به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ دکتر اکبر نصراللهی در هشتمین نشست کرسی آزاداندیشی رسانهای با عنوان “دولت، رسانهها و اعتراضات بنزینی” ضمن اشاره به میهمانان دعوت شده به نشست اظهار کرد: ما با توجه به موضوعاتی که قصد صحبت کردن درباره آن را داشتیم از نهادهای مرتبط مانند صداوسیما و مسئولان اطلاعرسانی دولت برای حضور در نشست دعوت کردیم منتهی از صدا و سیما و خبرگزاری مرتبط با دولت شخصی حاضر به حضور در این نشست نشد اما موضوع ما از ابعاد مختلف قابل بحث است که در این جلسه تنها بحث رسانهای آن را مورد بررسی قرار میدهیم.
وی افزود: معتقدم دولت قبل از سهمیهبندی از ظرفیتهای رسانه به درستی استفاده نکرد چرا که شواهدی مبنی بر اقناع مردم در این حوزه نمیبینیم.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه افزود: متاسفانه مسئولان با مردم صادق نبودند و دولت برخوردی خلاف شأن مردم با آنها داشت و این عملکرد در ادبیات آنها هم مستتر بود.
نصراللهی توضیح داد: مسئولان دولتی به گونهای با انتشار خبر بنزین برخورد میکردند که گویا میخواهند عملیات نظامی علیه دشمنان انجام دهند چرا فراموش کردید که مخاطب شما مردم هستند و حق ندارید با مردم اینگونه رفتار کنید؛ این مسئولان فکر میکنند حق مردم دانستن موضوع نبود! آقای خدادی بیان کردند که این اعتراضات قابل پیشبینی بود اما بررسیها نشان میدهد اعتراض در اصل به ناکارآمدی، برخورد توهینآمیز و شوخی تلخ آقای رئیس جمهور بود.
وی خاطرنشان کرد: مردم در این اتفاق برای نخستین بار به صورت آشکار متوجه شدند که به حساب نیامدند؛ ما حق نداریم به هیچ بهایی با مردم ناصادق باشیم چرا که این اتفاق اعتماد اجتماعی را از بین خواهد برد.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه افزود: علیرغم شعار دولت، متوجه شدیم که دولت به رسانهها اعتقادی ندارد و از رسانه حداقل استفاده را میبرد؛ این موضوع در فقدان پیوستهای رسانهای در تصمیمگیریهای کلان دولتی هم آشکار است؛ بعد از گرانی بنزین هم شاهد پراکندگی بیسابقه در تیم رسانهای دولت هستیم و این پراکندگی در عین اعتماد بهنفس کاذب در تیم وجود دارد.
نصراللهی توضیح داد: بدیهی است که عملکرد رسانهها از عوامل برونرسانهای اثر میپذیرد دولتی که به رسانهها اعتقاد ندارد نباید هم انتظار حمایتهای رسانهای برای تصمیماتش داشته باشد.
وی ادامه داد: اما رسانهها هم در این زمینه عملکرد قابل دفاعی برای اقناع مردم نداشتند و پیش از اجرای طرح به تریبون مسئولان تبدیل شدند و مجالی برای حرفهای کارشناسان ندادند؛ به جز این موضوع شاهد تأخیر در اطلاعرسانی هم بودیم و حرف مردم در رسانهها به درستی منعکس نشد.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه گفت: نباید به هر کسی که در این حوزه اعتراض میکند برچسب زد و مردم را به سمت رسانههای خارجی سوق داد.
وی گفت: وقتی اینترنت قطع شد، غول فضای مجازی برای عملکرد رسانهای به حبس درآمد و این فرصت خوبی برای رسانههای داخلی برای استفاده از ظرفیتهایشان بود؛ حال بیاییم بررسی کنیم که چقدر از این ظرفیت استفاده کرده کمااینکه در این شرایط رسانههای خارجی هم به موضوع ورود جدی داشتند.
نصرالهی گفت: رسانههای ما شکلی اداری پیدا کردهاند و این عملکرد اداری مانع از انجام برخی وظایف رسانهایشان میشود؛ اگر عملکرد اداری نداشتند مانند نهادهای امنیتی که جداگانه نظرات خود را درباره گرانی بنزین به مقامات مسئول ارائه کردند رسانهها هم نظراتشان را جمعآوری میکردند و به هر طریقی که شده آن را به مسئولان عالی رتبه نظام ارائه میدادند؛ این مسئولانه نیست که رسانهها بیان کنند به ما اعلام کردند خبر گرانی بنزین را اعلام نکنید و ما هم بیان نکردیم.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه برای پیدا کردن راه حل در موضوعات مشابه پیشنهاداتی ارائه داد و گفت: مسئولان باید به سمت دانشگاهها بیایند و برای تصمیمگیری از نظرات آنها هم استفاده کنند حتی همکاران رسانهای هم میتوانند از مشاوره دانشگاهها بهره ببرند.
وی یادآور شد: لازم است به رسانهها نقش حداکثری داده شود و در خط اول تصمیمگیریها قرار بگیرد؛ با عملکرد درست رسانهها، رقیبان خارجی به مرور به این نتیجه میرسند که منبع رجوع مردم برای اطلاعرسانی، رسانههای داخلی است و کمکم ماهیت وجودی رسانههای خارجی مختل میشود.