دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ Monday 29 April 2024

کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول:

مردم از مصرف قارچ خودرو و فله‌ای خودداری کنند

کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: شهروندان برای جلوگیری از مسمومیت، از مصرف قارچ‌های خودرو و فله‌ای خودداری کنند.

شیرین ورقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با شروع فصل بهار و ایجاد شرایط مساعد برای رشد قارچ‌های خودرو، همه ساله در ابتدای سال با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی روبه‌رو هستیم.

وی افزود: برای مقابله با مسمومیت قارچ‌های سمی از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت به‌خصوص قارچ‌های روییده شده در کنار تنه درختان به ویژه درختان خشک یا قارچ‌های فله‌ای جمع آوری شده توسط افراد بومی خودداری شود.

کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول تصریح کرد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از نوع سمی آن بر اساس خصوصیت‌های ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است.

ورقی گفت: مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان‌دهنده غیر سمی بودن قارچ و مجوزی برای استفاده انسانی نیست.

وی افزود: برخی افراد از روش‌ها و معیارهای سنتی مثل تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش آن برای تشخیص سمی بودن استفاده می‌کنند که معیار علمی و صحیحی برای این تشخیص نیست.

کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول یادآور شد: برخی از سم‌های موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده است و فرآیندهای آماده‌سازی غذا را مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیست.

ورقی اضافه کرد: مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی منجر به نارسایی حاد کبدی و حتی مرگ تعدادی از هم‌وطنانمان در سال‌های گذشته شده است لذا شهروندان با مشاهده علائم و نشانه‌های گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال پس از پنج الی ۱۲ ساعت از مصرف قارچ‌های خودرو، شخص مسموم را هرچه سریع‌تر به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل کنند.

وی در پایان به شهروندان توصیه کرد برای حفظ سلامت خود و خانواده تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته‌بندی‌های دارای مجوز هستند، خریداری و مصرف کنند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of