سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ Tuesday 16 April 2024

توسط محققین دانشگاه خاتم‌الانبیاء بهبهان ؛

دستگاه بلوغ سنج بتن برای اولین بار در کشور بومی‌سازی شد

عضو هیات علمی گروه عمران دانشگاه خاتم‌الانبیاء بهبهان از ساخت دستگاه بلوغ سنج بتن برای اولین بار در کشور توسط محققین این دانشگاه خبر داد.

ساسان معتقد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای اولین بار در کشور توانستیم دستگاه بلوغ سنج بتن را در دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیا بهبهان، بومی‌سازی کنیم.

وی افزود: دستگاه بلوغ سنج بتن برای اولین بار در کشور توسط محققین دانشگاه ساخته شد. در صنعت بتن باید مقاومت بتن تعیین شود و معمولا در ایران از روش آزمون مخرب استفاده می‌شود؛ یعنی نمونه‌های بتنی را پس از ساخت، تحت فشار قرار می‌دهند که این روش مشکلات زیادی به همراه دارد اما با این دستگاه می‌توان تخمینی از مقاوت بتن به دست آورد.

عضو هیات علمی گروه عمران دانشگاه خاتم‌الانبیاء بهبهان بیان کرد: تاریخچه ساخت این دستگاه در جهان به سال ۱۹۵۰ میلادی باز می‌گردد؛ باتوجه به اینکه عمل آوری ساختمان‌ها در تمام دنیا مناسب نبود و ساختمان‌ها فرو می‌ریختند، در نتیجه این دستگاه ساخته شد.

معتقد گفت: اکنون در حال طی مراحل ثبت دستگاه هستیم و سعی می‌کنیم برای ثابت کردن توان علمی لازم این دستگاه، وارد مذاکره شویم. دستگاه بومی‌سازی شده حتی از بهترین نوع مشابه خارجی نیز بهتر است و می‌تواند با آن رقابت کند.

وی با اشاره به تفاوت نمونه خارجی این دستگاه با نمونه بومی‌سازی شده، بیان کرد: این دستگاه قابلیت ارتباط از طریق بی‌سیم و پیامک را دارد، دمای ۷۰ درجه سانتی گراد را بدون پیش آمدن مشکلی تحمل می‌کند، زمان‌های حساس را اطلاع می‌هد، کاور دستگاه ضد آب است و مهم‌ترین تفاوت آن با نمونه مشابه خارجی این است که می‌تواند بلوغ بتن را به صورت غیرخطی پیدا کند، در حالی که در بیشتر نمونه‌های مشابه خارجی این دستگاه، رابطه بلوغ بتن خطی است اما دستگاه بومی‌سازی شده غیرخطی است که یک مزیت به شمار می‌آید.

عضو هیات علمی گروه عمران دانشگاه خاتم‌الانبیاء بهبهان عنوان کرد: پیش از این برای استفاده از این دستگاه، آن را از کشورهای خارجی وارد کشور می‌کردند یا از روش‌های قدیمی استفاده می‌شد.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of