سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ Tuesday 23 April 2024

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران شعبه خوزستان:

افزایش نرخ پایه خرید خرما از کشاورز، منطقی نیست

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران شعبه خوزستان با اشاره به افزایش قیمت خرید خرما از کشاورزان گفت: با توجه به شرایط حاکم بر تجارت خارجی کشور و همچنین افزایش کمی محصول و کاهش تقاضای خارجی که بسیار محسوس و نگران‌کننده است، افزایش نرخ پایه خرید خرما از کشاورز با توجه به هزینه‌های سربار، منطقی و عملی نیست.

یعقوب خضری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با برگزاری جلساتی با مدیران جهاد کشاورزی استان خوزستان، نرخ پایه خرید توافقی محصول خرمای امسال از کشاورزان به ازای هر کیلوگرم ۷ هزار و ۳۰۰ تومان در نظر گرفته شد که حدود ۵۳ درصد نسبت به قیمت سال گذشته افزایش دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه هزینه جمع‌آوری خرما نیز حداقل ۵۰۰ تومان تعیین شده، قیمت خرید خرما جمعا ۷ هزار و ۸۰۰ تومان شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران شعبه خوزستان تصریح کرد: در ضمن بابت هزینه ظرف برای جمع‌آوری نیز برای هر کیلوگرم، ۳۵۰ تومان از جانب مراکز خرید هزینه می‌شود و بابت حمل و نقل، تخلیه، کارگری و هزینه توزین نیز مبلغ ۲۰۰ تومان هزینه می‌شود.

خضری بیان کرد: با توجه به نرخ پایه خرید و سایر هزینه‌ها، مجموع قیمت تمام‌شده درب انبار برای مراکز خرید بیش از ۸ هزار و ۳۵۰‌ تومان می‌شود و اعضا و مباشرین خرید نیز در دستورالعمل این اتحادیه، هیچگونه افتی از خرمای کشاورزان کسر نمی‌کنند.

وی افزود: با توجه به شرایط حاکم بر تجارت خارجی کشور و همچنین افزایش کمی محصول و کاهش تقاضای خارجی که بسیار محسوس و نگران‌کننده است، افزایش نرخ پایه خرید خرما از کشاورز با توجه به هزینه‌های سربار، منطقی و عملی نیست.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران شعبه خوزستان گفت: از مدیران جهاد کشاورزی خوزستان درخواست داریم در این تصمیم که افزایش قیمت‌ها را به دنبال داشته است، تجدید نظر کنند تا زمینه کاهش تقاضا از جانب مراکز خرید ایجاد نشود زیرا در غیر این صورت عواقب آن برای بخش دولتی بسیار سنگین‌تر و دشوارتر خواهد بود.

خضری بیان کرد: در حال حاضر عملا عرضه خرما از جانب کشاورزان کاهش یافته و نگهداری خرما در نخیلات و بدون در نظر گرفتن شرایط نگهداری، محصول را از کیفیت صادراتی خارج کرده است که این مساله نیز عواقب خوشایندی برای صنعت خرمای خوزستان ندارد.

وی افزود: از سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درخواست داریم شرایطی فراهم کند که زمینه برهم خوردن چرخه عرضه و تقاضای موجود میان کشاورز و مراکز خرید ایجاد نشود و شرایط به شکلی باشد که هم کشاورز و هم مراکز خرید و صادرکنندگان خرما از آن منتفع شوند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of