شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ Saturday 20 April 2024

عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز:

چاره‌ای جز استفاده از انرژی خورشیدی نداریم

عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: انرژی خورشیدی می‌تواند از همه سوخت‌های فسیلی و حتی منابع آبی مانند سدها قوی‌تر و بیش‌تر باشد، پس ما چاره‌ای جز استفاده از انرژی خورشیدی در آینده نخواهیم داشت.

منصور فربد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و امکان جایگزین شدن سوخت‌های فسیلی، اظهار کرد: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اغلب به شکل پدیده فوتولتاییک (فناوری تبدیل نور به الکتریسیته) یعنی از نور خورشید و سلول‌های خورشیدی استفاده می‌شود تا به الکتریسیته تبدیل شود. به این منظور در سطح کشور ایستگاه‌هایی برای استفاده از انرژی خورشیدی وجود دارد، در این ایستگاه‌ها از نور خورشید به عنوان منبعی از انرژی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: برای استفاده از انرژی خورشیدی روش‌های دیگری نیز وجود دارد که البته در کشور ما هنوز راه‌اندازی نشده است. در این شیوه مستقیماً از روش گرمایی استفاده می‌شود. ما معمولا برای گرم کردن آب در منازل از آب‌گرم‌کن‌های گازی استفاده می‌کنیم، در حالی که می‌توانیم به جای گاز از انرژی خورشیدی استفاده کنیم.

عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص روش‌های مختلف استفاده از انرژی خورشیدی، بیان کرد: در کشورهای اروپایی نیروگاه‌های بزرگی راه‌اندازی شده است که به وسیله آیینه‌های خورشیدی انرژی بسیار زیادی می‌گیرند؛ به این صورت که نور خورشید گرمای لازم را به این آینه‌ها می‌دهد و انرژی بسیار زیادی تهیه می‌شود. آیینه‌های خورشیدی می‌توانند گرمای حدوداً ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد را در نقطه‌ای متمرکز کنند.

فربد افزود: علاوه بر این، نیترات سدیم و پتاسیم را به وسیله انرژی خورشیدی ذوب می‌کنند و این مواد ذوب شده را به وسیله لوله‌هایی به مخازن آب منتقل می‌کنند و بخار آب تولید شده را به توربین‌های بخاری ارسال می‌کنند. البته از این توربین‌ها در خوزستان نیز استفاده می‌شود اما برای راه‌اندازی آن‌ها از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند، در حالی که می‌توان از بخار آب نیز استفاده کرد.

وی با بیان اینکه انرژی خورشیدی منبع بسیار عظیم طبیعی است که متأسفانه روزانه در حال هدر رفتن است، تصریح کرد: ولی ما به جای انرژی خورشیدی سراغ سوخت‌های فسیلی می‌رویم. در حالی که سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز و زغال‌سنگ تمام شدنی هستند و از طرفی انرژی بسیار کمی نسبت به انرژی خورشیدی دارند، در حالی که نور خورشیدی حدود ۱۰۰ برابر سوخت‌های فسیلی، انرژی تولید می‌کند.

عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به امکان جایگزین شدن انرژی‌های تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی در کشور، افزود: کشورهای توسعه یافته در حال کارکردن روی این مساله هستند. انرژی خورشیدی می‌تواند از همه سوخت‌های فسیلی و حتی منابع آبی مانند سدها قوی‌تر و بیش‌تر باشد، پس ما چاره‌ای جز استفاده از انرژی خورشیدی در آینده نخواهیم داشت. البته در کشور ما برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مشکلاتی وجود دارد چرا که استفاده از انرژی خورشیدی، تکنولوژی خاص خود را می‌طلبد، اما پیچیده نیست و امکان انجام دادن آن وجود دارد زیرا راهی به جز استفاده از انرژی خورشیدی نخواهیم داشت.

وی در پایان گفت: اخیراً وزارت نیرو اعلام کرده است اگر کسی مایل باشد مزارعی از پنل‌های خورشیدی راه‌اندازی کند و برق تولید شده را وارد مدار کند، وزارت نیرو هزینه‌ برق را تقبل خواهد کرد. البته آن‌طور که باید، از این طرح استقبال نشد به این دلیل که کنترل و مدیریت این گونه مزارع سخت است و به نظر می‌رسد که مبالغ پرداختی از سوی وزارت نیز به صرفه نیست.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of