پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ Thursday 25 April 2024

برای نخستین بار در ایران؛

موش دم بلند میان رودان در هور العظیم ثبت شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: برای نخستین بار در ایران، موش دم بلند میان رودان در هور العظیم ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد اشرفی درباره جزئیات خبر بیان کرد؛ موش دم بلند میان رودان با نام علمی (Nesokia bunnii ) و نام انگلیسی (Long-tailed Nesokia) اولین بار در جهان در سال ۱۹۷۴ در تالاب‌های میان رودان عراق مشاهده شد و در سال ۱۹۸۱ توسط (Khajuria) توصیف شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اضافه کرد: مشاهده این گونه در تالاب هور العظیم خوزستان، نخستین ثبت این گونه در ایران است و برای اولین بار به فهرست پستانداران ایران افزوده می‌شود.

وی گفت: مشخصات ظاهری این جونده به کلی متمایز از دیگر گونه جنس نزوکیا، یعنی Nesokia indica (short-tailed Nesokia) است؛ جثه این جونده بزرگ‌تر و حدوداً ۵۰۰ گرم وزن دارد و طول دم مساوی یا بلندتر از طول سر و بدن است؛ همچنین رنگ سطح پشت بدن حنایی و زیر بدن سفید چرک و بر روی صورت جانور دارای ماسک دودی رنگ مشخصی است.

اشرفی بیان کرد: نخستین ثبت موش دم بلند میان رودان توسط تیم تحقیقاتی متشکل از محققان ایرانی و اروپایی علی سجاد جلالی، احمد محمودی، پروفسور بوریس کریستوفک، کرامت حافظی بیرگانی و محمد ساکی و با مشارکت یگان حفاظت تالاب هور العظیم عطیه حیدری، رشید دحیمی، محمد پورجوادی، کامل بوعذار، جعفرسواری، فاضل حمودی، خالدساکی و قاسم کوتی در تیرماه ۱۴۰۰ ثبت و شناسایی و در یکی از معتبر ترین نشریات علمی پستانداران جهان پذیرش شد

وی افزود: هم اکنون نیز نمونه تاکسیدرمی شده این گونه در موزه تاریخ طبیعی دانشگاه ارومیه نگهداری می‌شود. مطالعات بیشتر بر روی زیستگاه و تاریخ تکاملی این گونه نایاب جهانی در هور العظیم زیستگاه این گونه توسط پژوهشگران محیط زیست خوزستان در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: موش دم بلند میان رودان(Nesokia bunnii) به دلیل تخریب گسترده زیستگاه خویش یعنی تالاب‌های میان رودان (بین النهرین) در فهرست سرخ جهانی (IUCN Red list) به عنوان گونه در معرض انقراض (Endangered) معرفی شده است.

اشرفی افزود: موش دم بلند میان رودان گونه بوم زاد (Endemic) تالاب‌های میان رودان (Mesopotamian Marshes) است. و پیش از این فقط از تالاب‌های بین النهرین عراق گزارش شده بود و گزارش حاضر اولین مشاهده این گونه در تالاب هور العظیم است که بخشی از باقیمانده تالاب‌های بین النهرین در جهان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تاکید کرد: از آنجا که این گونه در جزیره‌های کوچک در تالاب هور العظیم زندگی می‌کند، حفاظت از زیستگاه تالاب هور العظیم برای بقای این گونه در جهان ضروری است.

وی افزود: تخریب زیستگاه، تأمین نشدن حق آبه، جاده سازی، آتش سوزی، وجود سگ‌های ولگرد و نظایر آن از جمله تهدیداتی هستند که این گونه را در خطر نابودی قرار می‌دهند؛ این گونه در خطر انقراض جهانی بخش اعظم زیستگاه خویش را تحت اثر فعالیت‌های انسانی و اقلیمی از دست داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: هور العظیم بهشت تنوع زیستی پرندگان کمیاب خاورمیانه و گونه‌های بوم زاد و در معرض انقراض جهانی مانند موش دم بلند میان رودان و سمور آبی میان رودان است.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of