جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ Friday 29 March 2024

هیچ کدام از کارآفرینان خوزستانی در کشور، صاحب برند و نام نشده اند

رئیس کانون کارآفرینی خوزستان گفت: در خوزستان کارآفرینانی وجود دارند که قابلیت حمایت شدن و شناسایی در سطح ملی را دارند اما برای کمک به کارآفرینی در خوزستان از طرف دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر اقدامی مشاهده نمی‌شود.

احمد هرمز در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مشکلات کارآفرینان در خوزستان اظهار کرد: حدود ۹۹ درصد از مسئولین استانی تمایل به مگاپروژه‌ها و صنایع بزرگ از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، حفاری و فولاد دارند و معمولا نگاهی به مقوله مهم کارآفرینی که در سراسر دنیا و در کشور وجود دارد و در نهایت منجر به اشتغال می‌شود، ندارند.

وی افزود: اگر به ادبیات گفتاری مسئولین استان دقت کنیم متوجه می‌شویم که آشنایی لازم و برنامه خاصی برای بحث کارآفرینی ندارند؛ گاهی اوقات بسیاری از این افراد که متولی امر هستند حتی نمی‌توانند کارآفرینی را از کسب و کار و اصناف تمییز بدهند.

هرمز تصریح کرد: زمانی که مسئولین ما در ابتدای کار یعنی تشخیص موضوع مشکل دارند، بنابراین نمی‌توانند برنامه‌ریزی درستی داشته باشند. در بحث ممیزی و صدور مجوزها نیز همین مشکل وجود دارد زیرا برنامه‌ای برای میکروپروژه‌ها یا کارآفرینان و یا طرح‌های دارای فناوری و دانش بنیان ندارند؛ به همین دلیل است که کارآفرینان در راهروها و دالان‌های دستگاه‌های ذی‌صلاح برای اخذ مجوز به مشکل بر می‌خورند.

وی ادامه داد: مثلا ما کارآفرینانی داریم که برای اخذ مجوز از اداره صنایع دستی ماه‌ها است که از طریق سایت اقدام کرده‌اند و علی‌رغم اینکه قانون به صراحت در حمایت از کارآفرینان امور را تسهیل کرده است، به دلایل مختلف مجوز صادر نمی‌شود و معمولا کارشناس یا مدیر مربوطه پاسخگو نیست که این امر در مورد ادارات صمت و دیگر دستگاه‌ها هم صدق می‌کند.

رئیس کانون کارآفرینی خوزستان عنوان کرد: یکی از مواردی که برای صدور جواز، کارآفرینان را با مشکل مواجه می‌کند تهیه طرح‌های توجیهی است که هر دستگاهی مدل خاص خود را دارد و مستلزم هزینه است و در این زمینه کل استان از یک مدل متحد پیروی نمی‌کند.

هرمز با اشاره به اینکه تاکنون هیچ کدام از کارآفرینان خوزستانی در کشور، صاحب برند و نام نشده و هیچ دستگاهی از آن‌ها حمایت نکرده است، ادامه داد: جایگاه استان خوزستان در بحث حمایت از کارآفرینی همیشه در رتبه آخر و یا یکی مانده به آخر قرار دارد و این معضلات، باعث بسته شدن دست و پای کارآفرینی در خوزستان شده است. در خصوص مکان فعالیت کارآفرینان هم سختگیری‌ها و ایرادات بعضا خارج از قانون تسهیل و حمایت، اعمال می‌شود که این موضوع در خصوص ارایه تسهیلات ریالی هم صدق می‌کند.

وی عنوان کرد: شما از دستگاه‌های اجرایی بخواهید که در ۱۰ سال گذشته چه برنامه‌هایی برای زنجیره ارزش داشته‌اند و صنایع متوسط، کوچک و خُرد استان چه جایگاهی دارند و چند درصد برنامه‌ها به صورت واقعی محقق شده است. در حالی که در مجامع کشوری مشاهده می‌شود حتی شخص استاندار از کارآفرین استان خود حمایت می‌کند تا بتواند آن کارآفرین را در سطح ملی مطرح کند اما در خوزستان به موضوع کارآفرینی اهمیتی داده نمی‌شود.

رئیس کانون کارآفرینی خوزستان با اشاره به اینکه در خوزستان حدود ۸۵۰ تا یک هزار کارآفرین به معنای واقعی کلمه وجود دارد، تصریح کرد: به غیر از بحث صنوف، کارآفرینی در خوزستان شامل طرح‌های دانش بنیان و فناور می‌شود که به نوعی ایجاد شغل در آن کارآفرینی وجود دارد. در استان کارآفرینانی وجود دارد که قابلیت حمایت شدن و شناسایی در سطح ملی را دارند اما برای کمک به کارآفرینی در خوزستان از طرف دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر اقدامی مشاهده نمی‌شود.

هرمز گفت: عمده‌ترین مشکل کارآفرینان خوزستان، بی‌توجهی و ناآگاهی مسئولان ذیربط استان در خصوص موضوع کارآفرینی است. اگرچه در شعارهای‌شان در خصوص کارآفرینی حرف‌هایی زده می‌شود اما تا کنون از سوی آن‌ها، برنامه و عزمی راسخ در بحث کارآفرینی مطلقا مشاهده نشده است.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of