چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ Wednesday 24 April 2024

کشاورزان خوزستان از آبیاری زیر سطحی استفاده کنند

معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری خوزستان از کشاورزان دعوت کرد تا روش “آبیاری زیرسطحی” را برای آبیاری مزارع مورد استفاده قرار دهند، گفت: بهره‌وری لازم از منابع آبی و زمین در تولیدات محصولات کشاورزی با جایگزین شدن مدل‌های نوین و دانش‌بنیان درزمینه آبیاری به جای روش‌های سنتی میسر می‌شود.

محمد راضی جلالی در گفت‌وگو با ایرنا بیان‌کرد: وضعیت آبی در کل دنیا حکایت ازاین دارد که هر سال کره زمین گرمتر و به تدریج منابع آبی کاهش می‌یابد که لزوم بازنگری اساسی در مصرف و مدیریت منابع آبی در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت و مصارف خانگی را می‌طلبد.

وی با تاکید بر اینکه روش های سنتی کشاورزی نمی تواند بهره وری لازم از منابع آبی و سطح کشت اراضی را محقق کند افزود: هر یک از روش‌های آبیاری سطحی و غرقابی معایبی دارند در نتیجه متخصصان کشاورزی و صاحب نظران بر استفاده از روش زیرسطحی به عنوان یک الگوی جدید و علمی تاکید دارند.

راضی جلالی در خصوص این روش توضیح داد: با استفاده از این الگو، آب تقریبا در عمق ۳۰ سانتی متری زیرزمین در بخش ریشه گیاه ذخیره می شود که اتلاف آب به واسطه تبخیر و نفوذ در سطح زمین را به دنبال ندارد.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار خوزستان یادآورشد: روش زیرسطحی آبیاری محصولات کشاوری با حداقل آب مصرفی و حداکثر بهره‌وری در برداشت محصول همراه است.

این مقام مسئول ادامه داد: مجموعه‌های کشاورزی از جمله نیشکر به صورت آزمایشی، مزارعی را به روش زیرسطحی آبیاری می‌کنند که نقش مهمی در مدیریت منابع آبی دارد.

وی ابرازامیدواری کرد: نیروهای جهاد کشاورزی این مدل را ترویج و مزیت‌های آن را تبیین کنند که مصرف آب را به شدت کاهش و بهره وری را افزایش می‌دهد.

راضی جلالی کشت گلخانه‌ای را به عنوان دیگر الگو مدیریت منابع آبی عنوان‌کرد و گفت: استفاده از این روش، صرفه جویی مصرف آب را درپی دارد و محصولات با ارزش افزوده بیشتر تولید می شود که قابلیت صادرات و ارزآوری مناسب برای کشاورزان استان و کشور را دارند.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری خوزستان توضیح داد: استفاده ازآب‌های غیرمتعارف که به صورت زهاب و یا پساب وارد محیط زیست می‌شوند با یکسری روش های علمی، قابلیت بازیافت و تصفیه دارند و برای آبیاری برخی مزارع قابل استفاده است.

بر اساس این گزارش، روش گلخانه‌ای در بسیاری از نقاط استان مورد استفاده قرار می‌گیرد که محصولات خوبی تولید و به بسیاری کشورها صادر می‌شود اما روش آب‌های غیر متعارف در مرحله مطالعه قرار دارد.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of