شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ Saturday 23 November 2024

رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

تهیه وسایل کمک آموزشی مدارس غیرضروری است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: گاهی مدارس اجبار می‌کنند کتاب‌ها و وسایل کمک‌آموزشی تهیه شود که غیرضروری است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حسن درویشیان روز دوشنبه در دیدار با محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌ و پرورش که در سازمان بازرسی کل کشور صورت گرفت با بیان این مطلب افزود: مشکل دیگر آموزش‌ و پرورش بحث شهریه‌ها و دریافتی‌های مختلف مدارس است.

وی افزود: در شرایطی که اقتصاد خانواده‌ها خوب نیست، باید روی این شهریه‌ها نظارت بیشتری صورت گیرد. گاهی مدارس اجبار می‌کنند کتاب‌ها و وسایل کمک‌آموزشی تهیه شود که غیرضروری است. این موارد باید نظارت و مشکلات آن رفع شود.

اکثر پیشنهادهای گزارش سازمان بازرسی درباره دستگاه‌ها، با رویکرد اصلاحی است
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اینکه «نظارت به معنای عدم اعتماد نیست»، خاطرنشان کرد: هنگامی‌که یک مسئول انتخاب می‌شود، حتماً اعتمادی به وی وجود دارد که منجر به این انتصاب شده است؛ اما نظارت نسبت به این شخص، لازمه تداوم اعتماد است؛ بنابراین هر کس در هر جایگاهی نیازمند نظارت است. از سوی دیگر طبق قانون برای قوای سه‌گانه و تمام دستگاه‌هایی که کار اجرایی می‌کنند و حتی برای دستگاه‌های نظارتی و قانون‌گذاری، واحدهایی نظارتی درون دستگاهی پیش‌بینی‌شده است. لذا نظارت یک امر تشریفاتی نبوده بلکه یک امر ضروری است.
وی با بیان اینکه «یکی از رویکردهای ثابت سازمان از گذشته تاکنون و همچنین در دوره جدید، اعمال نظارت و بازرسی باهدف اصلاح است»، تصریح کرد: قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، هدف از نظارت را حسن جریان امور ذکر کرده است؛ یعنی سازمان بازرسی نظارت می‌کند تا حسن جریان امور باشد. لذا اکثر پیشنهادهای گزارش سازمان بازرسی درباره دستگاه‌ها، با رویکرد اصلاحی است.

راهبرد سازمان بازرسی کل کشور، دخالت در امور اجرایی نیست
درویشیان در تشریح برخی از رویکردهای جدید سازمان بازرسی اظهار داشت: رویکرد دیگر سازمان بازرسی که در دوره جدید بیشتر به آن خواهیم پرداخت، تقدم نظارت بر بازرسی و به عبارتی اهمیت بیشتری برای نظارت قائل شدن است. درحالی‌که ما معتقدیم باید حتی قبل و حین امور، نظارت انجام شود تا تخلفی و سوء جریانی واقع نشود، نه اینکه تخلف و سوء جریان واقع شود و بعد ما برسیم به اینکه مثلاً ۵ سال قبل چه کسی مسئول بوده و پرونده او به مراجع قضایی ارسال شود. این در حالی است که چه‌بسا خسارت آن تخلف و سوء جریان قابل جبران هم نباشد. لذا در برنامه‌های سال آینده سازمان نیز این موضوع را پررنگ‌تر خواهیم دید. البته تأکید می‌کنم که راهبرد سازمان بازرسی کل کشور، دخالت در امور اجرایی نیست.

پایش و سنجش میزان سلامت دستگاه‌های اداری جزو برنامه‌های سازمان بازرسی در آینده است
وی ادامه داد: رویکرد دیگر سازمان بازرسی نگاه به منافذ و گلوگاه‌ها و علت‌های سوء جریان و فساد و انحراف است. گاهی مسئولیت‌ها با اختیارات متناسب نیست. حتی گاهی قوانین با شرایط فعلی تناسب ندارند. با تمام این اوصاف، ملاک سازمان بازرسی کل کشور، قانون است. اگرچه از طریق ارتباط و تعامل با مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کنیم این دست قوانین موردبازنگری و اصلاح قرار گیرند. گاهی اگر یک تبصره به قانون اضافه شود، کل مشکل دستگاه حل می‌شود. همچنین یکی از موضوعاتی که توسط سازمان بازرسی دنبال خواهد شد، بحث پایش و سنجش میزان سلامت دستگاه‌های اداری است که در حال انجام مقدمات آن هستیم و در آینده این کار را انجام خواهیم داد.

آموزش‌وپرورش زیرساخت اصلی تحقق اهداف انقلاب اسلامی است
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به اهمیت کار آموزش‌وپرورش، پایه تمام بخش‌های کشور و زیرساخت اصلی تحقق اهداف انقلاب اسلامی را آموزش‌وپرورش عنوان کرد و گفت: ارتباط آموزش‌وپرورش با خانواده، جامعه، حوزه کار و زندگی و … یک رابطه ناگسستنی و عمیق است که البته آسیب‌ها و ایرادهایی هم دارد. آموزش‌وپرورش یک دستگاه پایه‌ای و اصلی کشور است؛ بنابراین همه بخش‌ها و دستگاه‌ها هر کمکی که می‌توانند باید به این مجموعه داشته باشند.

باید برنامه اجرایی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تعریف گردد
وی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را حائز اهمیت بسیار دانست و اظهار داشت: در چند سال اخیر نیز هر وزیری که انتخاب می‌شود، مقام معظم رهبری بر اجرای این سند تحول تأکید داشتند. باید اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به‌طور جدی دنبال شود.
درویشیان سند تحول آموزش‌وپرورش را یک سند بنیادین و اساسی عنوان کرد و با بیان اینکه حتماً این سند در یک زمان کوتاه قابل‌اجرا نیست و باید برنامه اجرایی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای اجرای آن تعریف کرد، افزود: باید بخش‌های مختلف این سند اولویت‌بندی شود که مثلاً چه بخش‌هایی از آن در زمان کوتاه و با اعتبارات فعلی آموزش و پروش قابل تحقق است. باید کارگروه‌های تخصصی مختلفی برای اجرایی کردن این سند تحول ایجاد شود.
وی یکی از آسیب‌های آموزش‌وپرورش را عدم استفاده کافی از کار پژوهشی دانست و گفت: یکی از انتقاداتی که مطرح است، اینکه تألیف کتب درسی در سال‌های اخیر راهنمای برنامه درسی ندارد و به تصویب شورای عالی آموزش‌وپرورش نرسیده است یا بعضاً بدون کار پژوهشی مدون این کتاب‌ها تألیف شده است. حالا چه‌بسا پژوهشی انجام‌شده ولی آن پژوهش‌ها خیلی موردتوجه قرار نگرفته است.
درویشیان با اشاره به هفته پژوهش و تبریک این هفته به پژوهشگران گفت: پژوهش یک امر ضروری برای همه بخش‌های کشور است ولی متأسفانه خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. معتقدم اگر پژوهش‌ها کاربردی باشد، انقلابی در کشور رخ خواهد داد.
ضرورت تحول در بسیاری بخش‌های آموزش‌وپرورش
وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه بازرسان سازمان بررسی کرده‌اند که سالی ۱۴۰ میلیون جلد کتاب چاپ می‌شود و ۴۵ هزار تن کاغذ از خارج وارد می‌شود؛ اما اینکه با این تکنولوژی‌های روز و وسایل کمک‌آموزشی که دنیا از آن استفاده می‌کند، آیا لازم است در کشور ما مثل سابق کاغذ بخریم و کتاب چاپ کنیم!؟ مقام معظم رهبری پیش‌تر در دیدار مسئولان آموزش‌وپرورش فرموده‌اند که اصلاً این شیوه حفظی در آموزش‌وپرورش خیلی مناسب نیست و در دنیا تقریباً منسوخ‌شده است. اینکه به دانش‌آموز اجبار کنیم حجم زیادی را حفظ کرده و بعد فراموش کند، به نظر شیوه صحیحی نیست و باید تحولی در این زمینه رخ بدهد. همچنین طبق آمار، ۴۰۸ هزار نفر در طول برنامه ششم بازنشسته می‌شوند و آموزش‌وپرورش سالی حدوداً ۶۲ هزار نفر باید استخدام کند که برای این موضوع باید تدبیری اندیشیده شود.

اراده آموزش‌وپرورش حرکت در مرّ قانون و رعایت دقیق ضوابط و مقررات است
در بخش ابتدایی این دیدار، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور و آموزش‌وپرورش یک هدف مشترک دارد و آن انجام درست امور است افزود: عزم و اراده آموزش‌وپرورش این است تا جایی که برای ما امکان‌پذیر است یک کار بدون اشتباه و خطا ارائه کنیم. دوم اینکه می‌خواهیم کارایی بهتری داشته باشیم و عملکرد موفق‌تری ارائه دهیم.
وی خاطرنشان کرد: تمام اراده ما در آموزش‌وپرورش حرکت در مرّ قانون و رعایت دقیق همه ضوابط و مقررات است. وزیر آموزش‌وپرورش همچنین از سازمان بازرسی خواست تا در خصوص اصلاح برخی قوانین مشکل‌ساز برای این وزارتخانه ورود کند.
در بخش دیگر از این دیدار که با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی عرب‌انصاری سرپرست معاونت نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی و غلامرضا خدادادی بازرس کل امور آموزشی و پژوهشی سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، علی الهیار «معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع»، غلامرضا کریمی «رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور» و منصور اردستانی «مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضائی» وزارت آموزش‌وپرورش نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره روابط بین این وزارتخانه و سازمان بازرسی کل کشور مطرح کردند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of