شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ Saturday 20 April 2024

با شروع به كار قرارگاه خاتم الانبيا ؛

مشکل فاضلاب اهواز تا ۲ سال دیگر حل می شود

محمدرضا ایزدی : اگر پیمانکاران قدر و باسابقه به کار گرفته می شدند و مدیران به درستی مدیریت می کردند ۱۰ سال قبل شاهد حل معضل آب و فاضلاب در اهواز بودیم.

ایزدی گفت : با قراردادی که بین آبفا و قرارگاه خاتم الانبیا صورت گرفته است مشکلات شبکه فاضلاب اهواز طی ۲ سال مرتفع خواهد شد.
رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز در گفت وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان درباره وضعیت شبکه آب و فاضلاب اهواز اظهار داشت: طول عمر شبکه آب و فاضلاب اهواز در برخی از مناطق به ۵۰ سال می رسد و این موضوع موجب شده که ریزش و رسوب گذاری های زیادی در این شبکه داشته باشیم و دیگر این شبکه جوابگوی شرایط فعلی اهواز نیست.
محمدرضا ایزدی ادامه داد: حدود ۴۰ الی ۵۰ سال قبل اکثر منازل در اهواز ویلایی بودند که در هر منزل ۴ الی ۶ نفر زندگی می کردند اما اکنون ویلایی ها عمدتا به آپارتمان تبدیل شده و در هر واحدی ۳ الی ۴ نفر، همچنین در هر مجتمع حدود ۴۰ نفر زندگی می کنند. بنابراین شبکه موجود جوابگوی جمعیت فعلی اهواز نیست.
وی با بیان اینکه فرسودگی شبکه، مشکلاتی را به مردم تحمیل کرده، اظهار داشت: طی سالیان اخیر فشارهای زیادی به مردم وارد شد و این موضوع موجب شد مسئولان، نمایندگان شورای شهر و مجلس و به ویژه نماینده ولی فقیه در استان خوزستان برای حل این معضل به خوبی ورود کنند، به طوری که امام جمعه اهواز این مشکل را حضوری به سمع و نظر رهبر معظم انقلاب برسانند.
وی با اشاره به دیدار نماینده ولی فقیه در خوزستان با مقام معظم رهبری نیز گفت: رهبری ۱۰۰ میلیون یورو را برای اصلاح شبکه آب و فاضلاب اهواز تعیین کردند که مقرر شد دولت این مبلغ را در دو سال و هر سال ۵۰ میلیون یورو در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ تخصیص دهد. اکنون از ۵۰ میلیون یورویی که برای سال ۹۹ در نظر گرفته بودند، بخشی از آن به سازمان آب و فاضلاب اهواز ابلاغ شده است.
عضو شورای شهر اهواز افزود: با ابلاغ ۵۰ میلیون یورویی سال ۹۹، تفاهم نامه ای بین شرکت آب و فاضلاب و قرارگاه خاتم سازندگی الانبیا بسته شد که به موجب این قرارداد چند روز قبل قرارگاه کلنگ اجرایی ترمیم و تعویض شبکه فاضلاب اهواز با حضور فرمانده قرارگاه خاتم و نماینده ولی فقیه در قرارگاه به زمین زده شد.
ایزدی ادامه داد: در این تفاهم نامه، مدت زمان اجرایی اصلاح شبکه فاضلاب اهواز ۲ سال تعیین شده و امیدواریم پس از این مدت تعیین شده، مشکلات شبکه فاضلاب اهواز حل شود.
عضو شورای شهر اهواز در خصوص اینکه چرا مشکل آب و فاضلاب اهواز تاکنون مرتفع نشده است عنوان کرد : وامی که در گذشته از بانک جهانی اخذ شد، متاسفانه مدیریت غلط برخی مسئولان موجب ابتر ماندن این پروژه شد و همچنین اگر پیمانکاران قدر و باسابقه به کار گرفته می شدند و مدیران به درستی مدیریت می کردند این اتفاق ناگوار رخ نمی داد و ما ۱۰ سال قبل شاهد حل مشکل و معضل آب و فاضلاب در اهواز بودیم.
وی در پاسخ به این سوال که چه ضمانتی وجود دارد که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مشکل فاضلاب اهواز را طبق قرارداد به اتمام برساند خاطر نشان کرد : قرارگاه خاتم حداقل طی ۳۰ سال گذشته در کل کشور پروژه های بزرگ و سنگینی اعم از ساخت سد، بزرگراه، مترو، تونل و پروژه های عمرانی که بعضا تکنولوژی آن فقط در اختیار برخی کشورهای بزرگ بود را به اتمام رسانده و عملکرد این نهاد طی ۳ دهه گذشته نشان داده است که از عهده کارهای بزرگ بر می آید. البته به دلیل اعتبار و موفقیت هایی که در پروژه های بزرگ کسب کرده، حاضر نیست به خاطر پروژه ای کوچک سوابق درخشان خود را زیر سوال ببرد؛ بنابراین پروژه اهواز طبق قرارداد طی ۲ سال عملی خواهد شد. در گذشته ۳ مناقصه از سوی شرکت آب و فاضلاب برای حل این مشکل انجام شد که به دلایل مختلف از جمله بزرگی پروژه، به نتیجه نرسید تا اینکه قرارگاه ورود کرد.
رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز درباره اجرای طرح جامع اصلاح شبکه فاضلاب اهواز و کارون گفت: این طرح شامل ۹۰ کیلومتر از کلوکترهای شرق و غرب اهواز و همچنین ۱۵ تا ۲۰ ایستگاه پمپاژ جهت انتقال آب است.
ایزدی در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت آبگرفتگی مناطق شهر اهواز پس از بارندگی تا اتمام پروژه ادامه خواهد داشت یا خیر عنوان کرد : طبق قانون، آب های سطحی در حوزه وظایف شهرداری و دفع فاضلاب در حوزه وظایف شرکت آب و فاضلاب است اما از قدیم این دو وظیفه در اهواز تفکیکی نبوده به این معنا که دفع فاضلاب و آب های سطحی در یک مقوله و از سوی آبفا انجام می شد. در بخشی از اهواز امکان دفع آب های سطحی را نداریم مگر اینکه وارد فاضلاب و از سوی شبکه آبفا دفع شود و همچنین در بخشی از اهواز شبکه فاضلاب نداریم و فاضلاب از طریق کانال های دفع آب های سطحی که توسط شهرداری تعبیه شده انجام می شود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of