جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ Friday 26 April 2024

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:

اربعین می‌تواند هویت‌ساز جوانان باشد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه با اینکه امروزه با بحران هویت مواجه هستیم، حرکت اربعین می‌تواند برای جوانان هویت‌ساز باشد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا غفاری در آیین پایانی دومین سوگواره ملی علمی، فرهنگی و هنری اربعین دانشگاهیان که امروز (پانزدهم مهر) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امروزه با واقعیت اربعین مواجه هستیم که مورد توجه صاحب نظران فرهنگی و دینی و واجد ویژگی‌هایی است که به نوعی امروزه در عرصه علم با نگاه بین رشته‌ای مطرح است.

وی افزود: وقتی صحبت از هویت ملی به میان می‌آید، همه می‌دانیم با بحران هویت مواجه هستیم، اربعین جایی است که می‌تواند در تولید هویت بسیار موثر باشد، چرا که بهره‌مند و برخوردار از عناصری است که هر کدام از آن‌ها می‌تواند هویت‌ساز باشد. حرکت اربعین ظرفیت بسیار مهمی برای نسل جوان است و می‌تواند مولفه‌های مهمی از هویت جوانان ما را شکل دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: افزون بر این، هویت زمانی می‌تواند اصل داشته باشد که همراه با شناخت و معرفت باشد. واقعه کربلا دارای طول و عرض تاریخی و جغرافیایی است و در چند سال اخیر شاهد توجه بیشتری به طول و عرض جغرافیایی این واقعه هستیم.

غفاری بیان کرد: حرکت ماندگار و بزرگ اربعین با وجود همه دشمنی‌ها، کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر باشد که می‌طلبد از زوایای مختلف به این حرکت بزرگ پرداخت. اگر ابعاد معرفتی و هویتی این جریان مد نظر باشد، طبیعتا اثرگذاری و ماندگاری بیشتری دارد. از این بابت وزارت علوم با دانشگاه‌ها، موسسات و دستگاه‌ها درصدد این است که در این زمینه محتواسازی کند و به این موضوع بیشتر پرداخته شود.

وی گفت: امروزه شاهد توجه جهانی به این حرکت هستیم. حرکت اربعین مستعد مطالعه و پژوهش در ابعاد بیشتری است. امیدواریم با اهتمام دانشگاهیان شاهد غنا و تولید محتوای بیشتری باشیم. طبیعتا آنچه که امروز اهمیت دارد این است که کمیتی که چشم جهانیان را خیره ساخته است، از کیفیت بیشتری بهره‌مند شود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of