دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ Monday 29 April 2024

دبیر شورای سلامت اهواز :

پشه آئدس عامل بروز تب دانگی و یک عامل خطرناک است

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: متاسفانه این پشه وارد ایران شده است و احتمال ورود آن به استان خوزستان وجود دارد. تله‌گذاری انجام شده اما هنوز پیدا نشده است بنابراین جمع‌آوری زباله ها بسیار مهم است.

دکتر شایسته شمی‌پور در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی اهواز در خصوص ساماندهی پسماندهای عفونی مراکز پزشکی و درمانی اظهار کرد: جلسه کارگروه مدیریت پسماند در ۵ آذرماه در استانداری برگزار و تعرفه‌ها تعیین شد. قرارداد با شرکت پیمانکار منعقد شده است و این شرکت این ماه کار را آغاز خواهد کرد تا مشکل پسماند عفونی حل شود.
به گزارش ایسنا، وی افزود: با توجه به بحرانی بودن وضعیت عرضه قلیان در پارک‌های اهواز به ویژه در بلوارهای ساحلی غربی و شرقی مقرر شده است شهرداری اهواز با قید فوریت و به صورت مستمر، پاکسازی پارک‌ها و فضای سبز را انجام دهد و گزارش ماهانه را به فرمانداری و دبیر خانه شورای سلامت ارسال کند اما متاسفانه گزارشی به بهداشت ارائه نشده است.
دبیر شورای سلامت اهواز در خصوص آتش‌سوزی لندفیل سایت برومی گفت: قرار شده است اداره حفاظت محیط زیست با بررسی مجدد محل، راهکاری برای کنترل آتش‌سوزی ارائه دهد و خاکریزی و خاموش کردن آتش‌سوزی توسط شهرداری انجام شود اما در این زمینه هم گزارشی ارائه نشده است.
شمی‌پور عنوان کرد: متاسفانه شهرداری در تمام مدیریت‌ها به جز سازمان پسماند در حوزه سامان‌دهی سگ‌های بلاصاحب، گزارشی به بهداشت ارائه نمی‌دهد.
وی تصریح کرد: بهداشت ناظر بر فعالیت‌های شهرداری است و شهردای موظف است گزارش‌ها را ارائه دهد در غیر این صورت باید به دادگاه معرفی شود. وقتی مرکز بهداشت مشکلی می‌بینید وظیفه دارد شکایت کند و شهرداری در مراجع قضایی توضیح و توجیه را ارائه دهد و اگر مرکز بهداشت شکایت نکند ترک فعل کرده است.
دبیر شورای سلامت اهواز گفت: در این مدت بسیار سعی کردم با شهرداری‌ها مدارا کنم اما از این به بعد در مورد مسائل بهداشتی این گونه نخواهد بود و وظیفه دارم در مورد وجود مسائل بهداشتی، شکایت کنم.
وی با اشاره به حفاری‌های نیمه‌تمام شبکه فاضلاب در خیابان‌ها بیان کرد: شرکت آبفا باید پیگیری لازم برای تسریع در ترمیم نوار حفاری‌ها را انجام دهد اما باز هم گزارشی در این زمینه به دست ما نرسیده است.
دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به آغاز پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون از ۲۰ آبان‌ماه و ادامه اجرای آن تا ۱۵ دی‌ماه عنوان کرد: انتظار می‌رود در مدت باقی‌مانده اجرای این طرح، اطلاع‌رسانی لازم به کارمندان انجام شود تا برای بررسی به مراکز بهداشت مراجعه کنند.
وی افزود: انتظار می‌رود برای تبلیغات محیطی، همکاری شود. شهرداری اهواز چند بنر به این موضوع اختصاص داده است اما انتظار می‌رود بیلبوردهای بزرگ شهری برای مسائل فرهنگی و بهداشتی اختصاص داده شوند.
شمی‌پور در خصوص وضعیت فعالیت زباله‌گردها گفت: کارکنانی که در سازمان مدیریت پسماند فعالیت می‌کنند باید معاینات دوره‌ای را انجام دهند زیرا در خطر ابتلا به یک سری بیماری‌های منتقله هستند.
وی تصریح کرد: بیماری‌های نوپدیدی مانند بیماری ناشی از نیش زدن پشه آئدس وجود دارد. پشه آئدس عامل بروز تب دانگی و یک عامل خطرناک است؛ این پشه‌ها در گندآب‌ها، تالاب‌ها و محیط‌هایی که زباله وجود دارد رشد می‌کند و تشخیص آن بسیار مشکل و درمان آن مشکل‌تر است.
دبیر شورای سلامت اهواز گفت: متاسفانه این پشه وارد ایران شده است و احتمال ورود آن به استان خوزستان وجود دارد. تله‌گذاری انجام شده اما هنوز پیدا نشده است بنابراین جمع‌آوری زباله ها بسیار مهم است.
شمی‌پور عنوان کرد: جمع‌آوری نکردن مناسب زباله یا زباله‌گردها موجب اعتراضات مردمی می‌شود و در این شرایط، وارد فاز امنیتی می‌شویم. به طور مثال در مجاورت خوابگاه بوستان وضعیت اسف‌بار است و دانشجویان به بهداشت مراجعه کردند و مجبور شدم شهرداری را به دادگاه معرفی کنم.
وی با اشاره به تلفات ناشی از حوادث ترافیکی گفت: متاسفانه تعداد زیادی از مرگ‌های سنین جوانی به دلیل حوادث ترافیکی رخ می‌دهند. ما می‌خواهیم فرزندآوری رواج یابد و جمعیت جوان بیشتر شود و از اینکه کشور به سمت پیری و سالمندی می‌رود نگران هستیم اما بسیاری از جوانان به دلیل حوادث ترافیکی از بین می‌روند و باید جلوی این اتفاقات گرفته شود.
دبیر شورای سلامت اهواز بیان کرد: در شش ماهه نخست امسال ۲۲ جوان به دلیل حوادث ترافیکی در اهواز جان باخته‌اند که باید تلاش بیشتری برای کاهش این حوادث انجام شود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of