شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ Saturday 27 April 2024

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان

مصرف نمک خانوارهای ایرانی ۳ برابر میزان مجاز جهانی است

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه میزان مصرف نمک در خانوارهای ایرانی دو تا سه برابر میزان مجاز اعلام‌شده از سوی سازمان جهانی بهداشت است، گفت: مهم‌ترین دلیل مصرف زیاد نمک، عادت به طعم شور است. با کم کردن مقدار نمک مصرفی خود، در طول زمان به طعم کم‌نمک هم عادت می‌کنید.

به گزارش پایگاه خبری رکن۴، دکتر سیما اورنگ در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم کاهش مصرف نمک اظهار کرد: بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، بیشترین مقدار مجاز مصرف روزانه نمک ۵ گرم معادل یک قاشق مرباخوری است که این مقدار شامل نمکی که به طور طبیعی در غذاها وجود دارد نیز می‌شود؛ این در حالی که میزان مصرف نمک در خانوارهای ایرانی دو تا سه برابر این مقدار است.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که ۳۳ درصد بزرگسالان دنیا به فشار خون بالا مبتلا هستند یعنی از هر سه بزرگسال، یک نفر به فشار خون بالا مبتلا است. بنا بر توصیه این سازمان، با کاهش مصرف نمک به کمتر از ۵ گرم در روز (معادل یک قاشق مرباخوری) می‌توان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی – عروقی را کاهش داد.

توصیه‌های خودمراقبتی برای کاهش مصرف نمک

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: برای پیشگیری از افزایش فشار خون، باید مصرف نمک کاهش یابد بنابراین هنگام پختن غذا، تا حد امکان نمک کمتری به غذا اضافه شود.

اورنگ با بیان اینکه نمکدان باید از سفره یا میز غذا حذف شود، گفت: مصرف نمک باید کاهش یابد اما برای همان مقدار کم مصرفی هم باید از نمک یددار استفاده شود. نمک یددار تصفیه شده نیز باید در ظرف دردار تیره‌رنگ و دور از نور نگهداری شود.

وی با بیان اینکه باید از مصرف نمک‌های غیراستاندارد مانند نمک دریا و سنگ نمک جدا خودداری شود، عنوان کرد: توصیه می‌شود برای خیساندن برنج، از نمک تصفیه شده استفاده شود و همه افراد خانواده از کودک تا بزرگسال نمک تصفیه‌شده یددار مصرف کنند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: نگهداری و ذخیره نمک یددار به مدت طولانی (بیش از یک سال) موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می‌شود بنابراین تا حد امکان نمک یددار را برای مصرف کوتاه مدت تهیه شود.

وی افزود: مصرف تنقلات و غذاهای شور مانند ماهی دودی، آجیل شور، چیپس، پفک، انواع شور و سوسیس و کالباس که نمک زیادی دارند نیز باید کاهش یابد.

اورنگ عنوان کرد: افراد بالای ۵۰ سال، مادران بادار و شیرده و کسانی که بیماری‌های قلبی عروقی و فشارخون بالا دارند، باید بیشتر از بقیه مراقب مقدار نمک مصرفی خود باشند.

وی بیان کرد: برای آگاهی از میزان نمک موجود در مواد غذایی باید به برچسب رو بسته‌ها توجه شود زیرا طبق این برچسب‌ها گفته می‌شود که در هر محصول چقدر سدیم (نمک) وجود دارد.

شیوه‌هایی برای حذف نمک

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: به جای نمک می‌توان از ادویه‌هایی مانند مرزه، نعناع و ریحان خشک در غذاها استفاده کرد. همچنین برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در تهیه غذاها می‌توان به جای نمک، سبزی‌های تازه، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن و شوید را جایگزین کرد.

وی با بیان اینکه مصرف غذاهای چرب و پرنمک هر روز فرد را به سکته قلبی نزدیک‌تر می‌کند، بیان کرد: کاهش مصرف نمک، از انسان در برابر فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی – عروقی و کلیه، پوکی استخوان و برخی از سرطان‌ها مانند سرطان معده محافظت می‌کند.

اورنگ گفت: به میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند گوجه سبز، خیار و گوجه فرنگی که خام خورده می‌شوند، نمک نزنید و از انواع مغز دانه و آجیل‌های بدون نمک و بو نداده استفاده کنید.

وی افزود: غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته‌بندی شده آماده دارای مقادیر زیادی نمک هستند بنابراین باید مصرف آنها را کاهش داد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان توصیه به مصرف نان‌های کم‌نمک یا بی‌نمک، عنوان کرد: توجه شود که مقدار نمک موجود در نان‌ها معمولا زیاد است. سعی کنید مواد غذایی تازه و طبیعی مصرف کنید و خوردن مواد غذایی شور، دودی و ترشی‌ها را کاهش دهید. برای کم ‌کردن مقدار نمک پنیرها، آن‌ها را قبل از مصرف در آب بخیسانید.

وی افزود: مهم‌ترین دلیل مصرف زیاد نمک، عادت به طعم شور است. با کم کردن مقدار نمک مصرفی خود، در طول زمان به طعم کم‌نمک هم عادت می‌کنید.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of