شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ Saturday 27 April 2024

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق استان خوزستان:

۸۸ درصد مخازن سدهای خوزستان آبگیری شده است

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق استان خوزستان گفت: تاکنون ۸۸ درصد مخازن سدهای استان آبگیری شده و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا شروع دوره کشت به ۹۰ درصد برسد.

داریوش بهارلویی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه سیاست‌گذاری و احجام برنامه‌ریزی شده برای سال آبی جاری خوزستان در نیمه اردیبهشت‌ماه امسال محقق شده است، بیان کرد: امسال با توجه به آنکه سیاست کاهش ریسک حداکثری سیلاب در دستور کار بوده است ضمن تأمین نیاز آبی کشت‌های پاییز و زمستان که کشت اصلی و غالب کشاورزان خوزستانی است، اکثر سدها حجم تعیین شده و برنامه‌ریزی شده برای ماه‌های گرم را کسب کرده‌اند.

وی افزود: در سال آبی جاری شرایط متفاوتی در حوضه‌های آبریز استان برقرار بوده است به گونه‌ای که در حوضه‌های زهره، مارون و جره بیش از ۳۰ درصد کاهش منابع ورودی رخ‌داده است و در نتیجه حجم کامل سدهای این حوضه‌ها پر نخواهد شد.

بهار لویی ادامه داد: در حوضه کارون شدت کاهش منابع کمتر از حوضه‌های نامبرده بوده است و ۱۸ درصد نوسان منفی تجربه شد که این میزان اجازه نخواهد داد ظرفیت حداکثری سدهای زنجیره کارون محقق شود و در حوضه دز و کرخه شرایط نرمال بوده است و ترازهای مطلوب بهره‌برداری تا پایان دوره آبگیری در دسترس خواهد بود.

وی اظهار کرد: بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب آب از ابتدای سال آبی تا نیمه اردیبهشت وارد مخازن سدها و رودخانه‌های خوزستان شد که سهم سدها از این میزان حدود ۱۸.۸ میلیارد مترمکعب بوده است.

بهارلویی اضافه کرد: تاکنون ۸۸ درصد مخازن سدهای استان آبگیری شده و تا شروع دوره کشت این رقم به بیش از ۹۰ درصد خواهد رسید که هدف نهایی برنامه‌ریزی‌های سال جاری است.

وی بیان داشت: سال گذشته شرایط آبی بسیار استثنا بوده است و نسبت به امسال و شرایط مشابه ۱۸ میلیارد مکعب آب بیشتر در دسترس بود به این معنا که دو برابر ورودی‌های امسال سدها, آب وارد مخازن شده بود.

بهارلویی تصریح کرد: طبیعی است که نمی‌توان در سال جاری مانند سال قبل آب را مصرف کرد چرا که منابع کاهش داشته است؛ برای درک شرایط به طور مثال در حوضه‌های دز و کرخه امسال در مجموع ۱۰ میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن شد که در سال گذشته این رقم ۲۳ میلیارد مترمکعب بوده است؛ لذا باید متناسب با ظرفیت‌ها و شرایط امسال نسبت به مصرف و کشت‌های تابستانه اقدام کرد.

وی در پایان گفت: اگرچه حداکثر انعطاف‌پذیری و ریسک لازم در برنامه‌های ماه‌های گرم سال در نظر گرفته شده است اما با توجه به شرایط خاص امسال و اینکه منابع کاهش چشمگیر داشته است کشاورزان استان و تمامی بهره‌برداران باید این نکته را مدنظر قرار دهند و از قبل هوشمند و متناسب با شرایط جدید، نوع کشت و وسعت آن را انتخاب کنند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of