به گزارش روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران عباس حاجی وند که ۲۸ سال سابقه کار در بخش های عملیات حفاری از جمله هشت سال در سمت رئیس دستگاه را دارد، در تکمیل این نظر خود، اظهار کرد: صرف داشتن تحصیلات دانشگاهی عامل توفیق در این کار نیست بلکه پیچ و خم کار از درگاه تجربه عبور می کند.
وی که در حین مصاحبه چند مرتبه برای نظارت بر کار و رفع اشکال فنی دستگاه حفاری دفتر کار را ترک کرد، افزود: در چند ساعت گذشته به لحاظ شرایط تعمیرات پیشگیرانه یک تجهیز دو بار ناگزیر به تعویض لباس شده است زیرا حفاری بر روی یک چاه در حال تولید صورت می گیرد و اینجا به هیچ وجه جای آزمون و خطا نیست.
حاجی وند که چهره اش خسته نشان می داد اما متبسم و با اراده قوی که از خصائل حفار مردان است پا به کار بود، گفت: توصیه به جوانانی که به این حرفه علافه دارند این است که کار در بخش های عملیاتی صنعت حفاری عزمی جزم، صبر و بردباری، دقت عمل و هوش و زکاوت برای فراگیری و تلاش برای انباشت تجربه می طلبد.
رئیس دستگاه حفاری ۵۳ فتح اظهار کرد: از فاکتورهای کار بر روی دکل حفاری سریع الانتقال بودن، دقت بالا و سرعت عمل است ، اما باید توجه داشت که ضمن پرداختن به این موارد می بایست از عجله، شتاب زدگی و کار بدون مطالعه اجتناب ورزید زیرا گاهی تصمیم گیری ها در حین عملیات لحظه ای است اما باید بر مبنای دانسته ها و رجوع به اصول مهندسی و استانداردها باشد.
وی در همین حال توجه ۱۰۰ درصدی به مقررات و ضوابط ایمنی را اولویت کار دانست و افزود: تلاش کارکنان عملیاتی شرکت از جمله در دستگاه حفاری ۵۳ فتح ارایه کار ایمن و کیفی بر اساس داشته های و ملزومات و احساس مسئولیت نسبت به کار است.
حاجی وند گفت: در پنج سالی که با این دستگاه حفاری همسفر و همراه است با توجه به دقت عمل کارکنان که میانگین سوابق کاری آنان ۲۵ سال می باشد تنها یک مورد حادثه جزیی برای یکی از همکاران پیش آمد و از ناحیه این دستگاه هیچگونه آسیب به کارکنان و تجهیزات گزارش نشده است.
رئیس دستگاه حفاری ۵۳ فتح ضمن تکریم پیشکسوتان صنعت حفاری که در جهت رشد و ارتقای این صنعت تلاش بسیار کرده و زمینه بومی شدن آن را در کشور فراهم آوردند، پیشنهاد کرد: همانند دستگاه ۶۳ فتح بر روی این نوع دکل ها که هم اکنون در تعمیر چاه ها به کار گیری می شوند، نسبت به نصب دو دستگاه وینچ برای مهار BOP اقدام شود زیرا موجب ایمنی افزون تر در عملیات خواهد شد.
وی در بیان عملکرد این دستگاه اظهار کرد: دستگاه ۵۳ فتح اواخر سال ۷۸ تحت عنوان دستگاه حفاری ۷۷ نصر (نیمه برقی) به ناوگان شرکت پیوست و تا اوایل سال ۸۱ در عملیات حفر شش حلقه چاه به کارگیری و پس از وقفه ای کوتاه با ارتقا سیستم آن به تمام برقی کار خود را تحت نام ۵۳ فتح آغاز نمود.
حاجی وند گفت: این دستگاه که تحت سرپرستی مدیریت عملیات حفاری – ۳ خشکی شرکت قرار دارد با توان دو هزار اسب بخار هم اینک در حال تعمیر یک حلقه چاه نفتی در حال تولید در میدان نفتی اهواز در مناطق نفتخیز جنوب است، بر اساس آخرین آمار مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت تعمیر و تکمیل ۲۸ حلقه چاه به متراژ ۸۱ هزار و ۲۵۰ متر را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.