جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ Friday 29 March 2024

برای اولین بار در شرکت فولاد خوزستان؛

ترانس اصلی برق با استفاده از ریل راه آهن جابجا شد

خارج نمودن ترانس معیوب، جابجایی و نصب ترانس جدید، حاصل کار گروهی و هم زمان سه واحد توزیع و تعمیرات برق، ماشین آلات وحمل و نقل ریلی فولاد خوزستان بود.

به گزارش خبرنگار روابط‌عمومی، مهران نشیبی مدیر واحد توزیع و تعمیرات برق با بیان این مطلب افزود: به دنبال معیوب شدن یکی از ترانس‌های اصلی برق و محدودیت‌های تولید، جلسه‌ای اضطراری با حضور معاون بهره‌برداری و مدیران زیرمجموعه برگزار و تصمیم گرفته شد، در کمترین زمان ممکن حالت عادی برقرار شود.

نشیبی با اشاره به بسیج نیروهای قسمت‌های مختلف این واحد افزود: با توجه به محدودیت‌های تولید، نیروهای قسمت‌های مختلف واحد از جمله برنامه‌ریزی، تعمیرات برق، کابل و روشنایی، آزمایشگاه برق، دیسپاچری برق و ایستگاه اصلی برق به صورت شبانه‌روزی بکارگیری شدند. حاصل این کار گروهی ۱۲۰ ساعته، در مدار آمدن ترانس جایگزین بود. فعالیتی که اگر بنا بود، در حالت عادی دنبال شود، شاید بیش از۲۴۰ ساعت زمان می‌برد.

وی در ادامه گفت: از تلاش‌های شرکت توانیر، مجری فعالیت ترانس صمیمانه تشکر می‌کنم. از نکات بارز جایگزینی ترانس، همکاری نزدیک واحدهای ماشین آلات و حمل و نقل ریلی بود. جایی که با ابتکار کارکنان این دو واحد زمان تعویض ترانس ۴۸ ساعت کمتر به طول انجامید. از طرفی طوری برنامه‌ریزی شد که گروه‌های مختلف به طور هم‌زمان فعالیت کنند. با این کار عملاً زمان خارج نمودن ترانس معیوب و ترانس جایگزین به نصف کاهش پیدا کرد.

مرتضی پورعبدی مدیر واحد حمل و نقل ریلی در توضیح این فعالیت گفت: قرار بود ترانس به وسیله‌ی جرثقیل ۲۰۵ تن (امریکن) جابجا شود، که جرثقیل در حین انتقال به ایستگاه دچار مشکل شد. اگر می‌خواستیم تا زمان تعمیر جرثقیل صبر کنیم، چند روزی فرآیند جابجایی ترانس متوقف می‌شد و در نهایت محدودیت تولید زمان بیشتری به طول می‎‌انجامید. با ابتکاری که از سوی کارکنان این واحد صورت گرفت، با استفاده از چهار ریل آهن ۱۲ متری و تعدادی تراورس(چوب بین ریل) در مدت زمان ۹ ساعت، ترانس را به میزان ۲۰۰ متر جابجا کردیم.

پورعبدی در تشریح این جابجایی اظهار داشت: در مدت جابجایی دو گروه چهار نفره، به صورت مداوم در محل حضور داشتند، پس از فاصله دادن ترانس که وزنی معادل ۱۲۰ تن دارد، با بکارگیری دو دستگاه لودر و دامتراک که تامین آن بر عهده واحد ماشین آلات بود، ترانس با رعایت کامل مسائل ایمنی به محل نصب منتقل شد. جابجایی ترانس در حالی انجام شد که وجود روغن درون ترانس، باعث ایجاد حالت سیالی شده و کوچک‌ترین بی‌احتیاطی منجر به آسیب رساندن به ترانس می‌شد.

گفتنی است، ایستگاه اصلی برق فولاد خوزستان، با دوازده ترانس قدرت، یکی از بزرگ‌ترین پست‌های برق کشور در سطح ولتاژه ۲۳۰ کیلو ولت بوده، که با دیماند ۶۵۰ مگا وات وظیفه تامین برق مجتمع را بر عهده دارد.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of