جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ Friday 19 April 2024

مدیرکل دامپزشکی خوزستان :

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب شادگان مشاهده نشده است

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب شادگان مشاهده نشده است

مصطفی کنارکوهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رصد و پایش پرندگان مهاجر کنارآبزی در تالاب شادگان اظهار کرد: گونه‌های مختلف پرندگان زمستان‌گذر و مهاجر و همچنین پرندگان بومی در تالاب بین‌المللی شادگان مشاهده می‌شوند و در مجموع بیش از ۱۴ گونه مختلف از آبزیان در این تالاب وجود دارند.

وی با بیان اینکه پایش بیماری‌های مختلف در تالاب شادگان یکی از وظایف اداره‌کل دامپزشکی خوزستان است، افزود: در خصوص بیماری‌های پرندگان، همواره چه با آغاز فصل مهاجرت و چه در زمان‌های عادی، با همکاری اداره‌کل محیط زیست و اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز، پایش گونه‌های مختلف پرندگان انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان بیان کرد: ایمن‌سازی دام‌های بومی که به صورت طبیعی در منطقه نگهداری می‌شوند و همچنین پایش آبزیان موجود در تالاب از دیگر کارهای مهم دامپزشکی در تالاب است که با برنامه‌ریزی منظم و با ابلاغ‌های سازمان دامپزشکی، به صورت مداوم در حال اجرا است.

کنارکوهی با اشاره به انجام بازدید علمی از تالاب شادگان با همراهی دانشگاه شهید چمران اهواز در هفته گذشته نیز، گفت: هدف از این بازدید علمی، بررسی وضعیت تالاب از نظر سلامت پرندگان مهاجر و بومی منطقه بوده است.

وی با بیان اینکه موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب شادگان مشاهده نشده است، عنوان کرد: بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از دغدغه‌های سازمان دامپزشکی کشور است. یکی از عوامل اصلی انتقال این بیماری، پرندگان مهاجر هستند که در این خصوص، هوشیاری و تیزبینی همکاران ما می‌تواند در شناسایی به موقع و کنترل احتمالی کانون‌های بیماری کمک بسیار زیادی داشته باشد و این امر، مانع پیشرفت احتمالی بیماری در سطوح مختلف استان و بعضا کشور می‌شود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of