سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ Tuesday 19 March 2024

تنش آبی ۵۰۰ میلیارد به مزارع نیشکر دهخدا خسارت وارد کرد

معاون کشاورزی شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا با اشاره به ضرر ۵۰۰ میلیارد تومانی نیشکر دهخدا به دلیل تنش آبی، گفت: به دلیل مشکلات آبی در کشت و صنعت نیشکر دهخدا، ۱۰ هزار و ۳۷۵ هکتار از مزارع نیشکر متحمل آسیب و خسارت شدند.

حکیم ناصری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص میزان خسارات وارده به صنعت نیشکر به دلیل تنش آبی اظهار کرد: در اوایل فصل داشت نیشکر که از ۱۰ خردادماه آغاز شد، آب دز قطع شد؛ مرحله داشت، اوج رشد گیاه نیشکر است و در این شرایط پمپاژ آب به دلیل تنش آبی به مزارع نیشکر انجام نشد.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان ضرر به صنعت نیشکر دهخدا وارد شده است، افزود: برای زنده نگه داشتن نیشکرها فقط توانستیم از آب شور مزارع استفاده کنیم و به همین دلیل حدود یک متر از رشد گیاه نیشکر که شامل حدود ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تن می‌شود را از دست دادیم.

معاون کشاورزی شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا تصریح کرد: میزان آبی که در حال حاضر برای صنعت نیشکر اختصاص یافته است، دیگر هیچ دردی را دوا نمی‌کند زیرا آسیب‌های ناشی از تنش آبی به گیاه نیشکر وارد شد و به دلیل نرسیدن آب به مزارع در زمان مناسب، مرحله حساس رشد گیاه را از دست دادیم و خسارت بدی به صنعت نیشکر وارد شد.

ناصری با بیان اینکه تا کنون به هفت شرکت کشت و صنعت نیشکر در خوزستان به دلیل تنش آبی و قطعی برق آسیب وارد شده است، تصریح کرد: بیشترین آسیب از تنش آبی تاکنون به شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا وارد شده است. شرکت کشت و صنعت امام خمینی (ره) که ۳۰ درصد از آب مورد نیاز آن از رودخانه دز تامین می‌شد نیز متحمل خسارت شده و به شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر در جنوب خوزستان نیز به دلیل قطعی برق آسیب‌هایی وارد شده است.

وی عنوان کرد: قطع شدن برق و تنش آبی تاکنون مشکلات زیادی را برای صنعت نیشکر در خوزستان به وجود آورده است و تاکنون در کشت و صنعت نیشکر دهخدا ۱۰ هزار و ۳۷۵ هکتار از مزارع متحمل خسارت شده‌اند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of