پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ Thursday 25 April 2024

در آینده‌ای نزدیک ؛

۴ دانشکده به دانشگاه شهید چمران اهواز افزوده می شود

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در آینده‌ای نزدیک چهار دانشکده جدید که مجوزهای تأسیس و راه‌اندازی آن از مراجع قانونی اخذ شده است به مجموعه دانشکده‌های این دانشگاه افزوده می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین خواجه پیش از ظهر امروز دوشنبه در آئین آغاز سال تحصیلی جدید و استقبال از دانشجویان نو ورود دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: بدون هیچ تردیدی، دانشگاه شهید چمران اهواز یا جندی‌شاپور سابق با توجه به قدمت و شهرت بین‌المللی و با تکیه‌ بر پیشینه علمی و پژوهشی استادان و محققان برجسته و شناخته‌شده در سطح ملی و بین‌المللی و موقعیت خاص جغرافیایی و زیرساخت‌های فراهم آمده بر اساس استانداردهای ملی و بلکه جهانی، بزرگ‌ترین دانشگاه جامع در منطقه جنوب غرب کشور و از مهم‌ترین میراث و سرمایه‌های ملی و منطقه‌ای کشورمان به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز با ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مناسبت علمی برجسته، باید محور و کانون توسعه همه‌جانبه خوزستان و منطقه قرار گیرد و افزون بر آن، همه ما تلاش کنیم در چارچوب برنامه‌های بلندمدت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به‌منظور توسعه روابط و مناسبات علمی و پژوهشی، این دانشگاه را به قطب تعاملات علمی با دنیا و به‌ویژه کشورهای مسلمان همسایه بدل کنیم.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: برای تحقق مشارکت فعال دانشگاه در رشد و پیشرفت جامعه از یک‌سو توجه به مسئولیت اجتماعی این نهاد از جانب دانشگاهیان و ارتباط تأثیرگذار با ساختارهای متنوع جامعه و از سوی دیگر پذیرش نقش و جایگاه دانشگاه در تصمیم سازی های خردورزانه برای اصلاح روندها از جانب برنامه ریزان می‌تواند چاره‌ساز و گره‌گشا باشد.

خواجه ادامه داد: باید برای حل مشکل مردم و جامعه ارتباط با صنعت و سازمان‌ها را به‌عنوان یک اولویت جدید موردتوجه قرار دهیم تا علاوه بر حل مشکل جامعه دانشگاه هم از این ارتباط منتفع شود. همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی را در جهت انتخاب موضوعات کاربردی و تقاضامحور موردحمایت و هدایت قرار دهیم.

وی اضافه کرد: توسعه و گسترش ارتباطات بین‌المللی و پذیرش دانشجوی خارجی، انجام پژوهش‌های مشترک با محققان خارجی به‌ویژه کشورهای همسایه باید جزو برنامه‌های اصلی قرار گیرد. باید فرصت را مغتنم شمرده و تهدیدها را شناسایی کنیم؛ سازمانی می‌تواند موفق عمل کند که فرصت‌ها و تهدیدهای محیطی را پیش‌بینی کند یا برای مواجهه به هنگام با آن‌ها آمادگی کافی داشته باشد و این مهم جز با برنامه‌ریزی برای استفاده از فرصت‌ها و کاهش تهدیدها امکان‌پذیر نیست.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز تأکید کرد: باید برنامه محور باشیم و برنامه پنج‌ساله دانشگاه را جدی بگیریم؛ بخش عمده‌ای از برنامه‌های دانشگاه از دل برنامه‌های دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه بیرون می‌آید. این برنامه‌ها باید با دقت و آینده‌نگری با رصد تحولات علمی صورت گیرد.

خواجه اظهار کرد: در بخش آموزش نیز گریزی جز به‌روز آمد کردن دروس و رشته‌ها به‌ویژه در حوزه علوم انسانی، افزایش مهارت، تقویت آموزش‌های عملی، کارگاهی و افزایش مهارت‌های دانشجویان به‌منظور کاربردی کردن علوم و ارتقاء سطح اشتغال پذیری نداریم.

وی، تصریح کرد: تنوع‌بخشی به شیوه‌های آموزشی یکی از سیاست‌های دانشگاه‌ها است که باید در این مسیر حرکت کنیم و شایستگان در جذب هیئت‌علمی و دانش‌آموختگان موردتوجه جدی قرار گیرد.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز خواستار توجه جدی به تعامل با بخش خارجی دانشگاه شد و گفت: همچنین پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پروژه‌های تحقیقاتی را به سمت حل مسائل و مشکلات جامعه هدایت کنیم؛ حمایت از پایان‌نامه‌های غیرکاربردی را محدود کرده و از پایان‌نامه و رساله‌های کاربردی و تقاضامحور بیشتر حمایت کنیم.

خواجه در ادامه افزود: در حوزه پژوهشی نیز تدوین نقشه جامع پژوهشی در راستای برنامه راهبردی دانشگاه باید به جد پیگیری شود و اعضا هیئت‌علمی تدوین برنامه جامع پژوهشی خود را در چارچوب برنامه‌های راهبردی پژوهشی دانشگاه، جدی تلقی نمایند.

وی بیان کرد: تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی باید به‌عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود؛ همچنین جلب حمایت‌های مادی بخش‌های خارج از دانشگاه برای توسعه هدفمند پژوهشی‌های اعضای هیئت‌علمی و پایان‌نامه‌های دانشجویان به جد پیگیری شود.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، تصریح کرد: در بخش توسعه فضاهای آموزشی، پژوهشی اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است و به‌زودی فضاهای آموزشی و پژوهشی جدیدی به فضاهای موجود افزوده می‌شود. بالغ‌بر ۸۰ هزار مترمربع فضای آموزشی و پژوهشی طی چهار سال گذشته یا به بهره‌برداری رسیده و یا در شرف بهره‌برداری است و یا در دست احداث می‌باشد.

خواجه، گفت: همچنین در آینده‌ای نزدیک چهار دانشکده جدید که مجوزهای تأسیس و راه‌اندازی آن از مراجع قانونی اخذ گردیده است شامل دانشکده حقوق و علوم سیاسی، عمران و معماری، نفت، گاز و پتروشیمی و باستان‌شناسی شوشتر به مجموعه دانشکده‌های این دانشگاه افزوده می‌شود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of