جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ Friday 29 March 2024

حادثه تروریستی ۳۱ شهریور ماه اهواز و تیری که به سنگ خورد

۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۷ طبق روال سالهای بعد از انقلاب همه چیز برای یک رژه باشکوه آماده شده بود و یگانهای رزمی در بولوار قدس اهواز در جاهای خود قرار گرفته تا به انجام رژه بپردازند.

مسئولان سیاسی و لشکری از جمله نماینده ولی فقیه در خوزستان، استاندار و فرماندهان نظامی و انتظامی در جایگاه مستقر شده که به نا گاه صدای شلیک گلوله فضای رژه را تحت تاثیر قرار داد. هنوز مردم و افراد حاضر در محل رژه فکر می کردند این صداها بخشی از رژه نیروهای مسلح است ولی بلافاصله مشخص شد که تروریستها به رژه نیروهای مسلح حمله کرده اند. یگان سربازان اولیه رژه خود را انجام و در پشت جایگاه مشغول استراحت بودند که آماج تیرهای تروریستها قرار گرفتند و در این حادثه خونین ۲۴ نفر از جمله یک کودک به شهادت رسیدند و تعدادی نیز مجروح شدند.

با ورود نیروهای نظامی و انتظامی به میدان معرکه چهار تروریست حاضر در این عملیات کشته شدند و غائله به پایان رسید.چند ساعتی از این حادثه نگذشته بود که گروهک تکفیری و تجزیه طلب “الاحواز” در تلویزیون معاند ایران اینتر نشنال مسئولیت این ترور را بر عهده گرفتند هر چند به دلیل فشارهای کشورهای اروپائی محل اقامت آنها بعد از چند ساعت تلاش کردند تا حرف خود را پس بگیرند ولی شواهد نشان داد که این گروه عامل اصلی ترور بوده و تیمی پنج نفره بوده اند که همه آنها توسط نیروهای امنیتی و نظامی کشته شدند.

“گروه تکفیری الحوازیه”

گروه تروریستی الاحوازیه در سال های اخیر برنامه ریزی های متعددی برای نا امن کردن اهواز را در دستور کار قرار داده و در جریان اعتراضات مردمی نیز نقش مهمی در به خشونت کشیدن این اعتراضات داشته است و این گروه تروریستی از طریق بی ثبات کردن منطقه، به دنبال زمینه سازی برای جدایی خوزستان از ایران بوده است .
گفته می شود ریشه اصلی گروه های تجزیه طلب خوزستان به حزب «تضامن الدیمقراطی الاهواز» برمی گردد که نسخه‌ای انگلیسی برای برخی افراد تروریست موسوم به «خلق عرب مقیم اروپا» محسوب می شود.
جنبش الاحوازیه نام عامی برای گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در خوزستان است که ادعای جدا کردن و استقلال خوزستان از ایران را با عملیات مسلحانه و تروریستی دارند. معروف‌ترین این گروه‌ها شامل ‘حرکه النضال العربی لتحریرالاحواز’، ‘جبهه العربیه لتحریر الاهواز’ و ‘حزب النهضه العربی لتحریر الاهواز’ هستند.
تجزیه طلبان وهابی الاحوازیه در انگلستان و در شهر لندن هم دفتر دارند و در تشکیلات رهبری کننده آنها انجمن دوستی ایران و انگلیس وجود دارد و با سناریوی طراحی شده انگلیسی در صدد هستند که بخشهایی از خوزستان را تجزیه کنند و در همین رابطه تحرکاتی را در جنوب ایران آغاز و درگیری های مسلحانه ای را ایجاد کرده اند.
این تجزیه طلبان که خود را بنام ‘الاحوازی’ معرفی کرده اند با تمسک به قوم گرایی عربی که امروزه توسط انگلستان و امریکا برای ایجاد تفرقه در کشورهای جبهه مقاومت رواج داده شده است اعتقاد دارند که از سال ۱۹۲۵ میلادی، فارس‌ها منطقه الاحواز را اشغال کرده و اکنون فارسها بایستی به اشغال اهواز پایان دهند.
شاخه تروریستی این گروهک گردان‌های محی الدین آل ناصر نام دارد و در فضای مجازی با نام مشخص فعالیت و تبلیغ می نمایند و فردی به نام ‘حبیب نبگان’ ساکن دانمارک رهبری این گروه تروریستی را به عهده دارد.
بیشتر اعضای این گروهک در هلند، دانمارک و سوئد ساکن هستند.

برخی اقدامات گروهگ الاحوازیه

سال ۸۴ برای خوزستان و به ویژه شهر اهواز سالی خونین بود و مردم بی‌گناه آن بارها در حملات کور گروه های تروریستی و تجزیه طلب به خاک و خون کشیده شدند.
۲۲ خردادماه سال ۸۴ توسط همین گروه تروریستی ‘ الاحواز’ چندین انفجار مقابل ساختمان سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اداره کل راه و شهرسازی و فرمانداری اهواز صورت گرفت که در مجموع چهار نفر شهید و ۴۹ نفر زخمی بر جای گذاشت.
چهارم بهمن ماه همان سال نیز توسط این گروه تروریستی ۲ انفجار مقابل بانک سامان رخ داد که در مجموع ۶ نفر شهید و ۴۵ نفر زخمی شدند.
همچنین در ماه رمضان سال ۸۴ تروریست های موسوم به خلق عرب و ‘الاحوازیه’ با ۲ انفجار نزدیک به هم در خیابان نادری، مرکز شهر اهواز ۶ نفر را شهید و بیش از ۱۰۰ نفر را زخمی کردند.
در همین سال انفجارهایی نیز مقابل فرمانداری آبادان و دزفول رخ داد که منجر به مصدوم شدن سه نفر شد و در مجموع در سال ۸۴ هشت انفجار در اهواز، یک انفجار در تهران و ۲ انفجار در شهرستان های آبادان و دزفول توسط گروهک ‘ الاحوازیه’ صورت گرفت که ۲۶ نفر شهید و ۲۸۳ نفر زخمی برجای گذاشت.
گفته می شود عوامل اصلی پشت پرده این بمب‌گذاری‌ها چند نفر از سران گروهک‌های تروریستی خلق عرب به نام‌های ‘حبیب نبگان’ (گروهک تروریستی موسوم به حرکه النضال العربی لتحریر الأحواز) و ‘محمود مشاوی’ (گروهک تروریستی موسوم به جبهه العربیه لتحریر الأحواز) بودند که از طریق عوامل خارجی پشتیبانی و در چند کشور از جمله انگلیس و کانادا آموزش‌هایی دیده بودند.
حبیب نبگان رهبری گروه تروریستی «حرکه النضال العربی لتحریر الأحواز» مسئولیت ۱۴ عملیات تروریستی را بر عهده گرفته و پس از این اقدامات از ایران گریخت و جهت ادامه فعالیت های خود در دانمارک ساکن شد.پ

گروه های تجزیه طلب از کشتن مردم ابایی ندارند
یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اهواز ریشه تشکیل این گروه تروریستی را به زمان پهلوی اول نسبت داد و گفت: پس از درگیری عوامل پهلوی با برخی سران عرب، عده ای با تمسک به شیخ خزعل کعبی مساله جدایی طلبی خوزستان از ایران را مطرح کردند.
علی بختیارپور ادامه داد: این افراد درحالی راه خود را راه شیخ خرعل کعبی عنوان کردند که با نگاهی به سبقه این فرد و نوع اتحادهای وی با سران طوایف غیر عرب می توان دریافت که وی چنین نگاه تجزیه طلبانه ای نداشته است.
وی یادآور شد: این گروه تروریستی در کنار سایر گروه های تجزیه طلب هدف خود را آزاد سازی عرب های خوزستان عنوان می کند درحالی که بارها شاهد آن بودیم که جوانان، کودکان و زنان عرب خوزستان را مظلومانه به شهادت رسانده اند و از این مساله هیچ ابایی ندارند.
بختیارپور با انتقاد از رفتارهای متضاد کشورهای غربی عنوان کرد: برخی کشورهای غربی همچون انگلستان، دانمارک و هلند از یکسو شعارهای ضد تروریست سر می دهند و از سویی دیگر به سران این گروه های تروریستی پناه داده اند و بارها ثابت کرده اند که متعدی منافع ایران هستند.

خوزستان همواره در راس توجه تجزیه طلبان
یک فعال سیاسی درخصوص علت توجه تروریست ها به ویژه تجزیه طلبان به استان خوزستان اظهار داشت: توجه و اهمیت این استان و خطه برای کشورهای غربی و استعمارگر مساله تازه ای نیست این محدوده جغرافیایی که جزء جدایی ناپذیر ایران می باشد همواره در طول تاریخ در راس توجهات بوده است.
رحیم طبیشی گفت: وجود منابع عظیم نفت و گاز، خاک حاصلخیز، موقعیت عالی و راهبردی، مجاورت با کشورهای ثروتمند منطقه، دسترسی آسان به بازارهای اقتصادی و البته وجود ذخایر آبی گسترده در گذشته بخشی از جاذبه های این استان بوده است.
حمله تروریستی ۳۱ شهریورماه امسال به رژه نظامی در اهواز که منجر به شهادت ۲۴ تن و زخمی شدن ۶۸ تن دیگر شد نشان داد که تروریست ها برای دست یابی به اهداف خود هیچ خط قرمزی قائل نستند و از کشته شدن کودک چهارساله تا جانباز ۷۰ درصد نیز ابایی ندارند
تنها ساعاتی پس از حمله تروریستی روز شنبه اهواز یعقوب حر التسطری سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال حمله در رژه نیروهای مسلح در اهواز را پاسخی به آنچه سرکوب عرب‌های اهوازی خواند و گفت: ما راهی جز مقاومت نداریم، مقاومت ملی اهواز عملیات امروز را علیه سپاه و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی انجام داد.
وی در پاسخ به سوال مجری که آیا الحوازیه مسئولیت این حمله را بر عهده می‌گیرد، گفت: من می‌گویم که مقاومت ملی اهواز این کار را انجام داد، اگرچه ساعاتی بعد نیز داعش مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفت و جنبش تجزیه طلب موسوم به الاحواز با انتشار بیانیه‌هایی به زبان‌های عربی و انگلیسی قبول مسئولیت حمله را تکذیب کرد اما بسیاری کارشناسان سیاسی این امر را نوعی پاسکاری برای عدم شکایت ایران در جوامع بین المللی می دانند.
به عبارت دیگر پس از افشای مدارک و شواهد متعدد در خصوص پشتیبانی سعودی‌ها از گروهک الأحوازیه، تکذیب مسئولیت این گروه تروریستی در حمله دیروز به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز -علیرغم تایید اولیه- را می‌توان تلاشی در جهت خارج کردن ریاض از زیر فشار افکار عمومی جهان برشمرد.

داعش و الاحوازیه یک تفکر دارند

آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه داعش و ‘الاحوازیه’ یک تفکر دارند گفت: هر دو گروه در خدمت استکبار جهانی هستند و دشمن نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این حادثه توسط تکفیریهایی صورت گرفت که با اسلام و تشیع مشکل داشتند.
امام جمعه موقت اهواز افزود: منافقین و گروه تجزیه طلب ‘الاحوازیه’ هم یک نوع تفکر مشابه دارند و هر ۲ آن ها زمانی سرباز صدام بوده و اکنون وابسته به استکبار جهانی آمریکا و اسرائیل هستند.
وی افزود: جریان تکفیری داعش، تجزیه طلب ها و سازمان مجاهدین خلق بخواهند و یا نخواهند در راستای اهداف استکبار جهانی قدم بر می دارند و مقابل اسلام ناب محمدی (ص) ایستاده اند و اکنون مورد حمایت رژیم رسوای عربستان سعودی هستند، اگر چه تفاوت این جریان ها در مسائل فردی بوده و هر کدام ایده های خاص خود را دارند اما در عمل یک کار را انجام می دهند.
وی گفت: ایران اسلامی یک امت واحد متشکل از اقوام مختلف با گرایش های سیاسی و مذهبی بوده که در مقابله با دشمنان متحد و منسجم هستند.
وی اظهار داشت: اگر چه در تمام استان ها و در میان اقوام مختلف از ابتدای انقلاب تاکنون افراد اندکی وجود داشته اندکه بر خلاف ساز ملت گام برداشته و با نظام و انقلاب به مقابله برخاسته اند ولی نتوانسته اند به اهداف شومشان دست یابند.
وی گفت: این افراد متصل به جریان استکباری خارج از کشور و در راس آن آمریکا، اسرائیل و فرعونهای منطقه مثل آل سعود هستند.
امام جمعه موقت اهواز گفت: مخالفان انقلاب اسلامی آنقدر در محدودیت و انزوا هستند که نمی توانند خود را نماینده ای از قوم خود در برابر نظام مقدس جمهوری اسلامی بدانند چرا که واقعیت چیز دیگری است.
وی افزود: بنابراین ما باید حساب ضد انقلاب را از اقوام شریف ایرانی همچون عرب، لر ، بختیاری و سایر اقوام جدا کنیم هر چند همه عقلا و جناح های مختلف به این مطلب اذعان دارند.
آیت الله حیدری گفت: اقوام شریف ایرانی نظیر لر، عرب و بختیاری همیشه در خط انقلاب، نظام، تشیع و ولایت اهل بیت (ع) هستند لذا نباید یک یا چند نفر جنایتکار را به این قوم ها نسبت داد.

جریان تکفیری و تجزیه طلب از لحاظ اجتماعی موضع مشترک دارند

آیت الله حیدری عنوان کرد: در حرکات تجزیه طلبانه ای که در خوزستان، کردستان و سیستان بلوچستان رخ می دهد ردپای ضد انقلاب مشهود است و به طور حتم این گروهها به خارج از کشور و دشمنان انقلاب نظیر استکبار وصل می باشند.
وی گفت: جریان نوپایی به نام تکفیری وجود دارد که از نظر اجتماعی با جریان تجزیه طلب ‘الاحوازیه’ موضع مشترک دارند زیرا هر ۲ در راستای منافع استکبار جهانی فعالیت می کنند و از سوی آل سعود پشتیبانی مالی می شوند و هر ۲ جریان دشمن مشترک انقلاب و نظام اسلامی هستند.
وی با بیان این که جریان تجزیه طلب و تکفیری از جهت فردی با هم تفاوت دارند گفت: تجزیه طلب ها امکان دارد سنی، شیعه و یا لائیک باشند اما تکفیری ها همه یک جریان خاص بوده که معتقد به وهابیت و سلفیت هستند.
وی گفت: تکفیری ها هیچ گاه انگیزه های قومیتی آن ها را به حرکت وادار نمی کند بلکه انگیزه های اعتقادی در بین آن ها رایج است و حتی نسبت به قوم گرایان تجزیه طلب معترض هستند و معتقدند که انسان نباید به دلیل تجزیه خوزستان خودش را به کشتن دهد بلکه باید برای کشتن کافر و رفتن به بهشت جهاد کند.
وی گفت: وقتی فیلم جنایتکارانی که حادثه تروریستی اهواز را آفریدند، از رسانه داعش پخش شد متوجه شدیم که اصلا موضوع قومیت گرایی در شعارهای این افراد مطرح نبود بلکه صرفا مسائل اعتقادی برای آن ها ملاک بود و بر این باور بودند که راه رفتن به بهشت با کشتن مردم محقق می شود.

دشمن ارزش های دفاع مقدس و باور ملت را هدف قرار داده است

فرمانده سپاه ولی عصر (عج) خوزستان گفت: برای حادثه ۳۱ شهریور دشمن سال ها برنامه ریزی کرده بود که با یک توطئه و عملیات تروریستی اقتدار نیرورهای مسلح را کمرنگ جلوه دهد اما بازهم در این هدف ناکام ماند.

سردار شاهوار پور گفت: این نقشه دشمنان برای ایجاد تفرقه در بین مردم به خصوص مردم خوزستان اجرا شد غافل از اینکه مردمخوزستان مردمی وفاد ار به نظام و انقلاب هستند و این وفاداری را در طول هشت سال دفاع مقدس به رخ دشمنان نظام کشیدند و با مقاومت جانانه در مقابل صدام و رژیم بعث اجازه ندادند که وجی از این خاک به دست دشمنان بیافتد.

وی گفت: دشمنان نظام که اقتدار آن باعث نگرانیشان شده به دنبال ضربه زدن به وحدت مردم هستند و همواره از هر حربه و ترفنی برای برهم زذن آرامش آنان استفاده می‌کنند و بهترین حربه را در ضربه زدن به ارزش های دفاع مقدس است.

حمله به رژه، بدل حمله صدام به ایران بود

فرمانده قرارگاه راهبردی عمار نیز در خصوص حادثه تروریستی ۳۱ شهریور ماه سال ۹۷گفت: یکی از برکت های خون شهدا مبتلا شدن آمریکا به رییس جمهوری به نام ترامپ است.

حجت الاسلام مهدی طائب افزود: حمله پارسال به رژه نیروهای مسلح در اهواز، نسخه بدل حمله صدام به ایران بود و همان هدفی را دنبال می کرد که دشمنان دنبال می کنند.

وی افزود: آیین سان و رژه نیروهای مسلح یک عملیات دفاعی و با تمام جهان متفاوت است چرا که انقلاب اسلامی در ایران ذات استکبار را هدف قرار داده و طبیعی است که دشمنان ما را خشمگین کند.

وی ادامه داد:آیین سان و رژه و قدرت‌نمایی نیروهای مسلح هر کشوری است و در قرآن نیز آمده است که در مقابل دشمن باید تا جایی که می توانیم ابزار نظامی تهیه کنیم چرا که دشمنی که ترس دارد هرگز حمله نخواهد کرد.

وی افزود: پس از جنگ تحمیلی دشمن به صورت عملی به ما هیچ حمله ای نداشت چرا که در جنگ تحمیلی رشادت های رزمندگان اسلام را از نزدیک مشاهده کرد.

مسئول قرارگاه عمار گفت: حمله تروریستی اهواز را یک حادثه نمی دانیم چرا که حادثه به اموری گفته می شود که از قبل پیش بینی نشده است.

وی افزود: جنگ تحمیلی نیز حادثه نبود چرا که دشمن به پشتوانه استکبار جهانی سال ها برای این حمله طراحی کرده بود اما فریاد نجات مستضعفان توسط امام خمینی(ره) تمامی این توطئه ها را خنثی کرد .

مسئول قرارگاه عمار ادامه داد: این فریاد نجات بخش باعث شد مردم وارد صحنه شوند و صدام به عنوان یک سگ شکاری مهار شد.

وی تصریح کرد : شهدا با تفکر وارد میدان شدند و سرنوشت زندگی خود را انتخاب کرده بودند؛ جریان حمله رژه ۳۱ شهریور از پیش طراحی شده بود و دشمن سال ها روی آن سرمایه گذاری کرده بود.

وی ادامه داد: شهدای حادثه تروریستی به مرگ طبیعی از دنیا نرفتند و سال ها زمان می برد تا بفهمیم که این شهدا با نثار جان خود چه قدرتی را به ایران دادند.

حجت الاسلام طائب گفت: سیستم های جاسوسی انگلیس، موساد و آمریکا پشت پرده این حادثه تروریستی بودند اما این شهیدان موتوری را در تاریخ به حرکت در آورند که هیچگاه متوقف نمی شود.

وی تصریح کرد : دشمن قصد دارد فرهنگ و نگاه ملت ایران را تغییر دهد اما امروز در خط مقدم موفق هستیم.

حادثه تروریستی ۳۱ شهریورماه یک عملیات کور بود

استاندار خوزستان گفت:نبرد حق و باطل در طول چهار دهه عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره در جریان بوده است و ما در در طول این دوران در برابر استکبار جهانی ایستادگی کرده‌ایم و در برابر سلطه جویی آن ها و ایادی شان در منطقه مقاومت کردیم.
غلاورضا شریعتی اظهار داشت: این حادثه در نتیجه دسیسه دشمنان انقلاب رخ داد و یک عملیات کور بود که در همه جای دنیا احتمال رخ دادن آن وجود دارد.
استاندار خوزستان ادامه داد: عملیات های تروریستی این‌چنینی هزینه ما در برابر ایستادگی ملت ایران است که ما آن را می پردازیم ، البته باید مراقبت و هشیاری داشته باشیم که این حوادث و هزینه ها را تا جای ممکن به حداقل برسانیم.
شریعتی تصریح کرد: وابستگان و افراد مرتبط با عوامل گروه تروریستی همگی بازداشت شده اند و به دست قانون سپرده شده اند.
به گزارش ایرنا این عملیات تروریستی که با پشتیبانی عوامل استکبار جهانی در نخستین روز از گرامی داشت هفته دفاع مقدس انجام شد با محکومیت گسترده جهانی از جمله دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت رو به رو شد.

۲ روز بعد از این حادثه، جمعیتی پر شور از همه اقوام خوزستان در مراسم تشییع شهدای این حادثه تروریستی حاضر شدند تا شکوه و عظمت وحدت و برادری خود را به دشمنان نشان دهند و اعلام کنند که حوادث تروریستی برای همه اقوام خوزستان محکوم است و هیچ فردی در این استان حاضر به تایید این حرکت مذبوحانه نیست.

مردمی از اقوام عرب و غیر عرب با مشتهای گره کرده فریاد مرگ بر تروریست را در فضای استان خوزستان سر دادند و اعلام کردند برای این نظام و این انقلاب همچنان که در جنگ تحمیلی هشت سال را در مقابل جنایت صدامیان تحمل کردند باز هم در مقابل جنایت تروریستها خواهند ایستاد.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of