شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ Saturday 20 April 2024

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز:

زباله‌گردها در خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف هستند

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: خطر ابتلا به بیماری های مختلف در زباله گردها وجود دارد لذا طرح ساماندهی زباله گردها باید هرچه سریع تر اجرا شود.

به گزارش ایرنا مهرداد شریفی سه شنبه در شورای سلامت و امنیت غذایی در سرسرای فرمانداری اهواز بیان کرد: جمع آوری تمام زباله های سطح شهر اعم از عفونی، غیرعفونی و خانگی وظیفه سازمان پسماند شهرداری اهواز است و افرادی با عنوان زباله گرد با پاره کردن کیسه های زباله مشکلاتی را ایجاد می کنند که این سازمان وظیفه دارد هر چه زودتر جداسازی از مبدا را به عنوان یک فرهنگ شهروندی در جامعه ایجاد کند.

وی افزود: در طرح ساماندهی زباله گردها، این افراد باید شناسایی و آموزش داده شوند و تحت نظر یک پیمانکار قرار گیرند.

شریفی ادامه داد: پراکندگی زباله ها باعث ایجاد چهره زشت در سطح شهر و جلب جوندگان وسگ های ولگرد و دیگر حیوانات می شود و بیماری های عفونی، قارچی و گزش حشرات را به دنبال دارد.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: افراد زباله گرد از هیچ گونه وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، ماسک و لباس مخصوص استفاده نمی کنند چون این زباله ها مواد شیمیایی و همچنین وسایل برنده زیادی دارند که امکان آتش سوزی و بریدگی وجود دارد.

وی بیان کرد: بنابراین این افراد در معرض بیماری‌هایی از جمله هپایتت B، C، اچ آی وی و بیماری های پوستی و قارچی شوند و این بیماری ها را در سطح خانواده های خود منتشر کنند.

شریفی از سازمان پسماند درخواست کرد که رسالت های خود را به درستی اجرا کند.

توجه به بهداشت موکب ها و موکب داران

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز در خصوص رسیدگی به وضعیت بهداشتی در موکبهای حسینی گفت: اربعین در راه است و هنوز برخی از مشکلات بهداشتی در موکب های محدوده بهداشت غرب اهواز برطرف نشده است و امید است با توجه به برگزاری نشست ها و کارگروهها این مشکلات مرتفع شوند.

وی ادامه داد: محل استقرار موکب ها، شناسنامه دار شدن موکب داران، داشتن کارت سلامت موکب داران، برگزاری کلاس های آموزشی، نحوه طبخ و نگهداری مواد غذایی، بهداشت سرویس های بهداشتی، وضوخانه و نمازخانه و بهداشت آب و یخ از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

شریفی اظهار داشت: ما در مرکز بهداشت آمادگی نظارت در تمام ساعتهای شبانه روز را داریم و زائران می توانند تخلفات بهداشتی را از طریق سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

رسیدگی به وضعیت شهر الهایی

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز در خصوص وضعیت شهر الهایی گفت: دوره گردهای مواد غذایی و فلافل فروش ها جاده اصلی را اشغال کرده اند که از مسئولین و متولیان شهرداری و اداره راه و ترابری انتظار نظارت بیشتر وجود دارد.

وی اضافه کرد: بروز حوادث ترافیکی، نداشتن کیفیت غذایی فلافل ها و امکان بروز انواع بیماری های واگیر و غیر واگیر از جمله مشکلات است و اگر تدبیری اندیشیده نشود در آینده نزدیک مشکلاتی ایجاد می کنند.

شریفی از حضور نداشتن شهردار الهایی انتقاد کرد و گفت: جرم مردم چیست؟؛ از همکاران بهداشت محیط درخواست می کنم به استناد ماده ۶۸۸ مجازات اسلامی، شهردار الهایی را به دادگاه معرفی کنند چون این رویه بی‌احترامی به مردم است.

طرح ساماندهی زباله گردها از هفته آینده در اهواز آغاز می شود

قائم مقام سازمان پسماند شهرداری اهواز گفت: معضل پسماند فقط مربوط به شهر اهواز نیست و در کل کشور وجود دارد و اما حل مشکلات سازمان پسماند به تنهایی در توان این سازمان نیست.

حمید ابراهیمی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی زباله گردها از هفته آینده آغاز می شود اظهار داشت: ۱۲۵ مرکز ضایعاتی نیز پلمپ شده است و تعهد داده اند که اجازه خرید و فروش ندارند.

وی افزود: جلسه توجیهی با کلیه عوامل اجراییات و و معاونت خدمات شهری مناطق و پاسگاههای نیروی انتظامی برگزار شده است.

ابراهیمی ادامه داد: ۵۰ بنر در سطح مناطق هشت گانه نصب شده و در حال شناسایی زباله گردها هستیم.

سید مجید صالحی معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار اهواز از حضور نیافتن روسای ادارات و یا معاونان آنها دراین نشست انتقاد کرد چون سلامت شهروندان اهمیت بالایی دارد .

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of