جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ Friday 29 March 2024

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

مصوبات شورای فرهنگ عمومی قانونی و الزام آور است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان‌ها ، قانونی، الزام آور و اجرای آن بر اساس ابلاغ وزیر کشور به استانداران سراسر کشور، الزامی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سیدمجید امامی در نشست شورای فرهنگ عمومی خوزستان در سرسرای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود:بیش از ۱۵ سال است که شورای فرهنگ عمومی به عنوان اصلی ترین رکن شورای عالی انقلاب فرهنگی آن طور که باید و شاید موثر نبوده است ولی با روی کار آمدن دولت سیزدهم و نگاه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به احیای حکمرانی فرهنگی دولت، این شورا احیا شده است و به عنوان نظام رصد فرهنگی استان‌ها گام‌های خوبی در راستای عملی کردن وظایف قانونی برداشته است.
وی از شورای فرهنگ عمومی به عنوان شورای تامین فرهنگی هر استان و به مراتب از شوراهای تامین و برنامه ریزی مهم تر و اثرگذارتر بیان و از اینکه برخی دستگاه‌های عضو شورای فرهنگ عمومی به این شورا اهمیت زیادی نمی‌دهند و در نشست‌ها حضور ندارند انتقاد کرد.
وی از شورای فرهنگ عمومی استان‌ها به عنوان پارلمان فرهنگی استان نام برد و ادامه داد: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی باید چابک ، اثرگذار و قوی باشد و آثار فعالیت آن در جامعه قابل رویت باشد.
امامی افزود: شورای فرهنگ عمومی باید قرارگاه و حلقه وصل همه دستگاه‌های استان به ویژه دستگاه‌های فرهنگی و وصل و متحد کردن آنان و استفاده از ظرفیت همه نخبگان فرهنگی استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها باشد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه با بیان اینکه کار فرهنگی تنها برگزاری جشنواره، ساخت مجتمع‌های فرهنگی و پول پاشی نیست گفت: مهمترین کار فرهنگی و کارکرد شورای فرهنگ عمومی ، اعمال تدوین ، تنظیم و نظارت به موقع بر سیاست‌های فرهنگی کشور است.

خوزستان پایتخت فرهنگ و هنر دفاع مقدس است
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از خوزستان به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر دفاع مقدس نام برد و بیان کرد: این استان مرز تبادل فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با جامعه عرب زبان است.
وی به ظرفیت‌های مهم فرهنگی ، هنری ، اقوام متنوع، یادمان‌های دفاع مقدس و جامعه نخبگان و فرهیخته خوزستان اشاره و خواستار برنامه‌ریزی برای استفاده از این ظرفیت‌ها برای ارتقای فرهنگ عمومی و معرفتی جامعه اسلامی شد.
امامی در ادامه از امامان جمعه به عنوان راهبر و امام فرهنگی هر شهر یاد کرد و افزود:اگر این امامت فرهنگی از طریق احیای شورای فرهنگ عمومی محقق شود سایر عرصه‌های حکمرانی فرهنگی و دینی در سطح استان محقق و شدنی خواهد بود.
در این نشست حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدنبی موسوی فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز موضوع توجه به فرزند آوری و ضرورت ورود خیران به حجاب و عفاف را یادآور شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان نیز در سخنانی خواستار تبیین دقیق موضوع‌های اجتماعی همچون حجاب و عفاف ، زیست عفیفانه و نظارت و رصد کارهای فرهنگی و اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی شد.
حجت الاسلام محمد مهدی نبی زاده از اینکه بر خلاف بسیاری از کشورها، هیچ گونه نظارت و محدودیتی در فضای مجازی کشور صورت نمی گیرد انتقاد کرد افزود:متاسفانه بسیاری از مصوبات و تصمیم‌های این شورا روی کاغذ می‌ماند و وارد مرحله اجرایی و عملیاتی نمی‌شود.
رضا علیجانی نماینده مطبوعات خوزستان نیز از بی‌توجهی به ظرفیت‌های فرهنگی به ویژه لباس‌های محلی و ثبت نشدن چنین مظاهر فرهنگی در مجامع فرهنگی بین‌المللی انتقاد کرد و خواستار ورود شورای فرهنگ عمومی استان در این مقوله شد.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of