پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ Thursday 28 March 2024

بهره برداری از نخستین تصفیه خانه فاضلاب محلی تا یکماه آینده

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز از ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب محلی در شهر اهواز خبر داد.

علیرضا عالیپور اظهار کرد: نخستین تصفیه‌خانه فاضلاب محلی (Local) در مقیاس شهری تا یک ماه آینده، در مجموعه میدان بارفروشان اهواز افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به آغاز اجرای این پروژه از ۶ ماه پیش، افزود: این تصفیه‌خانه با اعتبار ۴۵۰ میلیون تومان و با ظرفیت تصفیه روزانه ۱۵۰ مترمکعب فاضلاب به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز عنوان کرد: روش‌های مختلفی برای فعالیت این تصفیه‌خانه‌ها وجود دارد و روش این تصفیه‌خانه‌ بر اساس لجن فعال است که روش بیولوژیکی محسوب می‌شود و توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان عضو پارک علم و فناوری خوزستان ساخته شده است.

عالیپور گفت: این تصفیه‌خانه در غرب اهواز و در مسیر منطقه پدافند واقع شده است. با افتتاح این پروژه، آبیاری فضای سبز این مسیر با آب استحصالی از خروجی این تصفیه‌خانه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اثرات زیست محیطی پروژه‌های مشابه، بیان کرد: جلوگیری از رها شدن فاضلاب در محیط شهری و جلوگیری ورود به آب‌های زیرزمینی یا رودخانه، بهره‌برداری از فاضلاب جهت تولید آب خام برای مصارف فضای سبز و توسعه فضای سبز شهری و همچنین تولید کود برخی از مزایای تصفیه‌خانه‌ های محلی است. همچنین احداث چنین تصفیه‌خانه‌هایی می‌تواند فاضلاب تولیدی برخی مناطق اهواز مانند عین ۲، کوی سیاحی و کیانشهر که شبکه فاضلاب‌شان دچار مشکل است را مدیریت کند.

عالیپور افزود: میزان تولید روزانه فاضلاب در اهواز بیش از ۲۰۰ هزار مترمکعب است که با توجه به این میزان تولید روزانه فاضلاب، بالغ بر ۲۰۰ تصفیه‌خانه فاضلاب محلی با ظرفیت تصفیه یک هزار مترمکعب فاضلاب در روز در اهواز مورد نیاز است.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: احداث تصفیه‌خانه‌های محلی (Local) در چند سال اخیر رایج شده و از نظر زیست محیطی فواید زیادی دارند. هر چند این تصفیه‌خانه‌ها نسبتا هزینه بالایی دارند اما با توجه به فواید زیست محیطی، مقرون به صرفه هستند بنابراین در این راستا ایجاد دو تصفیه‌خانه محلی دیگر با ظرفیت تصفیه روزانه یک هزار مترمعکب را در برنامه داریم تا از آب خام تولیدی، در آبیاری کمربند سبز اهواز استفاده شود که مراحل انعقاد موافقت‌نامه این پروژه‌ها در شرف انجام است.

وی بیان کرد: پروژه‌های زیست محیطی دیگری مانند احداث دو نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۲۰ کیلووات در ساعت با همکاری شرکت توزیع نیروی برق اهواز در دست است که مرحله مطالعات و انعقاد قرارداد این پروژه آغاز شده است.

عالیپور افزود: همچنین در حال تنظیم لایحه‌ای هستیم تا احداث و نصب نیروگاه‌های خورشیدی و تصفیه آب خاکستری (آب ناشی از انواع شستشو) و بازچرخانی آن در ساختمان جزو الزامات ساخت ساختمان‌های مسکونی بلندمرتبه باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: با توجه به قوانین جاری کشور مبنی بر الزام خرید برق حاصل از نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر مانند نور خورشید، احداث این نیروگاه‌ها برای مالکین ساختمان‌ها نه‌تنها بازگشت سرمایه را دارد، بلکه می‌تواند به منبع درآمدی تبدیل شود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of