جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ Friday 29 March 2024

وزیر نیرو :

مدیریت فرافکنانه منجر به تکرار دوباره خسارت بلایای طبیعی می شود

وزیر نیرو گفت: در صورتی که مدیریت فرافکنانه در کشور درمان نشود، تکرار خسارت های ناشی از بلایای طبیعی به وجود می آید.

به گزارش ایرنا رضا اردکانیان عصر سه شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خوزستان که در محل سالن شهیدرجایی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهارداشت: سیلاب اخیر خوزستان، آخرین سیلاب نخواهد بود و برای اینکه از تکرار خسارت های این پدیده جلوگیری شود لازم است تا مدیریت فرافکنانه موجود را درمان کنیم.

وی از مدیریت سیلاب در استان خوزستان به عنوان یک الگوی قابل ارائه در سطح دنیا نام برد و گفت: با این وجود، در صورتی که آسیب های مدیریتی در بدنه اجرایی کشور درمان نشود با بروز حوادث طبیعی، خسارت های ناشی از آن تکرار می شوند و همچنان نمی توان مقصری برای آن پیدا کرد.

وزیر نیرو همچنین به موضوع سیلاب استان اشاره کرد و گفت: اگر بپذیریم که کشور در آستانه تغییر اقلیم است و بحث‌های کارشناسانه به سمتی برود که با احتمال بالای وارد شدن در این حوزه یک امر پذیرفته شده برای همه کشور و بخصوص استان خوزستان باشد دیگر نمی‌توان سیلاب را به عنوان یک حادثه غیر مترقبه دانست.

وی ادامه داد: این پدیده در خیلی از جاهای دنیا وجود دارد و باید آمادگی‌ها را برای کاهش خسارت و افزایش منافع سیلاب بالا برد.

اردکانیان به جلسه ۱۳ فروردین با مقام معظم رهبری با موضوع بررسی سیلاب در فصل بهار اشاره‌کرد و گفت: از تاکیدهای خاص ایشان به وزارت نیرو و دستگاه های مسئول بالا بردن آمادگی‌ها به منظور ایجاد منفعت این پدیده برای کشور بود.

بررسی دربرگیری ۲۰ ساله پدیده سیلاب در سطح دنیا

وزیر نیرو تصریح کرد: آمار ۲۰ ساله مراجع جهانی حاکی از این است که ۴۳ درصد از حوادثی که شامل بلایای طبیعی می شوند را پدیده سیلاب تشکیل می‌دهد و بعد از آن پدیده طوفان است که ۲۸ درصد کل حوادث را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه مردم تحت تاثیر سیلاب جمعیت بسیار بالایی را شامل می شود گفت: ۵۶ درصد از آسیب دیدگان حوادث طبیعی طی ۲۰ سال گذشته مربوط به این پدیده، جمعیتی بالغ بر ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر را نشان می‌دهد.

اردکانیان همچنین یادآورشد: بالاترین سهم خسارت‌های اقتصادی ناشی از این حوادث مربوط به سیلاب است که مبلغ ۶۶۲ میلیارد دلار را برای کشورهای دنیا درپی داشته است.

مدیریت منابع آب باید یک مدیریت بین بخشی باشد

وزیر نیرو در بخش دیگری از این نشست از مدیریت منابع آب به عنوان یک مدیریت بین بخشی یادکرد و گفت: در دوران سیلاب شاهد یک مدیریت جدی و بخشی در استان خوزستان بودیم که ما را وادار کرد تا واگن های مدیریت را بر روی ریل اصلی قرار دهیم.

اردکانیان با بیان اینکه در طول این سالها جنگ و تحریم های اقتصادی جمهوری اسلامی را از پا درنیاورد، افزود: با این وجود اگر ۲ مرض بخشی نگری و تمرکزگرایی در کشور درمان نشود از پا درخواهیم آمد.

وی ادامه داد: باید به سمت درمان توأمان این ۲ مرض برویم و از جمله بحث‌های جدی و مهم کشور توسعه، مدیریت سیلاب، خشکسالی و حکمرانی در محدوده‌های تقسیمات کشور است.

وزیر نیرو با اشاره به واژه روزمرگی، گفت: در این مقطع باید واژه جدیدی تحت عنوان “دوره‌مرگی” ابداع کرد که به عنوان مثال وزیر نیرو تنها به فکر دوره کاری خود فکر می‌کند.

اردکانیان همچنین در بخش دیگری از این نشست در خصوص عملکرد وزارت نیرو در استان خوزستان، بیان داشت: با وجود مشکلات و محدودیت منابع در حدود ۷۸ ماه که از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد بیش از ۲۳۰هزار میلیارد ریال طرح در این استان اجرا شده است.

وی ادامه داد: این درحالی است که وزارت نیرو حدود ۳۰۰ طرح دیگر برای استان خوزستان در دست اجرا دارد و ارزش آنها ۵۱۰ هزار میلیارد ریال است که بخشی از این سرمایه گذاری هزینه شده و مابقی آن نیز تامین می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی به همراه وزیر نیرو برای بهرهبرداری از چند پروژه آب و برق در اهواز و شادگان و نیز ۴۷۱ کلاس درس، صبح امروز به استان خوزستان سفر کردند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of