به گزارش ایسنا، غلامرضا شریعتی در همایش بیمه سلامت که امروز شنبه(۱۱ آبانماه) به مناسبت هفته بیمه سلامت در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: پس از اینکه بیمه سلامت از وزارت رفاه منفک و مجددا به وزارت بهداشت و درمان بازگشت؛ با توجه به اینکه طرح تحول سلامت در این وزارتخانه اجرا میشود بیمه سلامت باید به عنوان پشتیبان این طرح نقشآفرینی میکرد که با اجرای برنامههای جدید و متنوع و پروژههای بدیع به روزرسانی شد و توانست گامهای مهمی بردارد.
وی با اشاره به اجرای چهار پروژه توسط بیمه سلامت، افزود: طرحهای استحقاقسنجی، رفع همپوشانی، نسخه الکترونیک و رسیدگی به پروندههای بستری به صورت الکترونیک برنامههای بدیع بیمه سلامت هستند. اجرایی و عملیاتی کردن هر کدام از برنامهها و سازگار کردن واحدهای طرف قراداد جهت انجام این برنامهها کار بزرگ و سختی است که به خوبی در حال اجرا است.
شریعتی با اشاره به تعداد افراد تحت پوشش بیمه سلامت خوزستان، بیان کرد: بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر یعنی حدود ۵۰ درصد از جمعیت خوزستان تحت پوشش بیمه سلامت هستند که این جمعیت تحت پوشش نشان از سخت بودن عملیاتی کردن یک پروژه است و اجرای این پروژهها در راستای ایجاد دولت الکترونیک است.
استاندار خوزستان تصریح کرد: در کشورهای توسعهیافته، سازمانهای بیمهگر نقش مهمی برای حمایت مردم در هزینههای درمانی ایفا میکنند. با پیشرفت علم و روشهای نوین درمانی و تشخیصی، هزینههای درمان سنگین شده است و اگر سازمانهای بیمهگر نباشند، امکان درمان برای مردم وجود ندارد یا درمان به قیمت از دست رفتن زندگی و توان معیشتی انجام میشود.
وی ادامه داد: زمانی که این کار بر عهده دولت یا سازمانهای بیمهگر گذاشته میشود، هزینههای سنگینی بر دوش سازمانهای بیمهگر تحمیل میشود که باید این سازمانها نهایت دقت را در هزینهکرد، کاهش هزینههای مضاعف، ایجاد عدالت و حفظ سرمایهها برای استفاده بهینه داشته باشند که اجرای پروژههای الکترونیک و هوشمند به این اهداف کمک میکنند.
شریعتی با بیان اینکه فعالیتهای بیمه سلامت موجب تسهیل امور بیماران و همراهان شده است، افزود: در بیمه سلامت، کاستیها باید اصلاح و پوشش باید گستردهتر شود تا به مردم کمک شود. اگرچه هزینهها کمی بالا و پوششها در ابتدا غیرکارشناسی بوده است اما در دولت تدبیر و امید نسبت به دولتهای گذشته سهم سلامت بسیار بیشتر دیده شده است.
استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم کمتر شدن فاصله پرداخت سازمانهای بیمهگر، بیان کرد: هر چه فاصله پرداختها کمتر شود کیفیت خدمات بالاتر میرود و رضایتمندی مردم هم افزایش مییابد. امیدواریم با گرفتن بازخوردها بتوانیم در بهبودبخشی و اصلاح پروژهها گام برداریم.
وی با تاکید بر لزوم رعایت حقوق سازمانها و همچنین حقوق مردم، ادامه داد: بعد از استانهای تهران، خراسان و فارس، خوزستان بیشترین تعداد بیمهشدگان در حوزه سلامت را دارد اما سرانهای که به این استان پرداخت میشود نسبت به دیگران استانها کمتر است.
شریعتی بیان کرد: خوزستان در حوزههای مختلف در معرض آسیبپذیری بیشتری است، بنابراین انتظار میرود سرانه بیمه سلامت خوزستان نیز بیشتر از استانهای دیگر باشد.
استاندار خوزستان تصریح کرد: مردم خوزستان در معرض انواع مسائل زیست محیطی هستند و با مشکلات جدی مواجهاند. همچنین به دلیل اقلیم منطقه، هزینههای زندگی و سبد خانوار مردم خوزستان بیشتر از استانهای دیگر است و اگر در چنین شرایطی یک فرد خانواده مبتلا به یک بیماری شود، بیماری خانواده را به سمت فقر میبرد بنابراین باید سطح خدماتی که یک سازمان بیمهگر به یک استان میدهد گستردهتر و در استان دیگر کمتر باشد تا به سمت عدالت برویم.
وی افزود: شاید یک خوزستانی توان مراجعه به پزشک را برای درمان خود نداشته باشد. برخی بیماران به دلیل نداشتن توان مالی یا حتی نداشتن توان پرداخت هزینه رفت و آمد از شهری به شهر دیگر، برای درمان مراجعه نمیکنند؛ در حالی که در جامعهای که هزینه زندگی بالاتر است باید سازمانهای بیمهگر خدمات بیشتری ارائه دهند.