جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ Friday 29 March 2024

کبد محل سم زدایی بدن است

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان این که سم زدایی از کبد یک اصطلاح کاملا اشتباه است که در فضای مجازی برای فروش یک سری محصولات وروش‌ها به کار می رود گفت: کبد خود محلی برای سم زدایی است وچیزی به نام سم زدایی ازکبد وجود ندارد.

دکتر مجید محمد شاهی جمعه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که تغذیه از جهات مختلف میتواند در سلامت کبد نقش داشته باشد بیان کرد: تقریبا هر ماده غذایی که می خوریم و درسیستم گوارشی ما هضم و جذب می‌شود از طریق رگی به نام ورید باب بعداز جذب شدن وارد کبد می شود.

وی ادامه داد: اولین تصفیه خانه همه مواد غذایی از طریق گردش خون کبد است و به جز یک سری چربی ها که از طریق مسیر لنفاوی جذب می شوند بقیه غذاهای مفید و غیرمفید و هرچیزی که خورده می شود مستقیما وارد کبد شده، لذا درآن جا کبد نقش سم زدایی را به عهده دارد و اجازه نمی دهد که هر چیزی وارد بدن شود و اگر وارد شد آن را سم زدایی می کند.

محمد شاهی با اشاره به ضرورت پرهیز از خوردن مواد غذایی که به کبد آسیب می رسانند گفت: به طور طبیعی هر ماده غذایی که وارد بدن شده بعد از یک مدت کبد و کل سیستم بدن سعی کرده آرام آن را از گردش خود حذف و از بدن خارج کنند،در غیر این صورت مقدار آن افزایش پیدا کرده و می تواند به بدن آسیب برساند.

وی گفت: همچنین تمام مواد مغذی و ویتامین‌ها نیز وقتی وارد بدن ما می شوند کبد شروع به تخریب و حذف کردن از بدن می کند تا در سطح معمول و نرمال باقی بماند که به آن نیمه عمر ماده غذایی می گویند.

وی افزود: با مصرف ویتامین یک مقدار آن جذب بدن شده و بقیه آن توسط کبد از بین می رود و با ارسال به گردش خون از طریق ادرار دفع می شود،پس لازم است که ویتامین ها را هرروز استفاده کنیم چون از این طریق ازبین می رود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به خوردن مواد غذایی آلوده که دارای آلودگی میکروبی و صنعتی هستند بیان کرد: مواد افزودنی درهر ماده غذایی به طور مستقیم وارد کبد شده و همچنین افزایش ترکیبات شیمیایی که در حین پخت غذا ایجاد می شود نیز به کبد آسیب می رساند .به طور مثال حرارت زیاد روغن وآکرولینی که ایجاد شده شامل این آسیب می شود.

وی ادامه داد: مصرف میوه به شکل طبیعی به شرطی که دارای آلاینده وآفت کش نبوده ویا فاقد مواد افزودنی باشد مشکلی را برای کبد ایجاد نمی کند.کبدمحل تجزیه داروها نیز هست لذا تا حد امکان از خوردن دارو اجتناب و از خود درمانی و مصرف مکمل های زیادی و بدون انداره پرهیز کنید.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان این که انرژی حاصل از غذا خوردن صرف کارهای روزمره و متابولیسم بدن ما می شود گفت: در صورت پرخوری مازاد این انرژی به صورت چربی دربدن ذخیره شده که در اصطلاح به آن تری‌گلیسرید می گویند.این چربی در پهلو، شکم، پشت و بازو بدن ذخیره شده و فقط مقداری کمی از این چربی در کبد ذخیره می شود. لذا اصطلاح کبد چرب عموما به خاطر خوردن بیش از اندازه و به طور کلی بیشتر از هشتاد درصد موارد به دلیل پرخوری و در نتیجه چاقی اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: راه حل ازبین بردن چربی‌های پهلو، شکم، بازو و ران ورزش کردن، رعایت رژیم‌های غذایی کم کالری و کاهش وزن است، همانطور که کبد چرب نیز با ورزش کردن و رژیم غذایی درمان می شود.

محمد شاهی با اشاره به تصوربرخی که فکرمی کنند باید چربی نخورند که دچار کبد چرب نشوند گفت: نام این بیماری،کبد چرب است و بیشتربه خوردن قندها ارتباط دارد لذا منظور از آن فقط خوردن قند،شکر، شیرینی و شکلات نیست و این قندها شامل نان ،برنج، ماکارونی و سیب زمینی نیز است که جزو کربوهیدرات ها محسوب می شوند .

وی افزود: برای درمان کبد چرب صددرصد باید کاهش وزن داشته باشیم و این کاهش وزن باید آرام و با احتیاط باشد لذا ورزش کردن در حدود سه یا چهار روز در هفته حداقل و به مدت نیم ساعت یا چهل و پنج دقیقه انجام شود که کبد چرب از بین برود.

محمد شاهی با بیان این که هر درجه از کبد چرب از نظر بالینی بعد از رژیم و ورزش به مدت سه ماه طول می کشد تا تغییر کندگفت:هیچ دارویی برای درمان کبد چرب وجود ندارد و این که فکر کنید یک داروی گیاهی و شیمیایی در بازار وجود دارد و سم زدایی از کبد می کند و کبد چرب را از بین می برد صحیح نیست .

وی افزود: تنها ترکیب دارو که به عنوان یک مکمل و نه درمان کنار رژیم و ورزش توصیه شده مکمل خارمریم یا سیلیمارین است که به شکل های تجاری مختلف در بازار وجود دارد و اگر این مکمل نیز خارج از دوز استفاده شود می تواند به کبد چرب آسیب زیادی برساند لذا تحت نظر پزشک برای هر فرد تجویزمی شود.

محمد شاهی ادامه داد: بسیاری از کبدهای چرب ناشی از مصرف دم نوش ‌ها است، دم نوش ها داروهای گیاهی هستند که اگربیش از اندازه مصرف شوند می توانند به کبد آسیب بزنند لذا خوردن بیش از اندازه دم نوش مختلف برای اهداف متفاوت ،کاهش و افزایش وزن، پوست و هر چیزی می تواند به قیمت آسیب زدن به کبد تمام شود .

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of