یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ Sunday 5 May 2024

دیگر خبری از فوتبال ناب نیست؛

عده ای فانوس مرگ فوتبال خوزستان را روشن کرده اند

استعداد های طلایی در زمین های خاکی شکوفا می شد اما دیگر کسی زمین های خاکی استان را نمی بیند، زیرا کسانی که آنجا هستند پولی برای دیده شدن ندارند.

به گزارش روزنامه عصر کارون، در سالهای نچندان دور در استادیوم ها شعار خوزستان برزیلت بسیار بگوش می رسید، در آن سالها خوزستان مهد فوتبال ایران، پا طلایی های بسیاری را تربیت و تحویل جامعه ورزش داد، در دوران دفاع مقدس که خوزستان سراسر درگیر جنگ بود پیشکسوتان امروز پرچم فوتبال خوزستان را بالا نگه داشته و با تمام مشکلات و کاستی های آن زمان افتخارات بسیاری را برای استان و کشور کسب کردند.
زمستان سال ۶۷ ، اندکی پس از پایان جنگ تحمیلی تیم ژاپن پس از برد تیم ملی ایران در استادیوم آزادی برای بازی با منتخب خوزستان به این استان آمد، در آن روز در استایوم تختی جای سوزن انداختن نبود، در آن بازی تیم منتخب خوزستان توانست با ۳ گل که توسط سیاوش بختیاری و کریم آلبو خنفر (۲ گل) شکست دهد، مربی تیم ژاپن بد از بازی به خبرنگاران گفت: نمی توانم باور کنم که خوزستان ۸ سال درگیر جنگ بوده باشد و این فوتبال را داشته باشد، این نمونه ای از افتخارات خوزستان در دوران طلایی است.
فوتبال خوزستان سالها با پرورش بازیکنان تراز اول به عنوان پشتیبان باشگاه های کشور و تیم ملی بود، در واقع خوزستان یک مدرسه فوتبال در تمام رده های سنی بود، در آن روزها خبری از مدرسه های امروزی نبود و همه بازیکنان از زمین های خاکی به تیم های بزرگ رسیدند.
اما در حال حاضر فوتبال خوزستان با همه پشتوانه و افتخارات، زیر غبار سوء مدیریت ها و مافیا مدفون شده است و با روزگار طلایی خود فاصله گرفته است، وضعیت تیم های خوزستانی در جدول لیگ برتر شاهد بر این قضیه است، از طرفی دیگر در تیم های ملی بزرگسالان و امید دیگر نامی از بازیکنان خوزستانی نیست.
البته این وضیت، دلیل بر خالی شدن استان از استعداد های ناب فوتبالی نیست و هنوز هم جوانانی بسیاری هستند که در صورت دیده شدن میتوانند در فوتبال ایران، آسیا و یا جهان خود نمایی کنند، اما متاسفانه به دلیل مدیریت های بی تجربه ، عدم شناخت کافی از فوتبال استان و حذف پیشکسوتان خوزستانی این سرمایه های استان نمی توانند به میادین راه پیدا کنند و تنها راه رسیدن به میدان توصل به لایه های قدرت و مافیا است.
این روز ها استعداد یابی فقط در مدارس فوتبال انجام می شود، جایی که برای ورود به آن باید هزینه هنگفتی صرف شود و بعد از آن هم انتخاب شدن بسته به روابط دارد نه ضوابط، زمانی استعداد های طلایی در زمین های خاکی شکوفا می شد اما دیگر کسی زمین های خاکی استان را نمی بیند، زیرا کسانی که آنجا هستند پولی برای دیده شدن ندارند.
دیگر در فوتبال خوزستان اثری از بختیاری زاده ها ، آهک پورها، تهامی ها و دیگر بزرگان خوزستان نه در میدان و نه در دیگر رده های فوتبالی نیست و این از ضعف مدیریت کلان استان از سال های گذشته تا کنون است که به مسوولیت خود در قبال این سرمایه بزرگ عمل نکرده اند، فوتبال در خوزستان می تواند بیشتر از نفت برای استان و کشور درآمدزایی کند، اما به شرطی که از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تا مدیران و مربیان فوتبال، به دور از تنگ نظری با هدف پیشرفت و بازسازی زیر ساختها برای کل جوانان استان و نه عده ای خاص تلاش کنند، فوتبال خوزستان امروز نیاز به جهاد همه کسانی دارد که نسبت به استان غیرت واحساس مسوولیت دارند.
اکنون عده ای فانوس مرگ فوتبال خوزستان را روشن کرده اند، با نگاهی آماری به تیمهای لیگ برتر می بینیم که از ۱۶ مربی لیگ برتر ۱۲ مربی از یکی از استان های کشور و از ۶۰۰ بازیکن لیگ برتر ۳۷۰ بازیکن به همان استان تعلق دارند و از خوزستان تداد چشمگیری حضور ندارند.
تیم های خوزستانی در هفته های اول لیگ برتر نتوانستند نتیجه قابل توجهی بگیرند و وضعیت آنها در جدول رده بندی خوب نیست، در واقع دیگر خبری از فوتبال ناب خوزستان نیست، زیرا در بازی دو تیم استان تنها یک نفر خوزستانی است و ۲۱ نفر دیگر از استانهای دیگر و خارجی هستند و تنها نام تیم را یدک می کشند.
تیم هایی خوزستان در این فصل نتوانستند از داشتهای خود دفاع کنند و در قعر جدول قرار دارند ، هر چند که در برخی گزارش ها با هدفهای خاص می خواهند وضعیت این تیم ها را عادی نشان دهند.
استقلال خوزستان بعد از راهیابی به لیگ برتر با چالش های مدیریتی روبرو شده است و همین امر باعث شد که در چند بازی اول نتیجه و میدان را واگذار کند، در واقع تنها راه نجات استقلال خوزستان و دیگر تیمهای استان، استفاده از پیشکوستان با تجربه خوزستانی در مدیریت است، زیرا این پیشکوست ها به همه نقاط ضعف و قوت فوتبال استان واقف هستند و می دانند که در کدام نقطه استان باید به دنبال استدادها بروند.
وقت آن رسیده است که نمایندگان خوزستان و مدیران کلان استان دین خود را به مردم مظلوم و نجیب خوزستان ادا کنند و نسبت به اتفاقات ورزش خوزستان بی تفاوت نباشند.
در سالهای گذشته شاهد بوده ایم که جهت مدیریت تیمهای فوتبال استانمان با توجه به نفوذ و تصمیم گیرنده گان بالا دستی و پایتخت نشین ازمدیران غیر بومی، با توجه به همه شایستگیهایی که داشته اند استفاده شد و متاسفانه شاهد بوده وهستیم چه چالشهایی در استادیوم های ما بوجود آمد که چه کوس رسوایی برای فوتبال پرافتخار خوزستان بهمراه داشت.
متاسفانه بازهم از حاشیه ها و اخبار درگوشی خبر می رسد که بازهم در یکی از باشگاههای مطرح ما، برای تصدی پست مدیرعاملی نگاه تصمیم گیرندگان به مدیران غیر فوتبالی خارج از استان است، آیا برای یک بار هم که شده افراد بالا دستی و تصمیم گیرندگان نهایی نباید فرصت را به خاک خوردگان و بزرگان فوتبال خوزستان صاحبان واقعی آن بدهند؟آیا واقعا فوتبال خوزستان آنقدر کوچک و حقیر شده است که نم یشود از دل آن مدیری برای تیمهایمان انتخاب کنیم؟ صد البته که هست و از جنس خوبش هم هست، اما مدیران دلسوز و نمایندگان و وکلای مردم استان باید پای کار بیایند و از خاک خورده ها و مردان اهل فن ودلسوز استان حمایت کنند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of