سید ابراهیم حسینی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: ماشین آلات مخصوص لایروبی (۲ دستگاه لایروب کوچک و یک دستگاه لایروب بزرگ) از امروز به اهواز منتقل شدهاند.
وی هدف از لایروبی این رودخانه در اهواز را بهبود منظر و چهره کارون در مقطع شهری عنوان کرد و افزود: اولویت لایروبی از پل هفتم تا پل پنجم بوده که سیلاب، رسوب گذاری در آن را تشدید کرده است.
حسینی با بیان اینکه تاکنون هیچ اعتباری برای لایروبی کارون به سازمان آب و برق اختصاص داده نشده است، تاکید کرد: لایروبی کارون با ۶۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع داخلی این سازمان آغاز شده که با توجه به حجم اعتبارات موردنیاز، اعتبار اندکی به شمار میآید و برای اجرای این طرح کافی نیست.
مدیر فنی حفاظت و مهندسی رودخانهها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه این اعتبار برای اجرای طرح کافی نیست، گفت: حدود ۴۰ میلیارد ریال از اعتبار فعلی لایروبی نیز نقد نیست و شامل اسناد خزانه است.
وی اظهار داشت: بر اساس آخرین مطالعات مربوط به اوایل دهه ۹۰، رسوب کارون در مقطع اهواز ۱۲ میلیون مترمکعب برآورد شده بود که پیش بینی میشود بعد از سیل اکنون به ۱۴ میلیون مترمکعب رسیده باشد، از سوی دیگر برداشتن هر مترمکعب رسوب، ۶ دلار هزینه در بردارد.
این مقام مسئول مهمترین مشکل در لایروبی کارون را کمبود اعتبار دانست و تصریح کرد: در صورت اجرای این طرح با امکانات موجود سازمان آب و برق، لایروبی در اهواز در بهترین حالت، حدود چهار تا پنج سال طول میکشد اما در صورت تزریق اعتبار کافی میتوان با بکارگیری پیمانکاران و فعال کردن چند جبهه کاری، در مدت بسیار کمتری لایروبی را انجام داد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر شرکتهایی از هلند، چین و روسیه آمادگی انجام لایروبی در استان را با بهره گیری از ماشین آلات پیشرفته و به روز دارند اما به دلیل مسائل اقتصادی امکان استفاده از این شرکتها را نداریم.
حسینی خاطرنشان کرد: لایروبی در خرمشهر نیز در تابستان امسال آغاز میشود اما هنوز بازه اجرای این طرح مشخص نشده است.
وی همچنین بر ضرورت همکاری شهرداری اهواز در لایروبی کارون تاکید کرد و گفت: برای عملیات رسوب برداری نیاز به همکاری ویژه شهرداری در تعیین محل تخلیه رسوب، حمل و نقل و ورود ماشین آلات را داریم که در صورت وجود این هماهنگیها، کار سرعت بیشتری خواهد یافت.
در پی سیلابی شدن رودخانه کارون در بهار امسال، جریان این رودخانه در اهواز به بیش از سه هزار مترمکعب درثانیه رسید که در بیش از یک دهه گذشته بی سابقه بوده این در حالی است که متوسط دبی این رودخانه در اهواز در حدود ۲۰۰ مترمکعب درثانیه است. در روزهای اخیر دبی کارون در اهواز در حدود ۷۰۰ مترمکعب درثانیه بوده است.
یکی از مطالبات شهروندان در سالهای اخیر که رسوب و جزایر متعدد رودخانه کارون را فراگرفته، لایروبی این رودخانه بوده است. در سیلاب اخیر بخشی از انتقادات به مسئولان عدم لایروبی رودخانهها به ویژه کارون بوده، این در حالیست که برخی مسئولان و حتی اساتید دانشگاه تأثیر لایروبی کارون را در کاهش سیلاب بسیار ناچیز دانسته و گفتهاند: لایروبی این رودخانه تنها میتواند در زیباسازی چهره شهری نقش داشته باشد. ۲ روز پیش تعدادی از انجمنها و فعالان محیط زیست در برنامه پاکسازی ساحل کارون به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست، خواستار لایروبی این رودخانه و تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در آن شدند.
حسینی پیش از این گفته بود: بر اساس مطالعات، لایروبی در کارون در مقطع اهواز به چهار بازه تقسیم شده که شامل پل هفتم تا پنجم، پل پنجم تا پل ششم (فولاد)، چنیبه و بالادست اهواز بوده و در جلسات اخیر هزینه لایروبی بازههای مهم در رودخانههای کرخه، کارون و بهمنشیر در حدود ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.
رودخانه کارون با ۹۵۰ کیلومتر طول روزگاری پرآبترین و تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور بوده است.