جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ Friday 26 April 2024

تداوم افزایش قیمتها دهکهای بیشتری را به زیر خط فقر فرو می‌کشد؛

گرانی باعث ایجاد ابر بحرانهای اجتماعی می شود

تداوم افزایش قیمتها و ناهماهنگی درآمد با هزینه ها ، دهکهای بیشتری را به زیر خط فقر فرو می‌کشد، علاوه بر آن باعث ایجاد ابر بحرانهای اجتماعی شده و کانون جامعه را به خطر می اندازد.

حدود یکسال از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با هدف رونق تولیدو مبارزه با قاچاق می‌گذرد اما هر روز سفره مردم کوچکتر و فاصله طبقاتی در جامعه بیشتر می‌شود و انتظارات قشر ضعیف هنوز برآورده نشده است.
پس از موج گرانی ها در سال ۱۴۰۱ هر روز سبد معیشت اقشار جامعه کوچکتر و گرانتر شده است، متعادل سازی قیمت ها بر اساس دلار ۲۸۵/۰۰۰ ریالی که قرار بود بر چند کالا تاثیر گزار باشد ، همچون بیماری کرونا تمام بازار را تحت تاثیر گذاشت و آه از نهاد کم درآمدها درآورد، البته با توجه به حکمرانی دلار در اقتصاد کشور، از نظر اقتصادانان این امر پیش بینی و به تیم اقتصادی دولت هشدار داده شده بود.
اما در روزهای اخیر باز شاهد گرانی های متعدد با هدف حمایت از تولید کنندگان هستیم، این موج با افزایش قیمت خودرو آغاز و به شیر رسید، با یک بررسی مختصر می بینیم که اقلام گران شده در سبد معیشتی جایگاه به خصوصی دارند، مثلا تمام فرآورده های لبنی تحت شعاع گرانی شیر قرار گرفته و کم کم از سفره مردم حذف می شوند، پس از گرانی گوشت قرمز ، مردم برای جبران پروتئین سبد غذایی به مرغ روی آوردند، که آن هم در چند روز اخیر مجدد گران شد.
یکی از اصول تنظیم بازار متعادل سازی عرضه و تقاضا در جهت گردش پول و رونق اقتصاد می باشد، که متاسفانه این روزها این امر از معادلات حذف شده است، با ادامه گرانی ها و عدم اصلاح دستمزد، طبق سبد معیشت واقعی، قدرت خرید مردم کم شده و کسبه با کم شدن فروش مواجه می شوند ، البته ممکن است در این میان بازار با کمبود کالا مواجه نشود، که این به رونق تولید ربطی ندارد و دلیل آن فقط پایین آمدن قدرت خرید مردم است.
اما در این میان اتفاق بدتری رخ می دهد، و آن گرانی گسترده در همه اصناف است و با افزایش قیمت یک کالا همه کالاهای موجود در بازار گران می شود، که البته یکی از عوامل آن عدم نظارت است.
متاسفانه گرانی سبد معیشت و کوچکتر شدن سفره مردم به غیر از مسئله اقتصاد، باعث به خطر افتادن سلامت جامعه می شود، کم شدن مصرف لبنیات و پروتئین خانواده ها، در چند سال آینده موجب بی رمقی و بیماری های متعدد جمعیت در حال رشد جامعه ( کودکان ، نوجوانان و جوانان ) می شود، هرچند که جامعه شناسان از پیری جمعیت کشور تا بیست سال آینده، در اثر بی میلی جوانان به ازدواج به دلیل گرانی ها هشدارهای مکرر می دهند، اما با ضعیف شدن سفره ها، اقشار جامعه با پیری زودرس مواجه می شوند، که شاید بدلیل ناتوانی جسمی در سن کم ، این اتفاق در آمار پیری کشور ثبت نشود.
تداوم افزایش قیمتها و ناهماهنگی درآمد با هزینه ها ، دهکهای بیشتری را به زیر خط فقر فرو می‌کشد و باعث ایجاد ابر بحرانهای اجتماعی می شود و کانون جامعه را به خطر می اندازد.
به اعتقاد کارشناسان مشکلات اقتصادی کشور ریشه اقتصادی ندارد و سیاسی نگری، نقش مهمی در این تنشهای دارد، حال باید دید دولت با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری (مد) چه برنامه های برای حمایت از سبد معیشت مردم دارد.
نویسنده: عباس مطر

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of