پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ Thursday 28 March 2024

استاندار خوزستان:

کارگروهی برای پیگیری عوارض آلایندگی نفت در خوزستان تشکیل شود

استاندار خوزستان گفت: کارگروهی برای پیگیری عوارض آلایندگی نفت در خوزستان و شهرداری تشکیل شود زیرا در زمینه عوارض آلایندگی و مسئولیت اجتماعی به کندی پیش می‌رویم.

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم سلیمانی دشتکی بعد از ظهر امروز یکشنبه در آئین معارفه شهردار اهواز، به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورای شهر و روستا اشاره و بیان کرد: امام راحل تأکید بسیاری بر انتخابات داشتند و فرمودند میزان رأی ملت است، همچنین به فرمایش مقام معظم رهبری رأی مردم، حق الناس است که باید از این حق الناس محافظت شود.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان در انتخابات باید حقوق شهروندی را به طور کامل رعایت کنند، افزود: از جنبه‌های حقوق شهروندی حق داوطلبان و رأی‌دهندگان، رعایت حریم خصوصی شهروندان اعم از کاندیداها، رأی‌دهندگان و عامه مردم است؛ همچنین در بررسی صلاحیت‌ها و وضعیت کاندیداها متکی به قانون باشیم، مُر قانون را اجرا کنیم، تفسیری از قانون نداشته باشیم و اگر هم تفسیری وجود دارد باید به نفع مردم باشد.

استاندار خوزستان بیان کرد: وقتی از مُر قانون سخن گفته می‌شود، منظور مراجع چهارگانه هستند و این مراجع باید مستند به دلایل قانونی نظر بدهند چرا که برای ما حضور مردم در صحنه چه در انتخابات ریاست جمهوری و چه انتخابات شوراها بسیار پر اهمیت است و اگر افراد با رأی بالا در مسند قرار گیرند و با قدرت و پشتوانه قوی‌تری کار می‌کنند، حضور مردم پای صندوق رأی، در واقع رأی اعتماد مجدد به نظام جمهوری اسلامی ایران است و این رأی اعتماد مکرر به نظام جمهوری اسلامی موجب بازدارندگی قوی دشمنان نظام می‌شود.

وی، به حمله آمریکا به برخی کشورها و دخالت استکبار در امورات آنها اشاره کرد و گفت: کشور ما به دلیل برخورداری از یک رهبری مقتدر و با قدرت و انسجام مردم و علاقه آنها به نظام جمهوری اسلامی، حضور در صحنه‌های مختلف به ویژه هشت سال دفاع مقدس هیچ دشمنی جرأت عرض اندام پیدا نکرده است.

سلیمانی دشتکی با تأکید بر اینکه در حال حاضر کشور ایران یکی از قوی‌ترین قدرت‌های نظامی در منطقه به شمار می‌رود، بیان کرد: جوانان و دانشمندان ما در مقاطع مختلف پیشرفت‌های خوبی را در مسائل نظامی و استراتژیک داشتند و اگر هشت سال دفاع مقدس را با ۱۰۰ سال قبل‌تر مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که در دوران هشت سال دفاع مقدس مردم با دست خالی به جنگ رفتند و نشان دادند که به کشورشان علاقه دارند، حضور مردم در صحنه بازدارنده قدرت‌های بزرگ، بازدارنده دشمنی با ایران و استکبار و استعمار در چشم طمع به کشور است.

وی ادامه داد: هیئت‌های اجرایی و نظارت برای بررسی صلاحیت‌ها در شوراهای شهر و روستا با سعه‌صدر و با اتکا به منابع چهارگانه با مستندات پیش بروند چرا که همین اتفاق مشوقی برای حضور مردم در پای صندوق‌های رأی است.

استاندار خوزستان با تأکید بر اینکه باید کارگروهی برای پیگیری عوارض آلایندگی نفت در خوزستان و شهرداری تشکیل شود، افزود: هم اکنون در زمینه عوارض آلایندگی و مسئولیت اجتماعی به کندی پیش می‌رویم و موردی از مدیران نفت درخواست‌هایی مطرح می‌کنیم در حالی که اینها صدقه نیست و باید برای این عوارض برنامه داشته باشیم و میزان و چگونگی پرداخت آنها باید مشخص شود.

توسعه شهرستان اهواز

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه اهواز به عنوان مرکز خوزستان، پیشانی و نماد این استان است، گفت: باید تلاش کنیم با برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت چهره اهواز را در شأن خوزستان و نظام و این شهر تغییر دهیم.

وی برای کمک به توسعه اهواز از لحاظ اعتبارات ملی و استانی اعلام آمادگی کرد و افزود: هم اکنون قسمت اعظم بودجه اهواز متکی به مالیات بر ارزش افزوده شده که باید بازنگری شود؛ همان‌طور که کشور ۱۱۰ سال است به نفت متکی است و هر زمان درآمدهای نفتی دچار تغییر شود برای جایگزینی آن به تکاپو می‌افتند، درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده ممکن است که در مقاطعی محقق نشود؛ بنابراین باید سهم سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در اهواز بیشتر باشد.

سلیمانی دشتکی حاشیه‌نشینی ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر در اهواز را یک معضل دانست و گفت: برای ساماندهی حاشیه‌نشینی باید فکری و برای آن طرحی تهیه شود.

وی افزود: سه قرارگاه در استانداری با عنوان حاشیه‌نشینی و مناطق محروم، قرارگاه مسکن و قرارگاه رفع مشکلات فاضلاب، آب شرب و پیشگیری از سیل تشکیل شده است که مقرر شده روند بررسی و صدور استعلام‌ها تسریع و بروکراسی اداری کاهش یابد.

سلیمانی دشتکی با تأکید بر تعیین تکلیف پیمانکار مترو اهواز و تفاهم‌نامه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، گفت: در بودجه امسال ظرفیت‌هایی برای اعتبارات عمرانی و فرهنگی شهرداری‌ها پیش‌بینی شده است.

وی افزود: فاینانس دو میلیارد دلاری برای قطار شهری باید پیگیری شود که امیدواریم با مذاکراتی که برای رفع تحریم‌ها در حال انجام است، توافق‌نامه‌های قبلی در این زمینه با بانک اسلامی و سایر بانک‌ها اجرا شود.

استخدام در شهرداری‌ها

استاندار خوزستان اضافه کرد: مجوز استخدام حدود ۱۲ هزار نفر در شهرداری‌های کشور صادر و ۵۰ هزار میلیارد ریال برای بدهی قطعی دولت به شهرداری‌ها در بودجه لحاظ شده است؛ همچنین از محل ۱۰ درصد واگذاری املاک راه و شهرسازی که از سال ۷۱ تاکنون باقی‌مانده و اعتبارات ماده ۵۶ (قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در اجرای پروژه‌های اولویت‌دار)، منابع بافت‌های حاشیه‌ای و فرسوده، می‌توان اعتباراتی را برای شهرداری اختصاص داد.

وی با بیان اینکه مخالف افزایش بی‌رویه کارکنان شهرداری هستم، گفت: نیروی مازاد در برخی شهرداری‌های خوزستان طوری است که در بعضی از شهرداری‌ها که ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر نیرو نیاز دارند تا یک هزار نفر به کارگیری شده است و هر کس به مناسبتی چند نفر نیرو به شهرداری اضافه کرده که ظلم به کارکنان و پروژه‌های عمرانی است زیرا همه اعتبارات باید صرف پرداخت دستمزد شود؛ البته هیئت دولت، جذب فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد را تصویب کرده و این مورد قانونی است.

سلیمانی دشتکی رودخانه کارون را یک ظرفیت عظیم درآمدی، گردشگری و تفریحی دانست و ساماندهی ساحل رودخانه کارون، ساماندهی ورودی‌های شهر اهواز، ساماندهی سایت پسماند صفیره اهواز، تدوین چشم انداز توسعه شهر و برنامه پنج ساله، ساماندهی صنوف مزاحم، ساماندهی دست‌فروشان و تعامل با دستگاه‌ها و نهادهای انقلابی را از دیگر مواردی دانست که باید مورد توجه شهرداری اهواز قرار گیرد.‌

وی ادامه داد: اگر چه اجرای پروژه‌های کلان همچون کمربندی، زیرگذر و روگذر خوب است اما برخی اقدامات، خدمت بیشتری به شهروندان دربر دارد؛ به طور مثال پر کردن چاله‌ها، لکه گیری خیابان‌ها و جمع‌آوری زباله‌ها شیرینی بیشتری برای مردم به دنبال دارد، بنابراین شهرداری ابتدا باید به این امور بپردازد و سپس با پیش‌بینی منابع اعتباری به دنبال اجرای پروژه‌های بزرگ برود.

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان این آئین ابراهیم نوشادی با تأیید و ابلاغ حکم از سوی وزیر کشور به عنوان شهردار اهواز معارفه شد

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of