دانشگاه شهید چمران اهواز برای بازگشایی صددرصدی آماده می‌شود

دکتر علی‌محمد آخوندعلی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آمادگی دانشگاه برای بازگشایی کامل در مهرماه، اظهار کرد: در دو سالی که کرونا حاکم بود و آموزش مجازی بود، بسیاری از کارها به صورت حضوری در دانشگاه انجام می‌شد و سال گذشته نیز دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته‌های فنی مهندسی، علوم پایه و کشاورزی و دامپزشکی اساسا با رعایت پروتکل‌ها حضور داشتند.

وی افزود: در ترم اول سال تحصیلی ۱۴۰۰، آموزش دانشجویان تحصیلات تکمیلی اعم از دکتری و کارشناسی ارشد کاملا حضوری شد و نیمسال دوم یعنی نیمسالی که اخیرا تمام شد، با توجه به دریافت واکسن، رعایت پروتکل‌ها و شکستن موج کرونا، در اصل کاملا حضوری برگزار شد.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: خوابگاه‌های دانشجویی نیز در آن زمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تقلیل ظرفیت کامل، فعال بودند و اکثر دانشجویانی که واجد شرایط دریافت خوابگاه‌ بودند، حضور داشتند. علاوه بر این، تعداد زیادی دانشجویان بومی نیز داریم که از اطراف اهواز و ساکن شهر اهواز هستند که واجد خوابگاه نبوده‌اند و کاملا در دانشگاه حضور پیدا کردند.

آموزش غیر حضوری تنها ۲۰ درصد دانشجویان در ترم گذشته

آخوندعلی ادامه داد: به دلیل محدودیت و لزوم رعایت فاصله فیزیکی دانشجویان باید با رعایت پروتکل‌ها اسکان داده می‌شدند و ناگزیر بودیم که همه دانشجویان را به صورت حضوری پذیرا نباشیم و حدود ۲۰ درصد از دانشجویان غیر حضوری بودند؛ این تعداد، دانشجویان کارشناسی رشته‌های علوم انسانی بودند اما دانشجویان دکتری و ارشد علوم انسانی کاملا حضور داشتند.

وی با اشاره به بازگشایی خوابگاه‌ها پس از دو سال تعطیلی، بیان کرد: خوابگاه‌ها دو سال تعطیل بودند و دانشگاه نیز به دلیل کسالت رئیس سابق، رئیس و معاون پشتیبانی نداشت. دانشگاه دچار مشکلاتی شده بود و تحت این شرایط باید خوابگاه‌ها را برای بازگشایی ضربتی آماده می‌کردیم. مشکلات مالی نیز دست و پاگیر بود و پیگیری برای رفع آن وقت زیادی می‌برد. با این شرایط باید میزبان چند هزار دانشجو می‌بودیم.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: علاوه بر آن اساتید دانشگاه نیز دو سالی می‌شد که از آموزش حضوری فاصله داشتند. آزمایشگاه‌ها باید راه‌اندازی می‌شدند و سیستم‌های تهویه سرمایشی و گرمایشی نیز به دلیل آب و هوا نیاز به تجهیز و تعمیر داشتند که باید راه‌اندازی می‌شدند.

تجهیز تمامی بلوک‌های خوابگاهی تا مهرماه

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: با وجود تمام بدهی‌ها و اعتبارات منفی دانشگاه که البته دولت در این شرایط باید به صورت ویژه به دانشگاه شهید چمران در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها نگاه کند و به ویژه در مقایسه با دانشگاه‌های هم‌تراز اعتبارات پایه باید تقویت شود، باید صدها اتاق را تجهیز می‌کردیم که کار ساده‌ای نبود اما خوشبختانه توانستیم دانشگاه را بازگشایی کنیم و دانشجویان را در خوابگاه‌ها اسکان دهیم.

آخوندعلی با اشاره به آماده‌سازی دانشگاه برای مهرماه عنوان کرد: برای مهر ۱۴۰۱ بقیه بلوک‌های خوابگاهی تجهیز خواهند شد و تمام تلاش ما بر این است که ۲۰ درصد دانشجویانی که ترم گذشته نتوانستیم حضوری داشته باشیم را به صورت حضوری به دانشگاه بیاوریم.

وی تاکید کرد: امیدواریم وزارت علوم نیز کمک کند و مشکلات را در یکی دو ماه آینده حل کنیم. شبانه‌روز در حال تلاش برای آماده‌سازی دانشگاه هستیم و سعی می‌کنیم تا حد امکان تا اول مهر آزمایشگاه‌ها و سیستم‌های آموزشی را به روز کنیم و برای مهرماه سعی می‌کنیم با ظرفیت کامل دانشگاه را بازگشایی کنیم.

دانشگاه -شهید- چمران- اهواز -برای -بازگشایی -صددرصدی -آماده -می‌شود
پیام‌ها (0)
نوشتن پیام