به گزارش امورارتباطات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اهواز، هدایت اله زارع زاده در ابتدا بافت فرسوده، تاریخی و ناکارآمد را یکی از دغدغه های اساسی مدیریت شهری در شهرهای بزرگ بویژه در اهواز قلمداد کرد و گفت: بالغ بر یک سوم وسعت اهواز در تعاریف بافتهای ناکارآمد، فرسوده و تاریخی می گنجد. بخشی از این بافت شامل ساخت و سازهایی بودند که در گذشته به صورت غیرقانونی در اطرف شهرها اتفاق افتاده بود و به آنها مناطق حاشیه ای شهر نیز اطلاق می شد که به تدریج به صورت محلات مصوب در محدوده های شهری گنجانده شدند.
وی ادامه داد: بخش میانی بافت فرسوده میانی مرکز شهر که از شمال به خیابان رضوی، از جنوب به خیابان زند، از شرق به بلوار آیت اله بهبهانی و از غرب به جاده ساحلی منتهی می شود. این محدوده ترکیبی از بافت فرسوده و بافت تاریخی است.
معاون شهرسازی و معماری از تصویب بسته تشویقی نوسازی بافتهای فرسوده ویژه اهواز خبر داد و گفت: علاوه بر ضوابط وزارت راه و شهرسازی که به کل کشور ابلاغ شده است، جهت رونق این بخش ضوابط تشویقی ویژه شهر اهواز بازتعریف شده است.
زارع زاده در راستای شفاف سازی موضوع افزود: مثلا اگر متقاضی نیاز به افزودن یا حذف پارکینگ یا افزودن طبقات مازاد یا اخذ کاربری تجاری (در مواردی) یا مواردی داشت که طبق قانون موجود امکان پذیر نباشد. با این ضوابط تشویقی محقق می شود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز با اشاره به آخرین وضعیت این ضوابط بیان کرد: بسته ۱۹ گانه ضوابط تشویقی نوسازی بافتهای فرسوده ویژه اهواز به تصویب شورای برنامه ریزی استان رسیده و در مرحله ابلاغ از سوی شورای عالی شهرسازی است. این بسته تشویقی راهگشا در کنار سایر تسهیلات از قبیل وام بانکی و غیره فرصت مناسبی برای نوسازی بافتهای فرسوده در اهواز فراهم می کند.
هدایت اله زارع زاده در پایان یادآور شد: البته در خصوص تداخل بافت فرسوده و تاریخی در مرکز شهر باید ملاحظات دیگری همچون ضوابط میراث فرهنگی را در نظر گرفت.