پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ Thursday 28 March 2024

هشدار آتش‌نشانی در مورد خطر حریق در مراتع و زمین‌های خالی سازمان‌ها

هشدار آتشنشانی

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به وقوع چندین مورد آتش‌سوزی در علفزارهای تهران، به سازمان‌ها و ارگان‌ها نسبت به خطر حریق در مراتع و زمین‌های خود هشدار داد.

سید جلال ملکی در گفت و گو با ایسنا بااشاره به وقوع چندمورد آتش‌سوزی در روزهای گذشته در مراتع، اظهار کرد: امسال به دلیل بارندگی‌های فراوان در سطح کشور گیاهان خود رو زیادی در طبیعت رشد کرده است، به طوری که برخی از تپه‌ها که سال‌های گذشته خاکی بودند سرسبز شده و بر روی سطح آن‌ها پوششی از گیاهان فصلی روییده است، اما با توجه اتمام فصل بهار و افزایش گرما این گیاهان خشک شده و تبدیل به پوشال‌هایی شده که مستعد آتش‌سوزی است و با کوچک‌ترین شعله و جرقه‌ای دچار حریق می‌شود.

وی با اشاره به قرارگرفتن برخی از این مراتع در زمین‌های تحت مالکیت سازمان‌ها و نهاد گفت: افراد، ارگان‌ها یا سازمان‌هایی که زمین‌هایی را در اختیار دارند باید مسئولیت پذیر باشند و صرفاً با نصب چند نرده و فنس از خود سلب مسئولیت نکنند، لازم است ایمنی این محل‌ها را تأمین کنند و نظارت لازم را بر این محل‌ها داشته باشند. همچنین مانع از تردد افراد غیر مرتبط به داخل این زمین‌ها شوند تا از وقوع آتش‌سوزی‌های ناخواسته یا عمدی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه برخی از این آتش‌سوزی‌ها عمدی و برخی غیر عمدی است، گفت: مواردی در اطراف شهر تهران مشاهده می‌شود که کشاورزان به جای کندن علف‌های خودرو اقدام به آتش‌زدن زمین‌ها می‌کنند، اما بعد نمی‌توانند  گسترش آتش را کنترل کنند و همین اقدام موجب به وجود آمدن آتش‌سوزی وسیع می‌شود. گاهی برخی از افراد نیز به دلایل و انگیزه‌های مختلف اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند و زمین‌ها را آتش می‌زنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به اقدامات غیر عمدی که باعث وقوع آتش‌سوزی در طبیعت می‌شود، اظهار کرد: گاهی شهروندان زمان استراحت خود را صرف گذراندن در طبیعت می‌کنند و برای طبخ غذا و … اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند، اما غافل از اینکه در صورتی که بر این اقدام نظارت کافی نداشته باشند می‌تواند موجب وقوع حریق گسترده در منابع طبیعی شوند.

وی توصیه کرد که شهروندان به جای روشن کردن آتش در جنگل‌ها و فضاهای سبز حفاطت نشده برای روشن کردن آتش و طبخ غذا به پارک‌های درون شهری رفته و در محل‌های تعیین مثل منقل ها آتش روشن کنند. باز هم اگر افرادی قصد دارند به طبیعت بکر بروند باید دقت داشته باشند که در کنار درخت‌ها، علف‌های خشک و.. آتش روشن نکنند و ترجیحاً از منقل‌های قابل حمل استفاده کنند.

ملکی با بیان اینکه شهروندان باید به خاموش کردن آتش نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند گفت: در مواردی شهروندان پس ریختن کمی آب بر روی آتش تصور می‌کنند که آتش به طور کامل خاموش شده است، در حالی که هنوز تکه‌های چوب روشنی باقی مانده که پس از اینکه شهروندان محل را ترک می‌کنند دوباره شعله ور شده و باعث وقوع آتش سوزی می‌شود. افراد باید از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند. همچنین می‌توانند با ریختن مقداری خاک بر روی ذغال‌های باقی مانده از عدم شعله وری دوباره آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از این مناطق محل زندگی حیوانات هستند گفت: حیوانات هم در طبیعت سهمی دارند، اما اگر آتش‌سوزی اتفاق بیفتد آن‌ها هم آسیب می‌بینند و دیگر نمی‌توانند در آن منطقه سکونت داشته باشند، بنابراین اکوسیستم این منطقه نیز دچار تغییرات می‌شود.

وی ادامه داد: آتش‌سوزی در محل‌هایی که علف‌های خشک وجود دارد به سرعت گسترش پیدا می‌کند. این آتش‌سوزی به صورت دایره‌ای از اطراف گسترش پیدا می‌کند و به سرعت سطح بسیار زیادی را در بر می‌گیرد، بنابراین سرعت گسترش آن چندین برابر دیگر آتش سوزی هاست. نکته دیگری که باعث می‌شود آتش‌سوزی در این محیط‌ها با سرعت بیشتری گسترش پیدا کند وزش باد است. وزش باد به خصوص در ارتفاعات موجب پیشروی آتش می‌شود، بنابراین توصیه می‌کنیم که در صورتی که وزش باد در محل مشاهده می‌شد، شهروندان آتش روشن نکنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران یکی دیگر از علت‌های وقوع حریق در علفزارها را انداختن بطری و شیشه در طبیعت دانست و گفت: این اجسام با متمرکز کردن نور خورشید مثل عدسی عمل می‌کنند و موجب آتش‌سوزی می‌شود که البته این نوع آتش‌سوزی ها محدود به طبیعت نیست بلکه مواردی وجود داشته که بطری‌های آب باقی مانده در خودرو نور خورشد را متمرکز کرده و باعث حریق در خودرو شده است، بنابراین شهروندان باید از رها کردن این اجسام در طبیعت خودداری کنند.

انتهای پیام

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of