معاون وزیر کار :
قوانین کارآفرینی ما متعلق به ۵۰ سال قبل است
معاون وزیر کار درآمد حاصل از فروش شرکتهای دانش بنیان در ایران را بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: نظام اجرایی و حکمرانی کشور وارد دوره کارآفرینی نشده و قواعد و قوانین کارآفرینی ما متعلق به ۵۰ تا ۶۰ سال قبل است.
به گزارش ایسنا، عیسی منصوری امروز سه شنبه در حاشیه سومین کنفرانس ملی کارآفرینی در دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: از نظر ما نظام اجرایی و حکمرانی کشور وارد موج کارآفرینی نشده و علیرغم آنکه از کارآفرینی سخن میگوییم در حوزه سیاستگذاری وارد دوره کارآفرینی نشدهایم و بسیاری از قواعد و قوانین ما در این حوزه متعلق به ۵۰ تا ۶۰ سال قبل است.
وی افزود: برای آنکه محوریت نظام حکمرانی را جبران و بر پلت فرمها و اکوسیستمها در رشتههای مختلف تمرکز کنیم به ایجاد بنیادهای ملی کارآفرینی روی آوردیم که آخرین بنیاد، بنیاد ملی هوش مصنوعی، بلاکچن و اینترنت اشیاء بود و ما کوشش کردیم که در حوزههای مختلف اکوسیستم کارآفرینی را فهم کنیم و توسعه بدهیم.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با اشاره به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در راهاندازی این بنیادها گفت: اینکه دست استارتآپها را یک به یک بگیریم خوب است ولی معتقدیم در حوزه آموزش و توسعه کارآفرینی باید محوریت کار را به دست بخش خصوصی سپرد و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد.
منصوری گفت: ما در حوزه تولید محتوا، استارت آپهایی نظیر انیمشین دیرین دیرین داریم و سعی کردیم آن را در جای دیگری توسعه دهیم و لذا در کردستان با استفاده از ظرفیت استان به زبان کردی این انیمیشن را تولید کنیم و با کمک کردن آن درآمد شما افزایش می یابد.
وی از فعالیت ۱۶۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور خبر داد و گفت: درآمدی که این شرکتها از محل فروش دارند بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است و ۵۶ هزار نفر در پارکهای علم و فناوری مشغلو کار هستند که ۸۰ درصد آنها کارشناسی و بالاتر و ۲۸ درصد آنها کارشناسی ارشد و دکترا هستند.
معاون وزیر کار با بیان اینکه نظام آموزش عالی کشور فاصله زیادی با نظام کارآفرینی دارد، گفت: ما در وزارت کار به دنبال این هستیم که به عنوان سیاستگذار، کارآفرینی اختصاصی را نهادینه و برای جبران محدودیتهای پیش رو بر ایجاد اکوسیستم اختصاصی کارآفرینی تمرکز کنیم.
منصوری تصریح کرد: به دلیل گلهمندی که از نظام آموزش رسمی داشتیم اموری مثل کارورزی را پیشنهاد کردیم. کارورزی بیش از آنکه یادگیری یک مهارت باشد تمرین عملی تجربه کارآفرینی است و در این راستا کار دیگری که آغاز کردیم شروع کارآفرینی از دوره ما قبل مدرسه است تا خلاقیت از آن دوره منتقل و تجربه شود.
به گفته منصوری، مکانیسمی که در حال حاضر وزارت کار در دستور کار دارد متمرکز بر سه حوزه اجرای طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی، ایجاد اکوسیستم کارآفرینی تخصصی و شناسایی استعدادها از دوران ماقبل مدرسه است.
وی گفت: متاسفانه در حوزه توسعه کارآفرینی اتفاق مطلوبی رخ نداده و فرصت تجربه کردن را فراهم نکردهایم از این رو امیدواریم با مجموعه اقدامات صورت گرفته در زمینه راه اندازی کافههای کارآفرینی، بنیادهای ملی کارآفرینی و آموزش از دوران پیش از مدرسه بتوانیم به توسعه فعالیتهای کارآفرینی و شکوفایی استارتآپها کمک کنیم.
همچنین رحیم سرهنگی، مدیرکل توسعه کارآفرین و بهره وری نیروی کار وزارت کار نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به چالش ها و دغدغههای کارآفرینان در کشور گفت: بهبود فضای کسب و کار در کشور مستلزم این است که نهادهای مختلف در دولت و بخش خصوصی جمع شوند تا قوانین زائد را از میان برداریم.
وی گفت: در حال حاضر شاخصی به نام بهبود فضای کسب و کار داریم که داستان استارت آپها از آن جدا است چون علاوه بر اینکه فضای کسب و کار آزارشان میدهد در شروع هر کار جدید و نوآورانه با مشکل ضعف قوانین روبه رو هستند.
مدیرکل توسعه کارآفرینی و بهرهوری نیروی کار وزارت کار در پاسخ به سوال ایسنا درباره رتبه کارآفرینی ایران درجهان، گفت: شاخص جهانی کارآفرینی ما ۸۵ بود و اکنون به رتبه ۷۲ رسیدیم که این ارتقا به واسطه آموزشها و ورود جوانان به حوزه کارآفرینی است نه به واسطه اینکه اکوسیستم ما در این حوزه بهبود یافته است ولی از حق نگذریم اتفاقات مثبتی در حوزه کارآفرنیی کشور افتاده است و میبینیم که در هر حوزهای تعداد خاصی از استارت آپها و کسب و کارهای نوپا شکل گرفته اند. با این وجود بسیاری از همسایگان ما مثل ترکیه در رتبه جهانی کارآفرینی جلوتر هستند ولی ما در سالهای اخیر جزو ۵ کشور اولی بودیم که به یکباره ۱۲ رتبه پیشرفت کردیم.
سرهنگی با تاکید بر لزوم اصلاح قوانین استارتآپها گفت: اگر ما قوانین و مقرراتی که برای تاکسیرانی لازم داریم تسهیل کنیم ولی آیا این قوانین به درد استارتآپهای حوزه حمل و نقل هم میخورد؟ طبیعتا نه چون استارتآپهای حمل و نقل قاعده و قوانین کسب و کارشان متفاوت است و این دو موضوع به طور کلی از هم متفاوت هستند یکی به واسطه نو بودن فعالیت با قوانین موجود نمیخواند و دوم به دلیل بهبود فضای کسب و کار و لذا کسب وکارهای نوپا قوانین مختص به خود را میطلبند.
دیدگاه بگذارید