آينده اي روشن در انتظار مناطق محروم اهواز؛
نگاه قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به خوزستان درآمدی نیست
محمدرضا ایزدی : قرارگاه خاتم به دلیل ظرفیت خوب و سلامت نفسی که در تشکیلات خود دارد در اجرای پروژه ها تاخیر و فساد ندارد و در ضمن نگاه قرارگاه به خوزستان، درآمدی نیست لذا بخاطر یک قرارداد ۳۰۰ میلیارد تومانی، سابقه درخشان خود را زیر سوال نمی برد.
محمدرضا ایزدی در گفتوگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان درباره قرارداد شهرداری اهواز با قرارگاه خاتم الانبیا جهت محرومیتزدایی گفت: مناطق مختلف حاشیه ای و کم برخوردار اهواز مشکلات عدیده ای دارند.
عضو شورای شهر اهواز ادامه داد : در ششماه گذشته اعضای شورای شهر اهواز مشکلات مناطق محروم را رصد کرده و حدود ۲۵ نقطه از اهواز را مشخص کردیم که با چه کمبودها و مشکلاتی مواجه هستند. لذا از مشکلات مناطق کمبرخوردار شرق و غرب اهواز لیستی تهیه شد و تفاهمنامهای در قالب پروژه ۳۰۰ میلیارد تومانی جهت محرومیتزدایی در اهواز با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در شورای شهر اهواز مصوب شد.
وی با بیان اینکه قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیا هنوز منعقد نشده، عنوان کرد: براساس این تفاهم نامه ۴منطقه کم برخوردار شرق و غرب به صورت متوازن و عادلانه محرومیتزدایی میشوند که در این میان منطقه چهارصد دستگاه و کوی مدرس در شرق و منطقه ملاشیه و کوی سیاحی که شامل مندلی و گلدشت نیز در غرب می شود به دلیل مشکلات عدیده، پروژههای زیادی نیاز به اجرا دارند ولی برای ۲۱ منطقه دیگر شهر هم یک الی سه پروژه نیز تعریف شده است.
رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز در خصوص نوع پروژه هایی که باید در ۴ منطقه شرق و غرب اجرا شود افزود: در ملاشیه جدول گذاری، ترمیم جدول فرسوده، ترمیم و احداث پیادهرو، تکمیل فرهنگسرای شهرداری، احداث پارک و فضای سبز، همسانسازی دریچههای فاضلاب، لکه گیری، زیرسازی و آسفالت خیابانهای خاکی، روکش آسفالت معابر فرسوده، احداث ساختمان ناحیه شهرداری و ایستگاه آتش نشانی از جمله پروژههایی هستند که باید در این منطقه اجرا شوند.
وی ادامه داد: پروژههای اجرایی در مناطق کمبرخوردار و محروم غرب و شرق اهواز شامل :
کوی سیاحی: بهسازی زمین ورزشی، احداث دستگاه پمپاژ در انتهای جوی روباز، اجرای روکش آسفالت معابر فرسوده، زیرسازی و احداث جدول در خیابانهای خاکی که بعد از اجرای این پروژه نباید خیابان خاکی در این منطقه وجود داشته باشد و احداث پارک نواری در آیلند خیابان صلاحالدین.
کوی مندلی: زیرسازی و اجرای جدول در خیابانهای خاکی، روکش آسفالت معابر فرسوده و احداث پارک نواری.
کوی گلدشت: بهسازی حدود ۵۰ هزار متر از معابر خاکی، احداث پمپاژ انتهای جوی روباز و اجرای روکش آسفالت معابر فرسوده.
عین دو: تکمیل پروژه بهسازی ورودی اهواز- حمیدیه، احداث خط خروجی دفع آبهای سطحی به همراه نصب دستگاه پمپاژ و اجرای روکش آسفالت معابر فرسوده.
کوی علوی: همسان سازی پیاده رو خیابان فراهانی حد فاصل الهایی با ۶۸ متری، اجرای روکش آسفالت معابر فرسوده و احداث بازارچه کوی علوی.
کوی سلیم آباد: احداث خط خروجی دفع آبهای سطحی به همراه نصب دستگاه پمپاژ و بهسازی معابر خاکی.
کوی سادات: بهسازی معابر خاکی و احداث و بازسازی شبکه جویهای روباز دفع آبهای سطحی.
کوی گلبهار: بهسازی معابر خاکی، نصب ایستگاه پمپاژ و احداث پارک و فضای سبز.
کوی مدرس: احداث پارک بسیار بزرگ گوهر، بهسازی پارک ۷ هکتاری شهدا و احیا مجموعه ورزشی این پارک و احداث زمین ورزشی چند منظوره.
چهارصد دستگاه: بهسازی کل معابر این منطقه و احداث مجموعه فرهنگی و ورزشی.
زرگان: احداث پارک، ساماندهی زمین فوتبال و ایجاد بازارچه.
شهرک اندیشه: احداث پارک و ساماندهی زمین فوتبال.
زویه: احداث دو زمین فوتبال و ایجاد یک بازارچه.
منبع آب: بهسازی پارک کوهساران، احداث مجموعه فرهنگی ورزشی و همچنین حذف صخره پرخطر خیابان ۲۲ و آسفالت خیابان منبع آب.
حصیرآباد: ایجاد بازارچه در میدان میوه و تره بار قدیم، تغییر کاربری بازارچه موجود به خدمات اجتماعی، فرهنگی و درمانی.
علی آباد: بهسازی زمین ورزشی و احداث جاده به کوی فرهنگیان.
کوی طاهر: احداث پارک محلهای
پاستوریزه: بهسازی معابر و احداث زمین ورزشی.
کوی آل صافی: بهسازی معابر و بهسازی پارک نواری.
کوی عامری: بهسازی تاریخی و سنگفرش خیابان اصلی عامری، بهسازی معابر اطراف مسجد شیخ نبهان.
عضو شورای شهر اهواز با اشاره به اینکه با توجه به اعتبارات، پروژهها را براساس اولویت اجرا میشوند، ادامه داد: در شورای پنجم از نظر زیرسازی، حدود ۹۵ خیابان در مهدیس آسفالت شد و اگر در ۲۰ سال قبل نیز چنین اقداماتی انجام شده بود، اکنون خیابان بدون آسفالت در مهدیس نداشتیم؛ شورای شهر پنجم پس از ۲۷ سال در این امر ورود کرد. بهسازی معابر و احداث پارک ۲۱ هکتاری و شهربازی از جمله پروژههای منطقه مهدیس هستند.
وی درباره میزان اعتبارات قرارداد توضیح داد: ۳۰۰ میلیارد تومان در قرارداد مصوب شده ولی تا ۲۵ درصد احتمال افزایش را داریم به این معنا که حدود ۷۵ میلیارد تومان میتوانیم طبق قانون به ۳۰۰ میلیارد تومان اضافه کنیم.
عضو شورای شهر اهواز درباره انتخاب قرارگاه خاتم الانبیا (ص) برای انجام این پروژه ها گفت: دلیل انتخاب قرارگاه خاتم الانبیا برای اجرای پروژههای محرومیتزدایی این است که قرارگاه طی ۳ دهه گذشته، کارهای بزرگ ملی و فراملی انجام داده است، همچنین قرارگاه خاتم به دلیل ظرفیت خوب و سلامت نفسی که در تشکیلات خود دارد، تأخیر در اجرای پروژه ها و فساد مالی درون سازمانی را ندارد.
ایزدی با اشاره به اینکه تجربه اجرایی قرارگاه، ضمانت انجام پروژهها توسط قرارگاه خاتم الانبیا است، تصریح کرد: شهرداری مناقصههای زیادی برگزار کرده است و به دلیل پای کار نبودن برخی پیمانکاران، بعضاً پروژه ها نیمهکار میماند اما قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار صاحب نام، فرآیند اجرایی کردن پروژهها را تسهیل کند و مردم مطمئن باشند که قرارگاه خاتم الانبیا بخاطر یک قرارداد ۳۰۰ میلیارد تومانی، سابقه درخشان خود را زیر سوال نمی برد.
رئیس کمیسیون تحقیق و بازرسی شورای شهر اهواز درباره برنامه شورای پنجم در خصوص قطار شهری اهواز، توضیح داد: جلسهای در خصوص مترو اهواز با حضور فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا، استاندار خوزستان و اعضای شورای شهر برگزار شد که در این جلسه اجرا و تکمیل پروژه قطار شهری اهواز به قرارگاه خاتم واگذار شد. دکتر سعید محمد به دلیل سفارش مقام معظم رهبری (مد) نسبت به اهواز و خوزستان، با نگاه ویژه ای جهت اجرای پروژههای عمرانی اعلام آمادگی کردند. شهرداری اهواز به لحاظ کنارگذاشتن پیمانکار قبلی، فرآیندی را باید طی کند تا بتواند کار را به قرارگاه خاتم تحویل دهد.
وی تاکید کرد: با پای کار آمدن قرارگاه خاتم الانبیا جهت اجرای پروژهها در اهواز و خوزستان، به لحاظ اینکه نگاه قرارگاه خاتم الانبیا به خوزستان، نگاه سود، درآمدی و منفعتی نیست و تنها هدف محرومیت زدایی دارد، این امید در دلها به وجود آمده که در زمینه توسعه متوازن آینده خوبی خواهیم داشت.
عضو شورای شهر اهواز گفت: بیشترین دریافت حق آلایندگی از شرکتها و کارخانجات در شوراهای قبل حدود ۲۹ میلیارد تومان بود اما در شورای پنجم اهواز اکنون این مبلغ به ۱۲۰ میلیارد تومان رسیده است.
ایزدی در پایان عنوان کرد: مردم عزیز و شریف اهواز علیرغم سرمایههای موجود در ۴ الی ۵ دهه اخیر محرومیتهای زیادی را کشیدند و حقوق این مردم طبق قانون در بحث آلایندگیها و عوارض ها پرداخت نشده است؛ بیشترین دریافت حق آلایندگی از شرکتها و کارخانجات در شوراهای قبل حدود ۲۹ میلیارد تومان بود اما در شورای پنجم اهواز اکنون این مبلغ به ۱۲۰ میلیارد تومان رسیده اما هنوز به مبلغ قانونی ۷۰۰ میلیارد تومان حق آلایندگی در یک سال که باید شرکتها آلاینده پرداخت کنند، نرسیده است. امیدواریم با کمک نمایندگان فعلی مجلس، استاندار، شهردار و اعضای شورای شهر بتوان حق آلایندگی را به شهر برگردانیم تا شاهد توسعه و تحول در زیرساخت ها، فضاهای تفریحی، ورزشی، فرهنگی و اجتماعی اهواز باشیم.
دیدگاه بگذارید