جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ Friday 29 March 2024

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیکا :

سه گونه جدید از خزندگان در خوزستان شناسایی شدند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیکا از شناسایی سه گونه جدید از خزندگان در این منطقه از استان خوزستان خبر داد.

مصطفی یوسفی در گفت‌وگو یا ایسنا، اظهار کرد: شهرستان اندیکا با وسعت چشمگیر و طبیعتی متنوع، دارای گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است. با بررسی‌های انجام شده گونه‌های جدید آگامای فلس شاخی، سوسمار یاسوجی و گونه مهم بزمجه بیابانی نستنوف به فهرست خزندگان شناسایی شده این منطقه افزوده شده است.

وی افزود: آگامای فلس شاخی (Horney-scaled Agama) و سوسمار یاسوجی (Yassujian Lizard) گونه‌های جدید خزنده خوزستان هستند و بزمجه بیابانی نستنوف (Desert Nestenove Monitor) گونه‌ای مهم برای منطقه محسوب می‌شود.

یوسفی گفت: سوسمار یاسوجی (Yassujian Lizard) گونه‌ای اندمیک و بومی است و تنها در ایران مشاهده شده است که برای اولین بار این گونه توسط محیط‌بان مجتبی باورساد در خوزستان مشاهده شده است؛ این گونه در میان صخره‌های جنگل‌های زاگرس منطقه حفاظت شده شیمبار مشاهده شد. سوسمار یاسوجی پیش از این در چهارمحال بختیاری، فارس و کهگیلویه و بویراحمد مشاهده شده بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیکا ادامه داد: سوسمار یاسوجی حدود ۱۶۰ میلیمتر طول دارد و از گونه‌های نادر ایران محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: آگامای فلس شاخی (Horny-scaled Agama) نیز حدود ۱۸۰ میلیمتر طول دارد که این گونه نیز اولین بار توسط محیط‌بانان ابراهیم قنبری، محمود نجفی و مصطفی یوسفی در حاشیه تالاب آب زالو در منطقه قلعه خواجه اندیکا مشاهده شده است.

یوسفی بیان کرد: در مشاهده دیگری نیز بزمجه بیابانی نستنوف در اطراف تالاب شیمبار تصویربرداری شده است.

وی گفت: بزمجه‌ها، خزندگانی نسبتا درشت هستند و زبانی دو شاخه دارند. سه گونه بزمجه در ایران شناسایی شده است؛ بزمجه هندی (Indian Monitor) که در جنوب شرق ایران زیست می‌کند و بزمجه بیابانی (Desert Monitor) که خوزستان هم از زیستگاه‌های این خزنده است. این گونه تا یک و نیم متر طول دارد. پنج تا هشت نوار عرضی روی پشت بدن و ۱۳ تا ۱۹ نوار عرضی روی دم دارد. گردن این گونه نیز فاقد پولک‌های درشت و خار مانند است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیکا بیان کرد: سومین گونه، بزمجه بیابانی نستنوف (Desert Nestenove Monitor) است که خوزستان از زیستگاه‌های این خزنده است. این گونه تا حدود ۱۲۰ سانتیمتری طول دارد. ناحیه گردن این گونه پوشیده از پولک‌های درشت و خارمانند است و این وجه تمایز آن با بزمجه بیابانی است. زیستگاه این گونه خزنده نسبت به سایر گونه‌های بزمجه، در مناطق کوهستانی و صخره‌ای بین ارتفاع ۵۰۰ تا ۱۱۰۰ متر از سطح دریا است.

یوسفی گفت: بزمجه‌ها سمی نیستند و نباید با این تصور آنها را نابود کرد. این گونه‌ها برای طبیعت بسیار ارزشمند هستند و نقش مهمی در کنترل جوندگان، حشرات و آفات دارند و تنها در زمان مشاهده بهتر است از آنها دوری شود. به هیچ وجه نباید به این گونه‌ها آسیب وارد شود و یا آنها آزار داد زیرا آرواره‌های نیرومندی برای دفاع از خود دارند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیکا ادامه داد: بزمجه بیابانی نستنوف گونه بومی ایران(Endemic) است. زیستگاه ویژه آن ایران است و از این نظر حفاظت آن در این منطقه از جهان اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: بزمجه بیابانی نستنوف در اطراف تالاب شیمبار توسط محیط‌بانان منطقه منصور صابری و ابراهیم قنبری مشاهده و تصویربرداری شد و توسط خزنده‌شناسان شناسایی شده است.

یوسفی عنوان کرد: خزندگان و دوزیستان اهمیت ویژه برای تنوع زیستی دارند و وجود آنها در چرخه طبیعت کنترل‌کننده بیماری‌ها و آفات است و نباید آنها را کم اهمیت دانست زیرا خلقت هر موجودی دارای حکمتی است.

وی گفت: گونه‌های جانوری و گیاهی مانند آجرهای یک بنا هستند که هر کدام نقش مهمی در طبیعت و زیستگاه ما دارند و به هیچ وجه نباید به علت تصورات غلط و یا عدم شناخت آنها را نابود کرد. آنها خطری برای ما ندارند و باید به حریم زندگی آنها احترام گذاشته شود. حتی مارهای سمی هم در طبیعت بسیار اهمیت دارند و اگر خزنده و یا ماری در محیط زندگی ما وارد شد باید به کارشناسان و یا آتش‌نشانی برای انتقال آن خبر داد و به هیچ وجه نباید آنها را نابود کرد.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of