چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ Wednesday 24 April 2024

۷۷ واحد صنعتی خوزستان در تملک بانک‌ها

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به بازگشت به تولید ۶۲ واحد راکد از ابتدای امسال تاکنون گفت: ۷۷ واحد تولیدی در خوزستان توسط بانک‌ها تملک شده‌اند که تلاش خواهیم کرد این واحدها را به چرخه تولید بازگردانیم.

حمیدرضا فلاح امروز ۲ بهمن ماه در جمع خبرنگاران در اهواز با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد از اقتصاد استان خوزستان تحت تاثیر حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت است، اظهار کرد: وزارت صمت به دنبال اصلاح رویه‌های سنتی در سازمان‌های صمت استان‌ها است تا این رویه‌های اصلاح شوند.

۱۴ پروژه تحولی در دستور کار وزارت

وی با بیان اینکه ۱۴ پروژه تحولی توسط وزارت صمت در دستور کار قرار دارد، افزود: راه‌اندازی واحدهای راکد، افزایش ظرفیت تولید، راه‌اندازی معادن راکد، توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی، سامانه‌های الکترونیکی و… از جمله این پروژه‌های تحولی است که در حال اجرایی شدن در سازمان‌های صمت استان‌ها است.

رویه‌های سنتی وزارت صمت در حال حذف شدن است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه الکترونیکی کردن سامانه در سازمان صمت جهت نظارت و شفافیت بالا است، گفت: رویه‌های سنتی وزارت صمت که مبتنی بر فرایندهای سنتی و بروکراسی بالا هستند در حال حذف شدن است تا در زمانی کوتاه شاهد صدور مجوزها و پروانه‌های بهره‌برداری و… باشیم.

فلاح با اشاره به اینکه برنامه‌های تحولی در استان خوزستان به صورت ویژه دنبال می‌شوند و برای همه بخش‌ها برنامه داریم، عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۶۰۰ جواز تاسیس صادر شده که برای ۲۲ هزار نفر اشتعالزایی دارند و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای اجرای این طرح‌ها مورد نیاز است.

بازگشت به تولید ۶۲ واحد راکد خوزستان

وی ادامه داد: از ابتدای امسال ۱۰۶ پروانه بهره‌برداری صادر شده است. این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری حدود ۴ هزار میلیارد تومان برای ۴ هزار و ۴۰۰ نفر اشتغالزایی خواهند کرد. همچنین در حوزه معادن ۱۲ پروانه اکتشاف، ۸ فقره گواهی کشف و ۹ فقره پروانه بهره‌برداری صادر شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه تمرکز ما بر راه‌اندازی واحدهای راکد و افزایش ظرفیت تولید این واحدها است، گفت: ۴۰۰ واحد تولیدی راکد در استان خوزستان وجود دارد که تعدادی از این واحدها قابلیت راه‌اندازی مجدد ندارد اما حدود ۱۸۰ واحد امکان بازگشت به تولید دارند.

فلاح با اشاره به بازگشت به تولید ۶۲ واحد راکد از ابتدای امسال تاکنون عنوان کرد: ۷۷ واحد توسط بانک‌ها تملک شده‌اند که ۱۱ واحد فعال و ۶۶ واحد غیرفعال هستند. در این زمینه تلاش خواهیم کرد واحدهایی را که در تملک بانک‌ها هستند به چرخه تولید بازگردانیم.

اعطای تسهیلات یارانه‌دار به دانش‌بنیان‌ها

وی با تاکید بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها افزود: تفاهم‌نامه‌ای با بانک ملی و همکاری سازمان برنامه و بودجه استان منعقد شده که براساس آن مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات یارانه‌دار با نرخ سود ۱۴ درصد (به ازای هر واحد ۵ میلیارد تومان) در اختیار واحدهای دانش بنیان، نوپا و شتاب دهنده تعلق می‌گیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: این تسهیلات در قالب سرمایه در گردش و یا سرمایه ثابت به طرح‌های دارای تولیدات بر پایه دانش پرداخت می‌شود. یک سال فرصت است که این اعتبار جذب شود و امیدوارم این مساله که امتیاز بسیار خوبی برای واحدهای دانش‌بنیان است به بهترین شکل به واحدهای دانش بنیان استان تعلق بگیرد.

خلاء ارتباطی میان صنایع مادر و صنایع کوچک

فلاح با اشاره به حوزه بازرگانی و اهمیت این حوزه در استان عنوان کرد: در حوزه بازرگانی یکی از مهمترین اهداف بحث صادرات و کنترل واردات است. در این زمینه اتاق‌های بازرگانی مهمترین ابزار برای توسعه صادرات و واردات است و امیدواریم از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده شود.

وی با بیان اینکه خوزستان صنایع مادر بسیار بزرگی دارد اما ارتباطی میان این صنایع و صنایع کوچک برقرار نشده و این مساله یکی از عمده مشکلات حوزه صنعت استان است، گفت: ۱۰۰ طرح سرمایه‌گذاری به منظور تکمیل زنجیره‌های تولید آماده شده تا پل ارتباطی میان صنایع مادر و صنایع کوچک در استان است و امیدواریم سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به این حوزه ورود کنند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of