جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ Friday 19 April 2024

در جهان در دانشگاه چمران اهواز؛

کامل‌ترین پایگاه داده ژن‌های گیاهان در جهان راه‌اندازی شد

عضو هیات علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، با اشاره به راه‌اندازی پایگاه داده ژن‌های گیاهان در این دانشگاه، گفت: این پایگاه در دنیا بی‌نظیر است و پایگاه‌هایی که پیش از این در سطح جهان وجود داشت نسبت به این پایگاه بسیار ابتدایی هستند.

دکتر مریم کلاهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای اولین بار در جهان، پایگاه داده تحلیل و شناسایی مسیرهای درون سلولی ژن‌های گیاهان در دانشگاه شهید چمران اهواز راه‌اندازی شد؛ این پایگاه در دنیا بی‌نظیر است و پیش از آن پایگاه داده ژن‌های گیاهان با این وسعت و جزئیات در جهان وجود نداشت. پایگاه‌هایی که پیش از این در سطح جهان وجود داشت نسبت به این پایگاه راه‌اندازی شده در دانشگاه بسیار ابتدایی هستند.

وی با بیان اینکه راه اندازی این پایگاه، اطلاعات دقیق درباره گیاهان را در دسترس محققان قرار می‌دهد، افزود: در این پایگاه داده‌های آماری همه ژن‌های گیاهانی که در سطح جهان مورد مطالعه قرار گرفته اند، جمع آوری و آنالیز شده و با الگوریتم‌های کامپیوتری به شکل پایگاه درآمده است تا اطلاعات به راحتی استخراج و در اختیار محققان قرار گیرد.

عضو هیات علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: یکی از معضلاتی که در دنیا و به ویژه در خوزستان داریم، تنش خشکی و شوری گیاهان است و این مساله ما را تهدید می‌کند. در این پایگاه، پاسخ گیاهان به شوری و خشکی بررسی می‌شود و تشخیص می‌دهیم که کدام یک از ژن‌های گیاهان درگیر این تنش هستند؛ با تشخیص این موضوع می‌توان وضعیت گیاه را بهبود بخشید و این مشکل را حل کرد.

کلاهی در پایان گفت: لینک پایگاه داده‌ تحلیل ژن‌های گیاهان در اختیار محققان قرار گرفته و برای دسترسی به این پایگاه می‌توانند به نشانی https://pgas.scu.ac.ir/ مراجعه کنند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of