پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ Thursday 28 March 2024

معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز:

خوزستان از جذب دانشجویان مستعد ناتوان مانده است

معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: استان خوزستان از جذب دانشجویان مستعد، ناتوان مانده و از این حیث، لطمه دیده‌ است.

به گزارش ایسنا، علی حقیقی در جلسه قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با معاونان پژوهشی دانشگاه‌های استان خوزستان و دستگاه‌های اجرایی با محوریت “نحوه حمایت بنیاد ملی نخبگان از هسته های دانشجویی مساله محور” که شامگاه گذشته (نهم مهرماه) در سالن ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهارکرد: طرح بنیاد ملی نخبگان قطعا طرح موفقی خواهد بود. در استان خوزستان به واسطه شیوه معیوب پذیرش دانشجو به صورت کنکوری‌، لاجرم دانشگاه نه بر اساس شاخص‌های جدی و علنی، بلکه صرفا به دلیل امکانات و شرایط آب‌ و هوایی، نیروهای انسانی را توزیع می کند.

وی افزود: استان خوزستان از جذب دانشجویان مستعد، ناتوان مانده ‌است و لطمه دیده‌ایم. نه تنها در جذب دانشجویان نخبه ناتوان مانده‌ایم، بلکه در حفظ دانشجویان مستعد و بومی استان خوزستان نیز با مشکل مواجه هستیم.

معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: در دانشگاه شهید چمران و کل دانشگاه‌های منطقه ۱۰ کشور، طرحی که توسط بنیاد ملی نخبگان ارائه شد، انجام خواهد شد.

سیستم آموزشی کشور مشکلات اساسی دارد

همچنین محمد بدوی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این جلسه اظهار کرد: وقتی صحبت از دانشگاه علوم پزشکی می‌شود تصور بر این است که همه پزشک هستند و تنها کار دانشگاه، درمان است. سیستم آموزشی ما مشکلات اساسی و ضعف‌های زیادی دارد که ما را به ارائه طرح‌های جدید وادار کرده‌ است‌.

وی افزود: متاسفانه سیستم آموزشی کشور به شدت رقابتی است و از دوره ابتدایی دانش‌ آموز را وادار به رقابت می‌کند. سیستم آموزشی ما معیوب است و خانواده‌ها حتی پیش از آغاز دوران دبستان، فرزندان خود را به کلاس‌های آموزشی می‌برند و پس از آن کلاس‌های کنکور و تست‌زنی آغاز می‌شود.

بدوی ادامه داد: سازمان استعدادهای درخشان نابودگر استعداد دانش آموزان است. مدارس استعداد درخشان غرور کاذبی را به دانش آموز می‌دهند و فشارهای زیادی وارد می‌کنند و هیچ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: سال گذشته وزیر بهداشت در استان خوزستان بود و معاون آموزشی وزارت اعلام کرده بود که در کنکور تجربی ۳۰ هزار نفر معدل بالای ۱۹ دارند و شب و روز، داوطلبان به فکر قبول شدن در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هستند که دلیل آن فقط مساله اشتغال است.

وی افزود: امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی اهواز با حدود ۶۷۰ عضو هیات علمی و چندین مرکز تحقیقاتی در دانشکده‌ها و مرکز رشد بتواند در اجرای طرح بنیاد نخبگان ورود و از فرصت‌ها به نحو مطلوب استفاده کند و در حل مشکلات جامعه سهیم باشد.

لزوم تمرکز بر افزایش خودباوری در دانشجویان

به گزارش ایسنا، در ادامه سید علیرضا علوی، رییس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان با بیان اینکه مشکل اصلی در کشور موضوع خودباوری است، تصریح کرد: امیدوارم روی مساله افزایش خودباوری در دانشجویان تمرکز شود. در یک پروژه ده ساله تعدادی از جوانان از منطقه‌ای که در اهواز به عنوان تهدید امنیتی شناخته می‌شود، مته‌هایی ساختند که رکورد مته‌های نمونه مشابه خارجی را شکست. در حال حاضر ساخت ۸۷۰ مته در جهاد دانشگاهی خوزستان آغاز شده ‌است. تقاضای ما این است روی موضوع خودباوری در دانشجویان تمرکز بیشتری شود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of