پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ Thursday 28 March 2024

رئیس مرکز مدیریت و کاهش بلایای وزارت بهداشت:

وضعیت خوزستان از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نگران کننده‌است

رئیس مرکز مدیریت و کاهش خطرات و بلایای وزارت بهداشت گفت: وضعیت استان خوزستان از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی نگران کننده است.

به گزارش ایرنا محمد اسماعیل مطلق سه‌شنبه شب در نشست ستاد کرونای جنوب غرب خوزستان در آبادان اظهار داشت: متاسفانه در استان خوزستان بخصوص در جنوب غرب این استان مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی کنند و استفاده از ماسک کاهش یافته است که نتیجه آن افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا است.

وی خواستار آموزش، فرهنگ‌سازی و بالا بردن سطح بهداشت عمومی مردم در خوزستان شد و افزود: برای مهار کرونا باید سطح سواد سلامت مردم با آموزش و اطلاع رسانی مناسب نسبت به این بیماری افزایش یابد.

نماینده ویژه وزیر بهداشت در جنوب کشور گفت: تا زمانی که مردم در مجالس عروسی ، عزا و تجمع بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرکت می‌کنند مهار ویروس کرونا بخصوص کرونای جهش یافته انگلیسی امکان پذیر نیست.

مطلق بیان کرد: تاکنون هفت مورد ابتلا به ویروس کرونای جهش یافته در خوزستان شناسایی شده است که امکان ابتلا افراد بیشتر را نیز در پی خواهد داشت.

رئیس مرکز مدیریت و کاهش خطرات و بلایای وزارت بهداشت افزود: در استان های بوشهر و هرمزگان وضعیت مهار ویروس کرونا بسیار مطلوب است ولی در استان خوزستان وضعیت نگران کننده ای حاکم است.

وی گفت: البته امروز در استان خوزستان ۱۰ هزار تست کرونا گرفته شد که با این سرعت عمل می توان راه مهار این ویروس را در استان هموار کرد.

مطلق در خصوص تولید واکسن کرونا در کشور گفت: بنیاد برکت تا اردیبهشت ماه سال آینده میزان قابل توجه ای واکسن کرونا در کشور تولید می کند و این واکسن ها در درمان ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی نیز تاثیرگذار هستند.

وی مقابله محله محور را یکی از راه‌کارهای قطع زنجیره انتقال ویروس بخصوص در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان دانست و گفت: پایگاه‌های بهداشتی در مناطق مختلف باید با استفاده از نیروهای بسیج محلات و ادارات نسبت به آگاه‌سازی مردم اقدام کنند.

نماینده ویژه وزیر بهداشت در جنوب کشور با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی نقطه عطفی در کنترل ویروس کرونا است، افزود: نقش تیم‌ها به ویژه تیم رهگیری و مراقبت در این طرح بسیار حایز اهمیت است.

مطلق گفت: اگر از همه افراد دارای علائم و اطرافیان مبتلایان با دقت نمونه‌گیری شود و به ازای هر یک مورد مثبت حداقل ۱۵ تست سریع تهیه شود این روش می‌تواند کمک شایانی به کنترل بیماری کند.

محدویت‌های کرونایی در آبادان جدی گرفته نشده است

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز در این نشست گفت: متاسفانه محدودیت های کرونایی در جنوب غرب خوزستان بخصوص در آبادان اجرایی نشد و با این روند امیدی به بهبودی شرایط نیست.

شکرالله سلمان زاده افزود: در جنوب غرب خوزستان با شیب بسیار تند ابتلا و بستری مواجه هستیم که بسیار نگران کننده است. ظرفیت بستری در بیمارستان طالقانی آبادان تکمیل شده و از مردم می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم این پیک سنگین را مهار کنیم.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز در ادامه گفت: علت اصلی ابتلا به کرونا در هفته گذشته در آبادان، تماس با افراد مشکوک در خانواده ۱۶ درصد، دور همیا و ارتباط با بستگان ۱۹ درصد و تماس با افراد در محل کار ۹ درصد بوده است.
آرش یلالی افزود:در شهرستان شادگان ۲۱ درصد بیماران در تجمع مبتلا شده اند و در خرمشهر نیز دور همی‌ها و حضور در تجمع مهمترین علت ابتلای افراد است‌.
۶۰۷ هزار نفر از خدمات ۳۰مرکز شهری، ۱۸مرکز روستایی، ۱۳۲خانه بهداشت و ۱۲ پایگاه سلامت در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان شامل آبادان، خرمشهر و شادگان بهره مند هستند.

۱۱ شهرستان در استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و مواردی از ویروس جهش یافته انگلیسی در چند شهرستان خوزستان تایید شده است.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of