداری و نیز جذب بازارهای جدید، در برخی اقلام نظیر صادرات کود شیمیایی اوره بیش از ۲۰۰ درصد رشد را تجربه کرده‌ایم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان همچنین با اشاره به برگزاری نشست‌های تعامل و هم‌اندیشی به منظور ایجاد هم‌افزایی میان سازمان بنادر و دریانوردی و راه آهن جمهوری اسلامی با هدف توسعه توان حمل و نقل ریلی ادامه داد: در این بازه زمانی شاهد رشد ۲۰ درصدی واگن‌های آماده به کار نسبت به مدت مشابه پارسال بودیم.

وی گفت: با توجه به اهمیت لزوم رعایت شاخص‌‎های ایمنی عملیاتی در مجتمع بندری امام خمینی(ره) ، با وجود تنوع سبد کالایی از جمله مواد نفتی سبک، سنگین و در مواردی کالاهای خطرناک در کنار افزایش حجم عملیات نسبت به مدت مشابه پارسال، موفق به انجام تخلیه و بارگیری با ضریب ایمنی مطلوب شدیم.

وی با اشاره به قابلیت‌های عملیاتی و تجهیزاتی بندرامام خمینی(ره) بیان کرد: این بندر با برخورداری از تجهیزات دریایی و بندری پرقدرت و آماده به کار، توان ارایه خدمات شبانه‌روزی به کلیه‌ شناورها و صاحبان کالا را دارد . همچنین با توجه به سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته به منظور بهره‌گیری از تسهیلات منطقه ویژه اقتصادی و با اعطای مجوز به شرکت‌های ارایه دهنده خدمات بندری در یک سال گذشته بیش از ۳۵۰ تجهیز پشتیبانی بندری به این بندر وارد شده که علاوه بر نوسازی ناوگان نقش مهمی در ارتقای نرم‌های عملیاتی داشته است.

بندر امام خمینی(ره) با ۳۸ اسکله فعال به طول هفت کیلومتر از بزرگترین بندرهای فعال ایران است که در جنوب خوزستان و در ساحل نیلگون خلیج فارس واقع است.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of