شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ Saturday 20 April 2024

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان:

برای دومین سال پیاپی با خشکسالی مواجه‌ایم

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه برای دومین سال پیاپی با خشکسالی مواجه شده‌ایم، گفت: ۶۴ درصد از حجم مفید مخازن سدهای خوزستان خالی است.

عباس صدریان فر در گفت و گو با ایسنا، در خصوص وضعیت سدهای چهار حوضه آبریز کارون، کرخه، دز، مارون، زهره و جراحی، اظهار کرد: در سال آبی جاری متاسفانه بارش‌های به وقوع‌پیوسته تقریبا در تمام حوضه‌های آبریز منتهی به استان خوزستان، کمتر از میانگین بلندمدت بود.

وی افزود: علاوه بر این مساله، میزان بارش‌ها در ماه‌های اسفند و فروردین که مهمترین ماه‌ها برای آبگیری مخازن سدها است، با شدت بیشتری کاهش یافت به شکلی که در فروردین ماه عملاً هیچ بارشی به وقوع نپیوست و وضعیت بسیار دشوار شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: شروع سال آبی به گونه‌ای بود که حجم ذخایر سدهای استان بسیار کاهش یافته و در حداقل‌های ممکن قرار گرفته بود و حتی در بسیاری از سدها از تراز مجاز بهره‌برداری نیز پایین تر قرار داشتیم و در این وضعیت بود که سال آبی را آغاز کردیم.

صدریان فر عنوان کرد: دست به دست دادن همه این مسایل سبب شده آبگیری مخازن سدهای خوزستان به میزان مورد انتظار نباشد و در حال حاضر برای دومین سال پیاپی با خشکسالی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر حجم مفید مخازن سدهای خوزستان ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب است که معادل ۳۶ درصد از حجم مفید مخازن است و ۶۴ درصد از حجم مفید مخازن سدهای خوزستان خالی است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به وضعیت بحرانی سد کرخه گفت: در میان سدهای استان خوزستان، وضعیت موجودی منابع آب سد کرخه از سایر سدها بحرانی‌تر است و ورودی این سد از ابتدای سال آبی جاری نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۶۰ درصد کاهش داشته است.

صدریان فر عنوان کرد: در حال حاضر تراز سطح آب مخزن سد کرخه نسبت به زمان مشابه سال قبل ۲۰ متر پایین‌تر و از نظر حجمی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب کمتر است.

وی در خصوص وضعیت تامین آب کشاورزی به منظور انجام کشت‌های تابستانه تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی، میزان منابع آب در دسترس و قابل برنامه‌ریزی برای تابستان نسبت به شرایط نرمال با محدودیت‌هایی مواجه است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت سدها اولویت اول تامین آب شرب استان است، گفت: بر اساس شرایط موجود پروژه‌های ویژه‌ای در دستور کار قرار گرفته است تا با وجود محدودیت شدید منابع آبی، آب شرب پایدار از نظر کمی و کیفی برای استان تامین شود.

صدریان فر ادامه داد: با توجه به اعلام منابع آب قابل تامین برای کشاورزان توسط سازمان آب و برق خوزستان در شوراهای استانی، برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی زودتر از هر سال، انجام شده و بر این اساس الگوی کشت و محدودیت‌های لازم از سوی سازمان جهاد کشاورزی، اعلام و اطلاع رسانی شده است.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of