جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ Friday 19 April 2024

خرید توافقی شلتوک از کشاورزان خوزستان منتفی شد

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت: امسال تعاون روستایی استان برنامه‌ای برای خرید توافقی یا حمایتی شلتوک از شالی‌کاران خوزستانی ندارد.

جمشید بنی فری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال وضعیت بازار شلتوک به گونه‌ای است که تعاون روستایی نیازی نمی‌بیند برای خرید شلتوک توافقی یا حمایتی از شالی‌کاران خوزستانی وارد عمل شود.
وی نرخ خرید توافقی شلتوک در سال جاری را هرکیلوگرم ۶۷تا ۷۴هزار ریال بیان کرد و افزود: هم اکنون در بازار هرکیلوگرم شلتوک عنبربود بیشتر از قیمت توافقی یعنی بین ۸۸تا ۹۰ هزار ریال خرید و فروش می‌شود.
مدیرکل تعاون روستایی خوزستان افزود: در صورت کاهش قیمت شلتوک و ضرر و زیان احتمالی شالی‌کاران ، تعاون روستایی برای خرید توافقی وارد عمل می شود ولی به نظر می‌رسد با توجه به قیمت مناسب شلتوک ، تعاون روستایی برای خرید توافقی ورود نکند.
بنی فری افزود: در صورتی که در کارگروه ویژه‌ای که در جهادکشاورزی خوزستان تشکیل می‌شود برای خرید توافقی مصوب شود تعاون روستایی مبادرت به خرید توافقی شلتوک خواهد کرد.
پارسال در چنین روزهایی با مصوبه شورای کشاورزی استان و دستور استاندار خوزستان ، تعاون روستایی موظف شد برای جلوگیری از ضررو زیان شالی کاران ، شلتوک را به صورت توافقی یا حمایتی خریداری کند که در این راستا ۸۶هزار تن شلتوک از کشاورزان شالی کار خوزستانی خریداری شد.

علاوه بر آن مجوز صادرات شلتوک خوزستان به عراق از مرز چذابه صادر شد و حدود ۲۰۰تن شلتوک تولیدی خوزستان به بازار عراق راه پیدا کرد.
سال زراعی گذشته خوزستان برای نخستین بار به برکت بارش های بسیار خوب و پرشدن مخازن سدهای بزرگ استان به رکورد تولید ۹۰۰هزار تن شلتوک و استحصال ۵۵۰هزار تن برنج به ارزش ۵۰هزار میلیارد ریال دست یافت که در تاریخ کشاورزی خوزستان بی‌سابقه بود.
به گزارش ایرنا عملیات برداشت شلتوک از سطح ۱۷۹هزار هکتاراز شالیزارهای خوزستان از اوایل آبان ماه شروع شده و تا یک ماه ادامه خواهد داشت.
پیش‌بینی شده امسال ۷۸۷هزار تن شلتوک از شالیزارهای شوشتر ، دزفول، شوش ، دشت آزادگان ، باغملک ، شادگان ، خرمشهر رامهرمز وهویزه برداشت که از این میزان ۴۵۰هزار تن برنج از گونه‌های محلی عنبربو ، نجفی و چمپا استحصال

می شود.
هیات دولت امسال برای نخستین بار کشت برنج در خوزستان را به همراه استان های شمالی کشور مجاز اعلام کرد و این مجوز قانونی هزینه‌های تامین آب و بیمه محصول را برای کشاورزان خوزستانی کاهش داد.
استان خوزستان سالانه ۱۷.۲میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، دامی و شیلاتی به ارزش بیش از ۲۹۰هزار میلیارد ریال تولید می‌کند.
خوزستان در مجموع حدود ۱۵درصد محصولات کشاورزی کشوررا تامین می‌کند. گندم ، برنج ، نیشکر ، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای ، چغندرقند ، صیفی ها و سبزی،خرما و انواع مرکبات از مهمترین تولیدات کشاورزی و باغی خوزستان به شمار می‌رود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of